ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
 
 
Opinii
Print Friendly, PDF & Email

Scurte consideratii privitoare la admisibilitatea actiunii pentru restituirea sumelor reprezentand contributia pentru ASS, retinute asupra veniturilor din pensii de pana la 740 lei

24.04.2012 | JURIDICE.ro, George ALIMĂNESCU

Prin deciziile nr. 223/13.03.2012 și 224/13.03.2012, publicate în Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 256 din 18 aprilie 2012, Curtea Constituțională a  constatat că dispoziţiile art. 259 alin. 2 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, sunt constituţionale în măsura în care se interpretează în sensul că procentul de 5,5 se aplică numai asupra veniturilor din pensii care depăşesc 740 de lei.

În considerentele deciziei nr. 223/13.03.2012, Curtea Constituțională apreciază că ”întrucât deciziile sale  produc efecte numai pentru viitor, potrivit art. 147 alin. 4 din Constituţie, cele stabilite prin prezenta decizie urmează a se aplica de către Casa Naţională de Pensii Publice, prin casele judeţene de pensii şi casele sectoriale de pensii, de la data publicării deciziei Curţii Constituţionale în Monitorul Oficial al României, Partea I,  instanţele judecătoreşti vor aplica prezenta decizie numai în cauzele pendinte la momentul publicării acesteia, cauze în care respectivele dispoziţii sunt aplicabile, precum şi în cauzele în care a fost invocată excepţia de neconstituţionalitate până la data sus menţionată, în această ultimă ipoteză, decizia pronunţată de Curtea Constituţională constituind temei al revizuirii potrivit art. 322 pct. 10 din Codul de procedură civilă”.

Această apreciere ar putea induce opinia că o acțiune privind restituirea sumelor reținute asupra veniturilor din pensii, care nu depășeau 740 lei, introdusă după data publicării în Monitorul Oficial a deciziilor Curții Constituționale, ar fi sortită eșecului, urmând să fie respinsă ca inadmisibilă.

În ceea ce mă privește, nu împărtășesc o asemenea opinie, pentru motivele pe care le voi dezvolta în continuare:

Deși prin dispozitivul deciziei nr. 223/13.03.2012, Curtea Constituțională s-a pronunțat asupra constituționalității prevederilor art. 259 alin. 2 din Legea nr. 95/2006, aceasta fusese investită cu analizarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. I pct. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, care modificaseră cuprinsul art. 259 alin. 2 din Legea nr. 95/2006.

Potrivit dispozițiilor art. 9 alin. 4 din Legea nr. 554/2004, privind contenciosul administrativ, în situaţia în care decizia de declarare a neconstituţionalităţii este urmarea unei excepţii ridicate în altă cauză, acţiunea poate fi introdusă direct la instanţa de contencios administrativ competentă, în limitele unui termen de decădere de un an, calculat de la data publicării deciziei Curţii Constituţionale în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Iar potrivit dispozițiilor alin. 5 al aceluiași articol, acţiunea judiciară poate avea ca obiect acordarea de despăgubiri pentru prejudiciile cauzate prin ordonanţe ale Guvernului.

Este evident că prejudiciul avut în vedere de dispozițiile art. 9 alin. 4 și 5 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ nu poate fi decât anterior momentului publicării deciziei Curții Constituționale în Monitorul Oficial, deoarece ulterior acestui moment, potrivit prevederilor art. 147 alin.1 din Constituție, dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale sunt suspendate de drept pentru un termen de 45 zile, iar după împlinirea acestui termen își încetează efectele, dacă în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei.

Atât în situația suspendării de drept, cât și în aceea a încetării efectelor, dispozițiile constatate neconstituționale nu mai pot produce efecte juridice, motiv pentru care nu pot genera nici prejudicii.

În cazul acțiunii întemeiată pe dispozițiile art. 9 alin. 4 și 5 din Legea nr. 554/2004, prejudiciul cauzat constă în diminuarea pensiei prin reținerea din aceasta a unei contribuții de asigurări sociale de sănătate mai mare decât contribuția legal datorată.

George ALIMĂNESCU
Avocat, Baroul București


Aflaţi mai mult despre , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


 Abonare newsletter | Corporate | Membership

.