ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Opinii
 1 comentariu | 
Print Friendly, PDF & Email

Principii fundamentale in procesul de mediere
24.12.2012 | Ilie DORIN


CONFERINTA VALERIU STOICA 2019

Procesul de mediere se desfasoara in baza unor principii capitale care trebuie respectate de catre mediator, de ele depinzand in mod direct atingerea scopului procesului de mediere. Mediatorul este obligat sa respecte aceste principii si reguli fundamentale in fiecare faza a procesului de mediere si sa aduca la cunostiinta partilor orice informatie sau situatie care ar duce la periclitarea respectarii acestor principii. Atunci cand considera ca datorita obiectului conflictului, relatiei cu una din parti sau cu ambele (de prietenie, rudenie, afinitate, rudenie spirituala) nu poate pastra integralitatea acestor principii, mediatorul este obligat sa indrume partile spre alt mediator, pentru ca procesul de mediere sa se desfasoare in conditii de impartialitate, neutralitate, confidentialitate. Respectarea acestor principii face parte din esenta procesului de mediere si reusita acestuia. O solutie de comun acord gasita si acceptata de catre parti este greu de imaginat daca mediatorul ar deveni partinitor ori daca ar pierde increderea partilor prin divulgarea unor informatii din cadrul medieri.

Principiul autodeterminarii partilor

Incepand cu 1 februarie 2013, partile sunt obligate la parcurgerea fazei de informare privind medierea si procedura  medierii, avantajele acesteia si rolul mediatorului in aceasta procedura, dar partile sunt cele care decid, dupa sedinta de informare, daca parcurg procedura de mediere.

Partile decid daca isi vor solutiona conflictul prin mediere. Tot ele sunt cele care aleg mediatorul. Pe intreg parcursul procesului de mediere partile vor incerca din proprie initiativa si vointa sa ajunga la o solutie. Ori de cate ori o parte doreste renuntarea la mediere, in timpul procesului de mediere, mediatorul ia cunostiinta de acest fapt, si declara procesul de mediere inchis. Nimeni nu poate fi constrans sa accepte medierea, sa accepte mediatorul (in cazul in care partile aleg mediatori diferiti exista procedura comedierii), sa accepte o solutie pe care nu o agreeaza.

Principiul confidentialitatii

Procesul de mediere se desfasoara intr-un cadru confidential. Sediul mediatorului (sau locul pentru mediere de comun acord ales de mediator si parti – cand nu este biroul mediatorului) trebuie sa fie o locatie care sa asigure confidentialitatea convorbirilor din timpul medierii. Mediatorul este obligat sa pastreze confidentialitatea asupra oricaror date sau informatii de care ia cunostiinta pe parcursul medierii. Chiar si dupa inchiderea procedurii medierii, mediatorul este obligat sa pastreze confidentialitatea tuturor faptelor sau actelor de care a luat cunostiinta in cadrul procesului de mediere. Asadar obligatia confidentialitatii este nelimitata in timp pentru mediator. In baza acestui principiu, mediatorul nu poate fi audiat ca martor in legatura cu actele sau faptele de care ia cunostiinta in cadrul medierii. Doar cu acordul scris si expres al partilor mediatorul va putea aduce la cunostiinta tertilor anumite aspecte sau informatii din cadrul procesului de mediere.

Principiul impartialitatii

Consta in echidistanta pe care trebuie sa o aiba mediatorul fata de parti si pretentiile acestora. Mediatorul va trebui sa pastreze o pozitie egala si nediferentiata pentru fiecare parte. Cu alte cuvinte, trebuie sa se afle pe aceeasi pozitie fata de fiecare parte. Nu poate ajuta o parte, nu o poate consilia, nu o poate indruma sa faca sau sa nu faca ceva care ar ajuta-o, sau ar fi in detrimentul celeilalte parti. Orice situatie care il pune pe mediator intr-o postura de impartialitate (de ex. Rudenia/afinitatea cu una din parti, prietenia cu una din parti, afectivitatea fata de una din parti) va trebui adusa in discutie imediat ce survine in procesul de mediere, si doar cu acceptul ambelor parti mediatorul poate continua procedura, sau se poate abtine de la sine.

Principiul neutralitatii

In baza acestui principiu mediatorul va trebui sa se situeze inafara conflictului si inafara intereselor partilor. Va fi strain de orice interes (material sau nematerial) in solutionarea intr-un anumit mod a respectivului conflict. Nu va avea nici un interes nici pentru sine, nici pentru altul. Neutralitatea mediatorului exclude orice subiectivism al acestuia, exclude orice tendinta de a se implica afectiv in conflictul dintre parti, orice tendinta de a da dreptate, de a judeca, de a invinovati o parte. Lipsa oricarui interes in cauza va da puterea mediatorului de a avea un proces bine structurat si va da incredere partilor in a gasi o solutie diferendului, avand asistenta unei persoane specializate care nu are nici un interes in cauza, insa se implica pentru solutionarea pe cale amiabila si voluntara a conflictului. Imixtiunea mediatorului in rezolvarea diferendului trebuie sa fie externa conflictului si sa vizeze solutii posibile. Mediatorul faciliteaza partile in gasirea unor solutii, a unor resurse generatoare de solutii in acel conflict. Prin neutralitatea sa, mediatorul ofera credibilitate si incredere partilor.

Principiul informarii prealabile si gratuite privind medierea

Legea medierii actualizata obliga partile, incepand cu 1 februarie 2013, la parcurgerea sedintei de informare privind medierea. Asadar, acest principiu a devenit obligatie legala pentru orice justitiabil (pentru mediator era si este si acum obligatorie). Scopul acestui principiu este informarea partilor asupra tuturor aspectelor medierii, din punct de vedere material cat si procedural. In baza acestui principiu, mediatorul este dator sa explice partilor ce este medierea, care sunt avantajele ei, scopul medierii, regulile procesului de mediere, rolul mediatorului in procesul de mediere. Informarea prealababila se face ambelor parti, cu referinta la conflictul pe care acestea il au. Informarea trebuie sa cuprinda si structura procesului de mediere, etapele si fazele acestuia, regulile de conduita si dialog din timpul medierii. Tot in baza acestui principiu partilor li se explica despre valoarea acordului de mediere. Acordul de mediere consfinteste intelegerea partilor si are putere de lege pentru parti inca din momentul semnarii. Prin aplicarea acestui principiu se invedereaza partilor de catre mediator ca intreaga procedura le apartine, ca dispun de solutie, si procedura trebuie acceptata in cunostiinta de cauza.

Principiul interesului superior si prioritar la copilului minor (aplicabil in conflictele familiale)

In cauzele familiale, in care sunt implicati copii minori, mediatorul va trebui, ca pe intreg parcursul procesului de mediere, sa aduca la cunostiinta sotilor preocuparea acestora pentru copilul/copii minori. Interesele copiilor minori in ceea ce priveste cresterea, educarea, urmarea unor institutii de invatamant, drepturile si bunurile lor, vor trebui sa aiba prioritate in dialogul si in intelegerile parintilor. Respectarea acestui principiu presupune din partea mediatorului colaborarea, in caz de necesitate, cu autoritatea tutelara, cu serviciul local de protectie a copilului, cu alte autoritati in domeniu, precum si cu organele Ministerului Public.

Principiile medierii sunt capitale procesului de mediere. Pentru ca acesta sa aiba succes, si partile sa ajunga benevol la o solutie benefica, respectarea acestor principii de catre mediator se impune inca de la primul contact cu prima parte care solicita serviciile de mediere.

Pentru mediator respectarea acestor principii este o obligatie legala si profesionala, existand si sanctiuni, aplicate de Consiliul de Mediere, in cazul nerespectarii lor.

Un proces de mediere se incheie cu succes atunci cand partile ajung la un Acord de mediere, chiar si partial. Respectarea principiilor medierii, aplicarea tehnicilor si strategiilor de mediere corespunzatoare cazului si persoanelor carora li se ofera servciile de mediere, sunt indici ai unui Acord de mediere.

Dorin ILIE
Mediator

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Până acum a fost scris un singur comentariu cu privire la articolul “Principii fundamentale in procesul de mediere”

  1. ANONIM spune:

    Obligatia medierii restrange accesul liber la justitie.E doar o schema paguboasa prin care se materializeaza un nou mod de stoarcere a resurselor financiare ale persoanelor fizice si juridice prin perceperea obligatorie a onorariului mediatorului.Pentru o companie mare care are zeci de cauze saptamanal , perceperea onorariului de mediere e chiar o mare risipa de timp si bani.Costurile medierii se rasfrang tot asupra populatiei in final.Medierea in ciuda tuturor efectelor benefice pe care le are costa.Obligativitatea medierii restrange dreptul partilor de a ajunge ele insale la o intelegere sau la o tranzactie in fata instantei.Daca cuiva i-ar fi venit ideea ca obligatoriu la procesele civile sa fie obligatoriu reprezentarea atunci toata lumea si-ar fi dat seama ca e o escrocherie a caselor de avocatura ce fac presiuni prin parlament.Asa se folosesc de aceasta mediere ce ar trebui sa fie o institutie alternativa concilierii si nu obligatorie pentru a-si mari considerabil veniturile. In alte tari ce au experienta mult mai mare (vezi Italia) au declarat neconstitutionala obligativitatea medierii prin ingradirea accesului la justitie.Ca sa intelegem despre ce este vorba facem un mic calcul 188 de judecatorii 42 tribunale 15 curti de apel 1 inalta curte de casatie si justitie la o medie de 10.000 de cauze pe an pt fiecare judecatorie, apoi cauza poate merge spre tribunal curte de apel sau eventual inalta curte, ori un onorariu minimal de 100 de lei pt mediere aflam miza acestei afaceri.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate