Secţiuni » Articole » Opinii
OpiniiPovestim cărţiImaginarul dreptului
Condiţii de publicare

Legislația fiscală între dorință și realitate (6)
16.01.2013 | Gabriel SINCU

JURIDICE - In Law We Trust

Motto:
”Vreme trece, vreme vine,
Toate-s vechi si noua toate.”

Urmaresc cu coada ochiului elucubratiile de productie noiembrie 2012 care ne sunt servite de politicienii de toate culorile spectrului politic drept programe economice. Citesc dezgustat si ma minunez de atata lipsa de imaginatie: aceleasi vorbe poleite, dar goale de continut, aceeasi inversunare, aceleasi sute (chiar mii!) de kilometri de autostrada care vor rasari aici ca prin minune, acelasi salariu minim care creste ca voinicul din poveste si cate altele…

Mai nou insa, ca sa intram in subiect, ni se propun masuri fiscale care mai de care mai apetisante: revenirea la un TVA de 19%, reduceri de cote la asigurarile sociale, reducerea cotei unice la 12%, cota progresiva de la 8% la 16%, etc., etc., etc.

Nimeni nu ridica insa din pacate problema reformei in administratia fiscala, un element de o importanta vitala in Romania acestor ani. Asa cum spuneam in articolul anterior publicat aici, nimeni nu este interesat de acest proces. Sau poate ca politicienii nostri nu considera o idee buna sa vorbeasca acum despre acesta, intrucat bugetarii ce se simt amenintati de o astfel de schimbare ar putea vota ”gresit”.

Asadar, ce ar trebui sa isi propuna o reforma a administratiei fiscale pentru a-si atinge scopul dorit de toata lumea, cresterea incasarilor la bugetul de stat si reducerea semnificativa a evaziunii?

In opinia mea, operatiunea ar trebui sa vizeze trei directii majore:
– Aspectul organizational: ”aerisirea” aparatului birocratic prin reducerea numarului de institutii si a increngaturilor sale teritoriale;
– Infrastructura IT: implementarea unui sistem informatic integrat pentru toate administratiile financiare, cu posibilitatea de conectare si comunicare in timp real, usor de folosit de catre inspectori si transparent pentru contribuabili;
– La nivelul resurselor umane: reducerea semnificativa a numarului de personal cu atributii birocratice si pastrarea oamenilor competenti care sa indeplineasca cu adevarat rolul de ”slujbas” la stat. In acelasi timp, nivelul de remunerare sa creasca semnificativ.

Mai departe, un alt element important ar trebui sa il reprezinte schimbarea fundamentala modului de lucru al administratiei publice care sa se concentreze mai putin pe aspectele de natura formal-birocratica si mai mult pe cele practice, cu rezultate imediate, astfel:
– Reducerea semnificativa a poverii birocratice pentru firmele cu cifra de afaceri sub 500.000 EUR/an. Aici ar fi necesara o singura declaratie fiscala anuala care sa cuprinda toate obligatiile fiscale.
– Concentrarea controalelor fiscale pe zonele unde se petrec cu adevarat actele de evaziune fiscala: punctele de trecere a frontierei, birourile vamale, pietele de produse alimentare si nealimentare, zona restaurantelor, cluburilor si barurilor (stim cu totii ca in 7 cazuri din 10 nu ni se elibereaza bon fiscal sau factura fiscala pentru bunurile sau serviciile achizitionate).
– Pregatirea profesionala continua a functionarilor publici care trebuie sa devina un model de competenta si profesionalism.

Si pentru ca nu trebuie sa reinventam roata, nu avem decat sa copiem modelul vecinilor nostri bulgari care au pus in practica un astfel de sistem ale carui performante par ireale comparativ cu tara noastra. Pentru confirmare va aduc la cunostinta doar trei indicatori (sursa – raportul Consiliului Fiscal din Romania pe anul 2011):
– Fiecare 1000 de functionari fiscali din Bulgaria aduc la bugetul de stat venituri reprezentand 3,37% din PIB. In Romania 1000 de functionari aduc numai 1,1% din PIB. De ce oare bulgarii sunt de 3 ori mai eficienti decat ai nostri?
– In Bulgaria exista 3,8 administratii fiscale la fiecare 1 milion de locuitori. La noi sunt 20,5. Sa fie romanii niste contribuabili atat de putin disciplinati incat sa avem nevoie de un numar de aproape 7 ori mai mare de administratii pentru a-i tine in frau?
– In Bulgaria un contribuabil are de facut un numar mediu de 17 plati pe an pentru indeplinirea obligatiilor fiscale. In Romania are de facut 113. De aici nu putem trage decat o concluzie: viata e mai plicticoasa la sud de Dunare…

Asadar solutii exista, modele de urmat avem, ce ne mai lipseste? Vointa politica, as spune eu. Pe care din pacate nu o putem importa. Sau cel putin deocamdata?

Voi incheia aici seria articolelor despre fiscalitatea visurilor mele urmand sa va plictisesc pe viitor cu alte idei, pasuri si probleme de care m-am lovit in activitatea de zi cu zi.

Pana atunci va urez succes!

Gabriel SINCU
Partner Head of Tax & Outsourcing MAZARS ROMÂNIA

Secţiuni: Fiscalitate, Opinii | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti
SERVICII JURIDICE.RO