Secţiuni » Arii de practică » Protective » Drept constituţional
Drept constituţional
DezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Drept constituțional Opinii

Nevoia de normalitate 2

12 noiembrie 2012 | Verginia VEDINAȘ

Fără oameni de valoare, pierim, ca naţie

Sfârșitul anului 2012 va fi unul agitat pentru România. Vor fi alegeri pentru Parlament. Pentru a doua oară, acestea se vor desfășura în baza legii privind așa-zisul vot uninominal. În realitate, o struțo-cămilă prin care, ca de fiecare dată, am încercat să împăcăm și capra și varza. Și le-am făcut praf pe amândouă. Capra s-a rebegit, săraca, e numai piele și os, vai mama ei. Iar varza s-a împuțit, iar duhoarea ei ne face să ne întoarcem nasul, oripilați. Și asta pentru că nu am avut voința, nici de data aceasta, să construim un sistem de vot fiabil, eficient, apt să răspundă unor obiective pe care le considerăm esențiale.

Mai întâi, respectarea principiului pluralismului politic, căruia Constituția noastră îi dă o multiplă valență. Potrivit articolului 1 alin. (3), reprezintă una din valorile supreme și garantate, în spiritul tradițiilor democratice ale poporului român și idealurilor Revoluției din decembrie 1989.

Remarcăm referirile pe care textul constituțional, în forma sa modificată în 2003, le face cu privire la ”tradițiile democratice ale poporului român”, ca și la Revoluția din decembrie 1989, în condițiile în care ne comportăm ca și când am fi uitat acest moment sublim al istoriei noastre recente, vorbim cu jumătate de gură despre el, îl înlocuim cu surogate verbale cum ar fi ”evenimentele din decembrie” sau, și mai rău, ”lovitură de stat” și altele asemenea.

Ne-am mai exprimat cu privire la această problemă și reiau numai ideea că românii, tineri sau bătrâni, femei sau bărbați, care au ieșit în stradă și prin trupul cărora s-au strecurat, mârșave, gloanțele, n-au știut dacă au existat sau nu jocuri de culise, dacă ele au privit sau nu anumite interese, dacă au fost sau nu scenarii naționale sau internaționale și altele asemenea.

Cât privește referirea la ”tradițiile democratice ale poporului român”, în opinia noastră, ele înnobilează Constituția noastră, în egală măsură în care ne înnobilează istoria.

În al doilea rând, articolul 8 din Constituție califică pluralismul politic ca o condiție și o garanție a democrației constituționale. Este extrem de important acest articol, din păcate ignorat prea adeseori, în toate mediile vieții publice. Analizându-l, constatăm că democrația constituțională, pentru a putea funcționa în România, ca în orice alt stat, este nevoie să îndeplinească mai multe condiții, între care însăși legea fundamentală așează pluralismul politic, care nu reprezintă orice condiție, ci una cu caracter sine qua non, în sensul că, odată îndeplinită, devine garanție a funcționării acestei democrații constituționale.

În al treilea și ultimul rând, conform articolului 152 alin. (1), dispoziția constituțională privind pluralismul politic este înscrisă în categoria ”limitelor revizuirii”, respectiv a acelor prevederi constituționale care sunt sustrase posibilității de a fi revizuite. Ce înseamnă acest lucru, ne putem întreba, că aceste prevederi nu vor putea fi niciodată modificate? Răspunsul corect, în opinia noastră, este acela că o eventuală modificare, completare sau abrogare a lor nu se poate opera printr-o lege de revizuire, ci printr-o nouă Constituție. Aceasta presupune abrogarea actualei Constituții, în care prevederile, care în prezent constituie limite ale revizuirii, să aibă un alt conținut sau să dispară complet.

Într-un asemenea context, se pune problema în ce măsură votul uninominal, fie și de tipul celui consacrat în România în prezent, slujește sau nu pluralismul politic. În opinia noastră, pluralismul politic are de suferit prin acest tip de vot. Este cunoscut și acceptat faptul că un partid politic reprezintă o locomotivă pentru propulsarea în Parlament a unor persoane și personalități, în egală măsură în care conducerea unui partid poate îndeplini sau nu un asemenea rol. Din această perspectivă, este neîndoielnic faptul că scrutinul de listă favorizează pluralismul politic, în vreme ce scrutinul de tip uninominal îi știrbește din eficiență.

În ceea ce privește caracterul sistemului electoral instituit de Constituția actuală a României, acesta nu întrunește nici caracteristicile unui tip de scrutin uninominal, nici pe cele ale unui scrutin de listă, fiind vorba, în realitate, de un tip de scrutin mixt.

Sub acest aspect, concluzia care se desprinde, în opinia noastră, este aceea că sistemul de vot instituit de legislația actuală a României nu este benefic pentru democrația constituțională din România.

A doua problemă, pe care dorim să o analizăm, vizează calitatea persoanelor care sunt propulsate în Parlamentul României prin acest sistem de vot. Am parcurs deja un ciclu electoral și am putut constata la ce rezultate ne-a dus sistemul de vot pretins uninominal, instituit, cu surle și trâmbițe, în anul 2007, și funcțional pentru prima dată începând cu alegerile din 2008. Nu ne îngăduim să facem judecăți de valoare cu privire la cazuri determinate, departe de noi asemenea intenții. Ceea ce ne interesează este contextul general pe care îl creează acest tip de vad, din punctul de vedere al celor care își pot asuma și susține efectiv, sub toate aspectele, dar, mai ales financiar, o campanie într-un colegiu electoral determinat. Este neîndoielnic, și nu trebuie să ne ferim să recunoaștem realitățile, așa cum sunt ele. Și ele ne dezvăluie că este nevoie de o puternică forță financiară pentru a fi susținută o campanie electorală. Câți dintre românii valoroși, aplecați spre studiu, spre carieră profesională, spre valoare autentică, își pot permite să susțină o asemenea campanie? Și, mai ales, în ce măsură obiectivele unui candidat corespund obiectivelor familiei politice căreia acesta îi aparține și care pot contribui, astfel, la relevarea pluralismului politic ca o condiție și garanție a democrației constituționale?

Sunt întrebări care, credem noi, au caracter retoric. Care obligă la analize, reflecții, proiecții pentru viitor. Care ar trebui să ducă la o necesară modificare a sistemului electoral din România pentru ca el să permită slujirea valorilor constituționale privind pluralismul politic și selectarea, în organul reprezentativ suprem al poporului, a unor personalități, în sensul autentic, moral și profesional al cuvântului.

Prof. univ. dr. Verginia VEDINAȘ
Președinte al Institutului de Științe Administrative ”Paul Negulescu”

Citeşte mai mult despre , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership