Secţiuni » Jurisprudenţă » ÎCCJ » Recurs în interesul legii
ÎCCJ. Recurs în interesul legii

RIL promovat. Modul de stabilire a stagiului complet de cotizare pentru recalcularea drepturilor de pensie ale persoanelor nevazatoare
09.04.2012 | Andrei PAP

Secţiuni: Recurs în interesul legii, VARIA (alte surse)
JURIDICE - In Law We Trust

Procurorul General al României, Laura Codruţa Kovesi, a sesizat Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie cu recurs în interesul legii întrucât la nivelul instanţelor s-a constatat că nu există un punct de vedere unitar cu privire la interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 4/2005  în referire la modul de stabilire a stagiului complet de cotizare pentru recalcularea drepturilor de pensie ale persoanelor  nevăzătoare ale căror  drepturi de pensie s-au deschis în perioada 1 iulie 1977 – 31 martie 2001 în baza dispoziţiilor Legii nr.3/1977.

Optica jurisprudenţială

Urmare sesizării Colegiului de Conducere al Curţii de Apel Bucureşti nr. 1/13232/C din 28 septembrie  2011, transmisă prin adresa nr.11/S.U./2011 din 30 septembrie 2011 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Secţiile Unite, s-a verificat jurisprudenţa la nivelul întregii ţări în problema de drept enunţată anterior, constatându-se următoarele:

1. Într-o primă orientare jurisprudenţială, s-a stabilit că stagiul complet de cotizare pentru recalcularea drepturilor de pensie ale persoanelor nevăzătoare, pensionate anterior  intrării în vigoare a Legii nr.19/2000 este cel prevăzut de dispoziţiile art.47 alin.(2) din Legea nr.19/2000.

În argumentarea acestui punct de vedere au fost avute în vedere dispoziţiile art. 2  alin.(1) teza I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 potrivit cărora recalcularea pensiilor se efectuează cu respectarea prevederilor Legii nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare.

Astfel, potrivit dispoziţiilor art.47 alin.(2) din Legea nr.19/2000, cu modificările şi completările ulterioare : Asiguraţii nevăzători beneficiază de pensie pentru limită de vârstă, indiferent de vârstă, dacă au realizat ca nevăzător cel puţin o treime din stagiul complet de cotizare prevăzut de lege”, iar potrivit dispoziţiilor art.77 alin.(2)  din acelaşi act normativ : „În situaţia asiguraţilor prevăzuţi la art. 43 şi 47, la stabilirea punctajului mediu anual conform alin. (1) se iau în considerare stagiile de cotizare prevăzute la aceste articole”.

Aşadar, dispoziţiile mai sus menţionate au un caracter derogator, în sensul că la recalcularea dreptului de pensie pentru persoanele nevăzătoare  se are în vedere doar realizarea unui stagiu de cotizare de 1/3 din stagiul complet de cotizare, prevăzut de Legea nr. 19/2000, indiferent de data naşterii dreptului la pensie.

S-a considerat că nu sunt aplicabile dispoziţiile art.2 alin.(3) din Normele metodologice aprobate prin  Hotărârea Guvernului nr.1550/2004 potrivit cărora, pentru persoanele ale căror drepturi s-au deschis în perioada 1 iulie 1977 – 31 martie 2001, stagiul de cotizare este prevăzut de Legea nr.3/1977, deoarece alineatul (4) al acestui articol derogă de la alineatul anterior şi face referire la pensiile stabilite de acte normative cu caracter special,  iar dispoziţiile art.47 alin.(2) din   Legea nr.19/2000  au un caracter special.

Recalcularea pensiilor pe baza unor stagii de cotizare diferite, raportat la momentul la care s-au născut drepturile de asigurări sociale,  deci faţă de un criteriu temporal constituie un tratament discriminatoriu, nejustificat în cadrul aceleiaşi categorii de pensionari nevăzători  care au desfăşurat activităţi  în condiţii identice.

În situaţia în care s-ar da relevanţă, în procedura de recalculare a drepturilor de asigurări sociale,  stagiului complet de cotizare prevăzut de  dispoziţiile art.89 din Legea nr.3/1977, superior celui prevăzut de dispoziţiile art.47 alin.(2) din Legea nr.19/2000 s-ar produce efecte patrimoniale ce ar încălca dispoziţiile art.1 din Protocolul nr.1 la Convenţia Europeană a Drepturilor  Omului.

Totodată, aplicarea dispoziţiilor art.89 din Legea nr.3/1977, act normativ  sub imperiul căruia s-a deschis dreptul la pensie, ar conduce la înfrângerea principiului “la condiţii egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul ieşirii la pensie”, inserat chiar în preambulul OUG nr. 4/2005,  pentru că privează persoanele nevăzătoare pensionate anterior intrării in vigoare a Legii nr.19/2000 de beneficiul  recalculării pensiei în  regim mai favorabil, aşa cum este cel prevăzut de art. 77 alin.( 2) raportat la art. 47 alin.(2) din această lege.

În consecinţă, s-a dispus recalcularea drepturilor de pensie ale persoanelor nevăzătoare prin aplicarea stagiului complet de cotizare stabilit potrivit dispoziţiilor art.77 alin.(2) raportat la art.47 alin.(2) din Legea nr.19/2000, indiferent de momentul la care s-au născut aceste drepturi,  considerându-se că în această modalitate se asigură un tratament juridic  nediscriminatoriu şi se respectă principiul consacrat prin art. 14 din Convenţia Europeană pentru Apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor Fundamentale.

2. Într-o altă orientare jurisprudenţială, în aceeaşi ipoteză, s-a apreciat că stagiul complet de cotizare, utilizat în procedura de recalculare este cel prevăzut de dispoziţiile art.89 din Legea nr.3/1977, act normativ în baza căruia s-a deschis dreptul la pensie.

În acest sens, s-a reţinut că potrivit dispoziţiilor art.2 alin.(1) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.4/2005 recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, stabilite în baza legislaţiei în vigoare anterior datei de 1 aprilie 2001, se efectuează prin determinarea punctajului mediu anual şi a cuantumului fiecărei pensii, cu respectarea prevederilor Legii nr.19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a prevederilor ordonanţei de urgenţă menţionate.

Potrivit art.4 alin.(1) din acelaşi act normativ: Determinarea punctajului mediu anual şi a cuantumului fiecărei pensii se face pe baza datelor, elementelor şi informaţiilor din documentaţiile de pensie aflate în păstrarea caselor teritoriale de pensii, cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000”.

Totodată, potrivit art. 2 alin.(1) din Normele Metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.1550/2004: „Stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezintă vechimea integrală în muncă prevăzută de legislaţia în vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiază sau care i se cuvine la data începerii operaţiunilor de evaluare”, iar alin.(3) al aceluiaşi articol stabileşte că: „Pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în intervalul 1 iulie 1977 – 31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea nr. 3/1977”.

De asemenea, dispoziţiile art.2 alin.(4) din aceleaşi Norme metodologice reglementează situaţia de excepţie de la modul de stabilire a stagiului complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului  mediu anual prevăzut la alineatul (3) în sensul că: „Pentru persoanele beneficiare de pensii stabilite în condiţii prevăzute de acte normative cu caracter special, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual este vechimea în muncă necesară deschiderii dreptului de pensie prevăzută de aceste acte normative”.

Aceste dispoziţii legale sunt clare şi imperative, în sensul că stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezintă vechimea integrală în muncă prevăzută de legislaţia în vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiază sau care i se cuvine la data  începerii operaţiunii de evaluare.

În această situaţie, stagiul complet de cotizare utilizat la recalcularea drepturilor de pensie pentru persoanele nevăzătoare ale căror drepturi s-au deschis anterior datei de 1 aprilie 2001 este cel prevăzut de art.89 din Legea nr.3/1977, potrivit cărora vechimea integrală în muncă în situaţia persoanelor nevăzătoare este de 15 ani, pentru bărbaţi şi 10 ani, pentru femei.

Dispoziţiile art.47 alin.(2) din Legea nr.19/2000 se aplică numai asiguraţilor nevăzători ale căror drepturi de pensie s-au deschis sub imperiul acestei legi,  fără a retroactiva.

Recalcularea pensiei cu respectarea prevederilor Legii nr. 19/2000, la care face trimitere art. 2 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 nu trebuie interpretată decât în sensul aplicării corespunzătoare a  unor reguli stabilite de Legea nr. 19/2000 sub aspectul modului de calcul şi al valorificării unor perioade sau venituri. Recalcularea nu presupune modificarea elementelor ce constituie condiţii pentru deschiderea dreptului de pensie, cum sunt vârsta de pensionare şi stagiul complet de cotizare care, din punct de vedere terminologic, desemnează vechimea în muncă, prevăzută de Legea nr. 3/1977.

Nu se pune problema nici a existenţei unei discriminări, în condiţiile în care toate persoanele vizate de procedura de recalculare, ale căror drepturi de pensie s-au deschis în  baza legislaţiei anterioare, se află într-o situaţie juridică diferită faţă de persoanele pensionate după intrarea în vigoare a Legii nr.19/2000 care a modificat condiţiile pentru deschiderea dreptului la pensie.

Opinia Procurorului General este în sensul că aceste din urmă instanţe au pronunţat soluţii în acord cu litera şi spiritul legii.

>> Textul integral al recursului în interesul legii

Pentru JURIDICE.ro, Andrei PAP

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti