ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Opinii
Print Friendly, PDF & Email

Premisa falsa a targului de joburi
15.06.2012 | Doru BOȘTINĂ, Doru BOȘTINĂ


CONFERINTA VALERIU STOICA 2019

Nu m-am aşteptat ca micul meu panseu pe tema “târgului de joburi” să aibă efecte şi în plan familial dar, printr-o ironie a sorţii, fiul meu Andrei, care este student în anul II la drept, tocmai se implicase în organizarea unui “târg de joburi” la el la facultate.

Situaţia a “degenerat” fericit într-o discuţie extrem de interesantă cu privire la natura, scopul şi utilitatea unor asemenea acţiuni, pornind de la o întrebare pe care, la un moment-dat al polemicii, i-am pus-o: “Andrei, dar tu, la un târg de job-uri, ce eşti: vânzător sau compărător?”

Evident că primul impuls al lui Andrei a fost să spună “cumpărător”, însă ceva l-a făcut să aibă acel foarte sănătos moment de reflexie şi să întârzie răspunsul până când a înţeles capcanele nu numai de ordin semantic pe care i le-am întins. Ca şi Andrei, impulsul iniţial al majorităţii tinerilor care se înghesuie la “târguri de joburi” este că merg acolo “să cumpere”, adică să-şi găsească “un job pe măsură”. Corectaţi-mă dacă greşesc dar, de cele mai multe ori, lucrurile se întâmplă astfel: o persoană se plimbă printre mese aranjate în linie, lăsând copii ale aceluiaşi CV unei multitudini de companii a căror diversitate merge de la asigurări la construcţii, de la case de avocatură la servicii de contabilitate şi audit, de la bănci la foraj sau comunicaţii.

Aş fi vrut să trec peste analiza semantică a cuvintelor “târg” şi “târgui” însă acestea ne relevă adevărata natură a procesului, care poate scăpa unui tânăr a cărui grijă presantă şi imediată este de a-şi găsi un job şi nu de a-şi construi o carieră.

Un târg este un loc unde cineva vinde şi cineva cumpăra şi unde, prin “târguială”, se echilibrează cererea cu oferta. Dincolo de numele oarecum pompos şi de import, târgurile de joburi nu au nimic în plus sau în minus faţă de târgurile de odinioară, aşa că este vital să ştii de care parte a tarabei te afli, adică dacă eşti acolo ca să vinzi sau ca să cumperi.

Aranjarea tradiţională la târgurile de joburi dau iluzia că absolventul (“job-seeker”, ca să mergem cu americănismele şi mai departe) care se perindă pe la “stand-urile” diverselor companii este cel care alege, cumpără şi, în cele din urmă, plăteşte cu sudoarea frunţii (în rate lunare) un job-marfă. Aparenţele sunt înşelătoare pentru că, în realitate, târgul de “joburi” este de fapt un târg de “expertize”, unde marfa se mişca precum modelele pe “cat-walk” (na, un alt americănism!) în faţa unor companii care sunt dispuse să-şi investească banii doar în expertiză de cea mai bună calitate, refuzând, fără prea multe complexe, toate rebuturile produse de un sistem de învăţământ care, într-o lume a internetului şi globalizării, încă mai venerează principii şi nume din secolul XIX.

Care ar fi concluziile practice ale acestui mic exerciţiu semantic?

1. La un târg de joburi se vinde expertiză, şi nu joburi;
2. Pentru “ziua de târg” trebuie să te pregăteşti temeinic, adică să vezi ce “cumpărători” vin, din ce domenii şi care ar fi zonele pentru care ar avea nevoie de tine. Internetul are şi alte pagini decât www.referate.ro ;
3. Ca orice marfă, expertiza trebuie “împachetată” în CV-uri individualizate, conform cerinţelor clienţilor potenţiali. Nu ar strica să ai la tine 3 – 4 tipuri de CV-uri (ştiu, asta presupune un efort în plus), pe care să le laşi companiilor, atât în funcţie de domeniul lor de activitate, cât şi de expertiza/experienţa de care crezi că ar avea nevoie. Faci altfel şi CV-ul tău este condamnat să zboare la coşul de gunoi;
4. Nu te grăbi, “târgul” ţine toată ziua. Dă o tură pe la absolut toate standurile, ascultă, vezi cine ce caută şi abia apoi lasă un CV sau –şi mai bine – forţează o discuţie cu reprezentanţii companiei;
5. Fii pregătit să-ţi prezinţi în 5 minute proiectul de o viaţă;
6. E “târg”… negociază, desigur, dacă ai cu ce. Nu încerca să vinzi castraveţi grădinarului, căci recrutorii au ochiul formant şi se prind repede;
7. … şi, cel mai important: nu-ţi vinde cariera pe un job.

Doru BOȘTINĂ
Managing Partner BOȘTINĂ ȘI ASOCIAȚII

PS: Atenţie mare, economia românească este relativ mică şi la buza recesiunii, aşa că “târgurile de joburi” sunt oportunităţi din ce în ce mai rare. Mai mult decât atât, până acum nu am auzit pe nimeni să vorbească de “mall de joburi”.

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate