TOP LEGAL
Print Friendly, PDF & Email

Ce aduce nou proiectul de regulament privind autorizatiile si licentele in sectorul gazelor naturale?

9 mai 2012 | JURIDICE.ro, Bogdan MĂRCULEŢ

DATA PROTECTION
Gratuit pentru membri

La data de 3 mai 2012, s-a publicat pe site-ul ANRE un proiect de regulament privind acordarea autorizaţiilor şi licenţelor în sectorul gazelor naturale (în continuare „Proiectul de regulament”). În prezent, acordarea autorizaţiilor şi licenţelor în sectorul gazelor naturale este reglementată printr-un Regulament din 25 septembrie 2000, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 784/2000.

Proiectul de regulament aduce o serie de modificări actualei reglementări, modificări care au ca principal scop eficientizarea şi clarificarea procedurii de acordare a autorizaţiilor şi licenţelor.

Ca observaţie generală, precizăm faptul că, faţă de reglementarea anterioară, Proiectul de regulament menţionează în mod expres că se aplică, în ceea ce priveşte autorizaţiile de înfiinţare, de modificare şi funcţionare a instalaţiilor tehnologice aferente producţiei, numai pentru cele de suprafaţă.

De asemenea, spre deosebire de regulamentul anterior, Proiectul de regulament menţionează expres care sunt autorizaţiile sau licenţele necesare pentru desfăşurarea activităţilor de producţie, transport, tranzit, înmagazinare/stocare, distribuţie, dispecerizare şi furnizare a gazelor naturale.

În ceea ce priveşte procedura de acordare a autorizaţiilor şi licenţelor, Proiectul de regulament prevede, ca element de noutate, posibilitatea ANRE, ca în perioada de analiză a documentaţiei depuse de solicitant, să decidă convocarea reprezentanţilor împuterniciţi ai solicitantului, pentru a clarifica aspecte referitoare la documentele depuse. Această prevedere are rolul de a consacra o cale de comunicare între solicitant şi autoritate, în scopul de a eficientiza acordarea autorizaţiilor şi licenţelor.

În plus, Proiectul de regulament prevede posibilitatea de reducere a termenului de analiză a documentaţiei depuse, cu 10 zile, în cazul în care solicitantul transmite toate documentele solicitate în format electronic.

Cu privire la documentaţia necesară pentru toate tipurile de autorizaţii şi licenţe, trebuie notat faptul că s-au introdus cerinţe exprese referitoare la experienţa echipei manageriale a solicitantului, respectiv pentru reprezentantul legal/director general/administrator – experienţă de minim 2 ani în activităţi manageriale, iar pentru directorul tehnic – experienţă minim 5 ani în conducerea/coordonarea activităţilor specifice în domeniul gazelor naturale, cerinţă aplicabilă pentru activităţile de producţie, transport, înmagazinare, tranzit şi distribuţie.

Referitor la termenele de valabilitate a autorizaţiilor şi licenţelor, termenul general de valabilitate de maximum 30 de ani a fost extins la maximum 49 de ani, cu posibilitatea de prelungire.

Termenul de aprobare a solicitării privind emiterea autorizaţiilor şi licenţelor a fost redus prin Proiectul de regulament la 30 de zile calendaristice de la data depunerii documentaţiei complete de către solicitant, faţă de 60 de zile, în reglementarea actuală.

De asemenea, Proiectul de regulament menţionează că înscrierea autorizaţiilor şi licenţelor se realizează într-un registru electronic în care înscrierea se face în ordinea emiterii lor, existenţa unui registru electronic nefiind prevăzută în actualul regulament.

Deciziile privind acordarea sau refuzul acordării autorizaţiilor şi licenţelor pot fi atacate în condiţiile legii.

În privinţa procedurii de modificare a autorizaţiilor şi licenţelor, reglementarea actuală conţine o formulare mai generală a cazurilor în care se poate cere sau decide modificarea acestora: „alte cazuri de afectare a condiţiilor în care autorizaţia sau licenţa a fost eliberată”. Această formulare a fost eliminată din Proiectul de regulament, limitând astfel cazurile de modificare.

Procedura de suspendare şi de retragere a autorizaţiilor şi licenţelor a fost modificată prin Proiectul de regulament, astfel încât să se încerce o soluţionare în etape a situaţiilor create, sancţiunea neremedierii crescând în mod progresiv. Prin urmare, sancţiunea suspendării autorizaţiei sau licenţei nu mai intervine în prima etapă a nerespectării condiţiilor de valabilitate, ci ulterior acordării unui termen de conformare. De asemenea, termenul de remediere a situaţiilor create este stabilit pentru o perioadă de 3 luni. La expirarea fiecărui termen de conformare, până la remedierea situaţiei, ANRE sancţionează contravenţional cu amendă operatorul economic.

În ceea ce priveşte retragerea autorizaţiei sau licenţei, Proiectul de regulament prevede în mod expres şi limitativ aceste situaţii: în cazurile în care nu se poate proceda la modificarea autorizaţiilor şi licenţelor, în cazurile în care a fost declanşată procedura falimentului şi la cererea titularului.

Bogdan MĂRCULEŢ
NICULEASA Law Office

***

Niculeasa Law Office este un cabinet de avocatura de tip boutique specializat în drept fiscal şi în domeniile reglementate, oferind atat servicii de consultanţă, cât şi de reprezentare a clienţilor în faţa instanţelor judecătoreşti şi arbitrale.


Aflaţi mai mult despre , , ,

Lasă un răspuns

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.