« Secţiuni « Articole « RNSJOpiniiPovestim cărţi
Revista de note şi studii juridice (RNSJ)
Condiţii de publicareDespre revistă
EssentialsNote de studiuStudii
JURIDICE
2 comentarii

Diferența dintre „medierea şcolară” și „medierea conflictelor şcolare”
01.01.2013 | Ilie DORIN

Secţiuni: Mediere, RNSJ | Toate secţiunile
JURIDICE - In Law We Trust

Medierea scolara este o activitate reglementata inca din 2007[1] si prevede o arie larga de activitati si atributii a mediatorului scolar. Medierea scolara consta in facilitarea dialogului scoala-familie-comunitate, imbunatatirea imaginii si increderii in institutiile de invatamant, monitorizarea copiilor in ceea ce priveste incluziunea scolara, elaborarea si implementarea programelor de incluziune scolara, elaborarea de rapoarte in ceea ce priveste situatia copiilor defavorizati in scopul identificarii solutiilor optime pentru asigurarea accesului egal la educatie al copiilor, informarea autoritatilor responsabile in ceea ce priveste eventualele incalcari ale drepturilor copilului si sprijinirea in demersurile acestora pentru solutionarea situatiilor respective, etc.

Legea Educatiei[2] prevede la art. 99 alin. 6 lit. d) ca toate Centrele Judetene de Resurse si Asistenta Educationala organizeaza, monitorizeaza si coordoneaza, printre alte activitati si servicii educationale, si servicii de mediere scolara, furnizate de mediatorii scolari. Aceeasi lege prevede, la art. 249 alin.1 lit. i) ca mediatorul scolar face parte din personalul didactic auxiliar, iar la art. 250 alin. 1 lit. i)  prevede conditiile dobandirii calitatii de mediator scolar. Astfel, pentru a fi mediator scolar, este nevoie de absolvirea unei institutii de invatamant superior cu diploma de licenta cu specializarea asistenta sociala sau absolvirea cu diploma de bacalaureat a liceului pedagogic, specializarea mediator scolar, ori absolvirea cu diploma de bacalaureat a oricarui alt profil liceal, urmata de un curs de formare profesionala cu specializarea mediator scolar, recunoscut de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului. Un astfel de curs de formare profesionala, in scopul calificarii ca mediator scolar, consta in parcurgerea unor programe teoretice si practice de aproximativ 90 ore, costul fiind de cca. 300 de lei.

Luand in considerare cele de mai sus, medierea scolara si serviciile de mediere scolara asa cum sunt prevazute in legislatia educatiei, reprezinta forme de incluziune scolara si sociala, si se adreseaza comunitatilor locale cu risc in ceea ce priveste abandonul scolar, diferentele etnice, familiile defavorizate.

Legea Medierii[3] are norme in ceea ce priveste medierea si serviciile de mediere a conflictelor. Serviciile de mediere au ca scop solutionarea pe cale amiabila a conflictelor sau a litigiilor. Aceasta lege enumera enuntiativ tipul de conflicte ce pot face obiectul unui proces de mediere: conflicte civile, familiale, comerciale, de dreptul muncii, specificand ca serviciile de mediere pot viza si alte tipuri de conflicte. Medierea este posibila si admisibila in conflictele in care partile pot dispune in mod liber de drepturile lor.

Astfel, serviciile de mediere pot viza si conflictele scolare. Conflictele scolare se pot ivi intre elevii din cadrul unei institutii de invatamant, intre elevi si profesori, intre elevi si alte persoane didactice auxiliare (este posibila si existenta unui conflict cu mediatorul scolar), chiar si intre profesori, cu conditia ca respectivul conflict sa vizeze activitatea din cadrul si/sau din timpul programului scolar.

Conflictele scolare au existat dintotdeauna. Fiecare dintre noi isi poate aduce aminte de o imbrancire a unui coleg, de o disputa cu un profesor, de o cearta cu o colega, etc. Conflictele scolare au dimensiuni si valori diferite. Un conflict ce priveste o neintelegere cu colegul de banca, neintelegere care pana la pauza urmatoare trece de la sine, este total diferita de o neintelegere care ramane in mintea scolarului, careia i se adauga alte si alte nemultumiri si neintelegeri si care amplificandu-se  tinde spre o agresivitate si o violenta verbala si apoi fizica de nedorit, cu efecte dezastruoase pentru cei implicati in acel conflict, dar si pentru respectiva institutie de invatamant. MassMedia si NewMedia (Internet) ne prezinta conflicte scolare grave, in care sunt implicati profesori si elevi. Filme in care sunt inregistrate aceste conflicte, in care elevii se agreseaza reciproc, sau agreseaza profesorul, sunt in prime time news zile intregi atunci cand apar.

Medierea conflictelor scolare se impune acolo unde conflictele iau o amploare deosebita si degenereaza in alte conflicte. In micile neintelegeri de zi cu zi „mediatorul de serviciu” este fiecare profesor ori diriginte. Pe langa functia reparatorie pe care o are medierea scolara, functia preventiva devine mai consitenta in medierea unui conflict scolar. Mai ales in ciclul primar si gimnazial, dar si in cel liceal, puterea exemplului pentru elevi este foarte mare. Incetarea conflictului scolar printr-o solutionare pe cale amiabila si pasnica in cadrul unui proces de mediere are un ecou rasunator printre colegii partilor conflictului, dar si in intreaga institutie de invatamant. O reusita a medierii in astfel de conflicte aduce elevii in terenul cooperarii, intelegerii, comunicarii, relationarii, dialogului, constituind un exemplu veritabil de colegialitate si convietuire in timpul petrecut la scoala.

Medierea conflictelor scolare se poate realiza de catre mediatori autorizati de catre Consiliul de Mediere  din Romania, in baza conditiilor prevazute de Legea Medierii. Serviciile de mediere a conflictelor scolare sunt diferite de serviciile de mediere scolara.

Serviciile de mediere scolara sunt atributii ale mediatorului scolar, si fac parte dintr-un program si proiect amplu de incluziune scolara si sociala a copiilor, asa cum sunt prevazute in Legea Educatiei.

Serviciile de mediere a conflictelor scolare pot face obiectul unui proces de mediere asa cum sunt prevazute de Legea Medierii. Mediatorul autorizat in baza acestei legi, poate media un conflict scolar la solicitarea institutiei de invatamant, sau la solicitarea partilor conflictului scolar, in toate cazurile cu acceptul tuturor partilor din conflict.

Medierea conflictelor scolare nu poate sta in sarcina mediatorului scolar asa cum aceasta ocupatie este enumerata in Clasificarea Ocupatiilor din Romania avand cod COR 235911, luand in vedere sarcinile acestuia din actele normative care reglementeaza aceasta ocupatie.

Medierea conflictelor scolare si un proces de mediere a unui conflict scolar sunt activitati care se pot exercita doar de catre mediatori autorizati in baza Legii Medierii, orice alta persoana care desfasoara activitati de mediere a conflictelor scolare intrand sub incidenta penala a articolului art. 12 alin. 4-5 din aceasta lege.

Medierea conflictelor poate avea loc la solicitarea mediatorului de catre partile aflate in conflict. Medierea conflictelor scolare poate fi solicitata de partile (elevi, profesori, alte persoane) din conflict, iar daca partile din conflict sunt elevi minori, medierea poate fi solicitata de catre parintii acestora, sau de catre directorul institutiei, cu acordul parintilor. Solicitarea mediatorului in solutionarea conflictelor scolare nu presupune procesul de mediere. Mediatorul se prezinta la institutia de invatamant unde a avut loc conflictul, si doar dupa ce parcurge impreuna cu partile din conflict o sedinta de informare privind medierea, partile pot decide daca parcurg in continuarea procesul de mediere, sau refuza medierea.

In multe state europene, dar mai ales in SUA, medierea conflictelor scolare este promovata de catre institutiile de invatamant locale si regionale, dar si de institutiile legislative centrale. Astfel exista programe de amploare privind medierea in scoli, programe care vizeaza educarea elevilor in spiritul solutionarii amiabile a disputelor, a conflictelor dintre ei. Uneori se apeleaza la medieri simulate in cadrul institutiilor de invatamant, pentru ca elevii sa poata vedea modul in care isi pot solutiona o neintelere.

O cultura civica care inglobeaza metode practice de solutionare amiabila, pasnica si benefica a conflictelor, este o cultura civica a unei societati sanatoase, moderne si prospere. O astfel de cultura trebuie inseminata in educatia timpurie a viitorilor cetateni, pentru ca ei sa cunoasca ce inseamna metodele ADR, in ce consta un proces de mediere, si ce beneficii in relatia lor cu altii aduce o solutionare amiabila a unei dispute. Sa cunoasca inca din timpul scolii beneficiile dialogului, comunicarii deschise, gasirii si alegerii propriei solutii in conflictele ce sunt proprii firii umane.


[1] Ordinul nr. 1539 al Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 670 din 01/10/2007
[2] Legea nr. 1/2011
[3] Legea nr. 192/2006


Dorin ILIE
mediator

 
Cuvinte cheie: ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Au fost scrise până acum 2 de comentarii cu privire la articolul “Diferența dintre „medierea şcolară” și „medierea conflictelor şcolare””

  1. Vladimir POPESCU spune:

    Acuma am inteles ce urmariti dvs, mediatorii. Imi este suficient de clar. Doriti sa ne distrati. Vreti acuma sa mediati certurile dintre elevi. Ma intreb cand veti incepe sa mediati disputele pentru tomberoane dintre cainii comunitari. Nu de alta, da sa nu fie acuzati hingherii de practicarea ilegala a meseriei de mediator.

    • Viorel DANCIU spune:

      Stati linistit dle Popescu… n-o sa mediem intre cainii comunitari si orice altceva… pe astia ti-i lasam dumitale , ca vedem ca te pricepi…noi mediatorii avem lucruri mai importante de mediat si probabil faci parte din cei care n-au nici cea mai mica idee despre mediere, daca faci asemenea afirmatii… oricum la informare , chiar si gratuita, n-o sa te primim, fiindca cine vine in informare trebuie sa aiba mintea deschisa…

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD