Secţiuni » Articole » Opinii
Opinii
Condiţii de publicare
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
AUDI Q3
AUDI Q3
Opinii

Despre juramantul cu mana pe Biblie

14 octombrie 2012 | Daniela ANGELESCU

Dupa abolirea Epocii de aur, din dorinta poate de a ne dezice (de multe ori doar la fatada) de un trecut zis de trista amintire (concomitent ajuns nostalgia multora ce se zbat cu tarele noii societati), s-au introdus forme noi, fonduri noi, chiar un alfabet nou (culmea, in secolul 20, dupa mai bine de o mie de ani de limba romana, bulversandu-i si pe fratii moldoveni nou treziti dintr-un slavon-chirilic alfabet constringator) precum si, bineinteles, legi noi.

Cat priveste noile legi, acestea au schimbat dreptul material dar si dreptul procedural, adica formele, dar nu de putine ori, odata cu apa „murdara” s-a mai pierdut pe drum si „copilul din copaie”.

Una din aceste norme noi referitoare la procedura este introducerea (chiar daca optional) a juramantului pe Biblie, carte care si-a gasit astfel un nou loc de „cinste” printre codurile de procedura de pe masa judecatorului (mai nou si a procurorului). Pare o logica simetrie la prima vedere: un cod moral – pretins a  fi sursa de inspiratie – asezat intre codurile juridice inspirate, si totusi, in chestiunea juramantului, lucrurile sunt chiar opuse.

Evident, probabil ca si aici adevarata sursa de inspiratie a legiuitorului o fi fost fie atat o mai veche procedura ante–epoca de aur resuscitata (ma intreb cat de veche si imi amintesc de istoricele si „crestinele” ordalii) cat si o procedura aplicata contemporan in alte tari-model (nu cumva sa mai gandim/gresim cu mintea noastra, desi in materie biblica cel putin, avem o inradacinata ortodoxie si cultura).

In realitate, juramantul pe Biblie (optional) pe care magistratul i-l pune in vedere martorului (sau expert) nu este doar inca o forma fara fond (caci nu vad utilitatea practica si nici „necesitatea” din care ar fi izvorit aceasta procedura, iar cel cu sau fara constiinta nu este impresionat si nu isi va schimba marturia intr-un sens sau altul „datorita” ori „din cauza” Bibliei), dar este si o forma anti-fond, daca stam sa ne gandim la multele interdictii referitoare anume la juramant prezente in Biblie. Un simplu search pe internet m-a condus chiar la temeiul meu de drept pe care il invoc in argumentare: Vechiul Testament (Levitic 19:12) si Noul Testament (Matei 5: 34-37/2 Corinteni 1: 17/ Iacov 5: 12). Iar inutilitatea procedurii rezulta si din faptul ca marturia mincinoasa este sanctionata doar pentru continutul ei fals cu scopul de a induce in eroare justitia, fara a atrage vreo suplimentara sanctiune si pentru juramant in sine, ori lipsa de respect fata de God.

Se ajunge astfel ca, din cauza legiuitorului si in pofida Scripturii, insusi Dumnezeu sa fie luat drept martor al faptelor noastre mai mult sau mai putin meschine, intre care unele sunt si total mincinoase. Nu imi pot abtine o trimitere la Cioran, a carui pozitie fata de religie-crestinism este cunoscuta – desi nu aceasta in sine intereseaza aici, ci comentariul acid pe care l-a facut odata pornind de la imaginea unei batrane aflata in sala de asteptare a unui dispensar, ce se roaga lui Dumnezeu pentru sanatatea si bolile ei, pe care o numeste „decrepita” si constata ca ar avea pretentii pe care insisi potentatii lumii nu le au, anume aceea de a-si inchipui ca divinitatea este la „cheremul” sau. Dar daca pe tema rugaciunii Cioran ar putea fi contrazis, in cazul juramantului nu-l putem contrazice si constatam ca semanam cu „batrina decrepita” ce il aduce la cheremul sau pe un Dumnezeu-martor ori de cate ori juram pe Biblie.

Mai mult, problema juramantului pe Biblie nu se opreste aici, iar legiuitorul a introdus aceasta forma si in procedura investirii in functie a demnitarilor (e totusi un legiuitor consecvent). Insa, intamplator destul de recent, un fost inalt demnitar executiv, la putin timp dupa biblica sa investire, ia masura obligarii functionarilor din ministere de a inlatura icoanele din birouri, ceea ce pare astfel un fel de in-consecventa. E adevarat, si din aceleasi temeiuri pentru care nu sunt de acord cu juramantul pe Biblie, masura mi s-a parut justificata (cu un singur amendament: a fost facuta cu multa reclama, desi altele erau problemele stringente de rezolvat, asa incat mi s-a parut o simpla fatarnicie de politician ce isi imagina ca va apare in ochii publicului drept o persoana energica, ce ia masuri ca subordonatii sa nu mai stea cu capul in nori printre sfinti, ci sa munceasca mai atent pentru popor). Intamplator, e posibil sa mai existe o in-consecventa indusa in forul interior al demnitarului anti-icoane, cauzata tot de noul legiuitor ce l-a pus sa jure pe Biblie, avand in vedere faptul ca, anterior, acesta mai fusese investit in functie de „top” (chiar daca supleanta) si in monoliticul regim rasturnat ateu-marxist ce excludea „opiul pentru popor”.

Servicii JURIDICE.ro

Evenimente juridice

Arbitraj comercial

Povestea ridica o intrebare generala: cine suntem noi, oare tot aceeasi Marie doar cu o alta palarie? Caci dupa ateism-marxist (poate doar in plan oficial uneori) s-a ajuns inca din primele zile ale Libertatii noastre la un exces de amestec in oficial al practicilor bisericesti: procesiuni cu preoti, cruci, icoane kitsch in cele mai sordide birouri functionaresti iar acum si cu Biblia la Judecata.

Reiterez opinia ca juramantul pe Biblie este o forma fara si anti-fond, in baza temeiului de drept indicat in cuprinsul prezentei spre AVIZ amatorilor.

Daniela ANGELESCU
avocat, Baroul București

Citeşte mai mult despre , , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership