Secţiuni » Arii de practică » Protective » Dreptul muncii
Dreptul muncii
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti

Munca prin agent de munca temporara – modificari esentiale aduse prin HG nr. 1256/2011
09.03.2012 | JURIDICE.ro, Monica NOVAC

Secţiuni: Dreptul muncii, RNSJ
JURIDICE - In Law We Trust

Modificările aduse Legii 53/2003 – Codul muncii de Legea 40/2011 au vizat, printre altele, şi instituţia agentului de muncă temporară, astfel că pentru o mai bună corelare sistematică a textelor s-a impus revizuirea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 938/2004, cu modificările ulterioare. De asemenea, ţinând cont de cerinţele imperative ale Directivei nr. 2008/104/CE privind munca prin agent de muncă temporară, s-a dorit armonizarea legislaţiei naţionale cu cea comunitară în ceea ce priveşte reglementarea condiţiilor de funcţionare şi a procedurii de autorizare a agentului de muncă temporară [1].

Voi detalia în cele ce urmează cele mai importante modificări aduse instituţiei agentului de muncă temporară, astfel cum acestea sunt prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 1256/2011 privind condiţiile de funcţionare, precum şi procedura de autorizare a agentului de muncă temporară („HG 1256/2011”):

  • HG 1256/2011 se aplică tuturor persoanelor juridice, publice sau private, autorizate ca agenţi de muncă temporară, precum şi utilizatorilor care desfăşoară activităţi economice indiferent dacă au ori nu un scop lucrativ – faţă de reglementarea anterioară, HG 1256/2011 îşi lărgeşte sfera de aplicare şi la alte persoane juridice (de drept public sau privat) decât societăţile comerciale;
  • autorizarea agenţilor de muncă temporară se face de către Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale („Ministerul”), la propunerea agenţiilor teritoriale pentru prestaţii sociale în a căror rază teritorială aceştia îşi au sediul – anterior intrării în vigoare a HG nr. 1256/2011, autorizarea agenţilor de muncă temporară se regăsea printre atribuţiile Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, prin direcţiile de muncă, solidaritate socială şi familie;
  • în situaţia în care documentele transmise pentru autorizare nu sunt complete sau conform celor prevăzute în HG 1256/2011, Ministerul acordă un termen de 7 zile lucrătoare pentru completearea documentaţiei sau pentru depunerea acesteia la agenţia teritorială pentru prestaţii sociale competentă;
  • autorizaţia de funcţionare este valabilă 2 ani şi poate fi prelungită din 2 în 2 ani – anterior modificării, de principiu, autorizaţia de funcţionare se acorda pentru o perioadă maximă de 4 ani;
  • Ministerul înregistrează agenţii de muncă temporară în Registrul naţional de evidenţă a agenţilor de muncă temporară, în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data autorizării acestora;
  • în perioada de valabilitate a autorizaţiei de funcţionare, agentul de muncă temporară are obligaţia de a comunica agenţiei teritoriale pentru prestaţii sociale competente orice modificare privind denumirea, sediul, înfiinţarea de subunităţi fără personalitate juridică, în termen de 30 de zile calendaristice de la data producerii acesteia;
  • în caz de încetare a activităţii, agentul de muncă temporară este obligat să depună autorizaţia de muncă temporară în termen de 15 zile calendaristice, la agenţia teritorială pentru prestaţii sociale;
  • s-au abrogat dispoziţiile potrivit cărora agentul de muncă temporară căruia i s-a retras autorizaţia de funcţionare poate solicita o nouă autorizaţie după o perioadă de un an de la data retragerii acesteia;
  • HG 1256/2011 prevede expres faptul că toate condiţiile de bază de muncă şi de angajare referitoare la durata timpului de lucru, munca suplimentară, repausul zilnic şi săptămânal, munca de noapte, concediile şi sărbătorile legale şi salarizarea aplicabile salariaţilor temporari sunt, pe durata misiunii de muncă temporară la un utilizator, cel puţin acelea care s-ar aplica salariaţilor în cazul în care aceştia ar fi fost recrutaţi direct de către utilizatorul respectiv pentru a ocupa acelaşi loc de muncă;
  • s-au inserat noi situaţii ce atrag sancţiuni contravenţionale sau retragerea autorizaţiei de funcţionare (spre exemplu, este sancţionată punerea la dispoziţia utilizatorului, de către agentul de muncă temporară, a unui număr de până la 5 persoane fără contract de muncă temporară);a crescut cuantumul amenzilor contravenţionale aplicate persoanelor juridice care desfăşoară fără autorizaţie activităţi specifice agentului de muncă temporară (amenda este acum cuprinsă între 10.000 RON şi 30.000 RON, faţă de 10.000 RON – 20.000 RON conform reglementării anterioare).

[1] http://www.gov.ro/upload/articles/115602/nf-hg-1256-2011.doc


Monica NOVAC
avocat asociat, BIRIS GORAN

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti