Secţiuni » Arii de practică » Protective » Protecţia consumatorilor
Protecţia consumatorilor
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
Servicii JURIDICE.ro
Evenimente juridice

Citeşte mai mult: Protecția consumatorilor, RNSJ

Garantia acordata consumatorului – restrictii si riscuri in ofertele lansate de comercianti

24 mai 2012 | JURIDICE.ro, Silvia AXINESCU

Căutând să identifice cele mai bune modalități de a ajunge la consumatori și de a-și promova și spori vânzările, unii comercianți includ în mesajele lor publicitare diferite beneficii privind garanția produselor, cum ar fi garanția gratuită sau garanția acordată pe o durată nedeterminată. Astfel de mențiuni privind garanția acordată consumatorului, cu precădere în cazul garanției convenționale, trebuie realizată cu prudență, pentru a evita pericolul calificării acestei practici ca fiind incorectă.

Garanția legală versus garanția convențională

Conform legii, orice produs achiziționat de consumatori beneficiază de o garanție legală, fiind obligația comerciantului să livreze produse care sunt în conformitate cu contractul de vânzare-cumpărare. Garanția se traduce prin obligația comerciantului de a repara sau de a înlocui produsul cumpărat sau, după caz, de a restitui prețul plătit de consumator în cazul unui produs neconform.

Totodată, Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate (“Legea 449/2003) permite comerciantului să stabilească o garanție convențională care odată oferită de vânzător, trebuie respectată. De obicei, prin garanția convențională se acordă consumatorului beneficii suplimentare celor oferite în baza legii. Spre exemplu, în condițiile în care termenul de garanție legală este de 2 ani, comercianții pot oferi o garanție pentru perioade mai mari; un alt exemplu ar fi dreptul consumatorilor de a înlocui produsul cumpărat într-un termen determinat (de obicei 30 de zile), indiferent dacă produsul este sau nu deteriorat.

Practici comerciale interzise la stabilirea garanției

Nu există o rețetă general aplicabilă pentru calificarea unei practici comerciale ca fiind interzisă, dacă practica utilizată de comerciant nu se regăsește în cuprinsul așa-numitei “liste negre” – respectiv anexa Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii (“Legea 363/20037). Această anexă include practicile considerate de către legiuitor ca fiind incorecte în orice situație.

În general, practica unui comerciant nu trebuie să includă informații false și  nu trebuie să inducă în eroare sau să fie susceptibilă de a induce în eroare consumatorul mediu, chiar dacă informația este, în fapt, corectă, conform prevederilor Legii nr. 363/2007.

Când comercianții includ în mesajele publicitare anumite beneficii sau facilități ca parte a garanției, acestea nefiind conforme cu realitatea, practica este calificată ca fiind incorectă. În general, însă, aprecierea trebuie făcută de la caz la caz, luând în considerare regulile menționate mai sus.

Legea 449/2003 include în definiția garanției necesitatea ca acest angajament față de consumator să nu impună costuri suplimentare. Cu alte cuvinte, garanția este acordată fără solicitarea unor costuri suplimentare din partea consumatorului.

În plus, Legea 363/2007 include în anexa privind practicile comerciale considerate incorecte în orice situaţie și “prezentarea drepturilor oferite consumatorilor prin lege ca o caracteristică distinctă a ofertei comerciantului”. Din acest motiv, adăugarea cuvântului “gratuit” în promovarea mesajelor comercianților cu privire la garanția oferită atrage riscul calificării unei asemenea practici ca fiind incorectă.

Deși s-ar părea că textul legal menționat mai sus are în vedere exclusiv garanția legală, întrucât face referire la drepturile oferite prin lege consumatorilor, aceeași rațiune se aplică și în ceea ce privește garanția convențională care, odată oferită, produce în raporturile dintre comercianți și consumatori aceleași efecte ca și garanția legală.

Utilizarea de către comercianți a unor practici comerciale incorecte constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 3.000 de lei la 30.000 de lei; nerespectarea măsurilor dispuse prin ordinul sau prin decizia Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (“ANPC”) este sancționată cu amendă de la 6.000 de lei la 60.000 de lei. Totodată, corelativ aplicării amenzii, ANPC, respectiv instanța de judecată pot dispune suspendarea activității comerciantului până la încetarea practicii comerciale incorecte și pot solicita publicarea deciziei de sancționare sau publicarea unui comunicat rectificator într-un ziar de largă circulație, pe cheltuiala comerciantului.

Silvia AXINESCU
Avocat senior, REFF & ASOCIATII

Vă invităm să publicaţi şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, detalii aici!
JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill şi My Justice.

Newsletter JURIDICE.ro


Social Media JURIDICE.ro



Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Arii de practică
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică
Specialişti
JURIDICE.ro
Main page
Cariere
Evenimente
Dezbateri
Profesionişti
Lawyers Week
WinLaw.ro
J.Next
Cărţi

Servicii

Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocatură
Executori
Notariat
Sistemul judiciar
Studenţi

RSS  Publicare comunicate profesionale

Articole
Essentials
RNSJ   Studii   Note de studiu
Opinii   Povestim cărţi
Interviuri
Revista revistelor

Autori  Condiţii de publicare articole

Jurisprudenţă
Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii


Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Secţiuni   Noutăţi   Servicii      Articole   Jurisprudenţă   Legislaţie      Arii de practică