ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Opinii
 1 comentariu | 
Print Friendly, PDF & Email

Despre pregătirea seminarului de către formatorii INM

24.01.2013 | Rodica Aida POPA
Abonare newsletter

Mărturisesc că am reflectat asupra demersului meu de a sintetiza câteva aspecte ale modalităţilor de pregătire în abordarea unui seminar la disciplina Drept penal si Drept procesual penal din cadrul formării iniţiale a Institutului Naţional al Magistraturii, pe de-o parte, pentru că în acest moment există o viziune unitară în pregătire, prin realizarea unui plan bine structurat, atât din punct de vedere temporal, cât şi asupra instituţiilor supuse dezbaterilor şi mijloacelor de realizare, precum şi a materialelor de jurisprudenţă, iar pe de altă parte, prin metodele ce ţin de tehnicile de comunicare proprii ale fiecărui formator.

Şi totuşi am să încerc să prezint câteva aspecte pe care le consider repere de dezbatere deschise oricăror amendări, fie din partea formatorilor, fie din partea auditorilor pentru că metodele pedagogice, poate pretenţios spus, respectivele modalităţile de lucru, concrete, în scopul asimilării cunoştinţelor practice pot fi variate şi folosite într-un mod complementar.

Astfel, libertatea punerii în discuţie a instituţiei supuse analizei, fie că vizează dreptul substanţial, fie cel procedural, interferenţa celor două aspecte poate fi nuanţă într-o manieră concretă prin accentuarea implicaţiilor jurisprudenţiale efective, iar modalităţile de realizare sunt variate, respectiv prezentarea unor decizii de îndrumare, decizii în interesul legii, jurisprudenţa instanţelor, fie ea chiar neunitară, asigurând astfel baza lămuririi evoluţiei în timp a aplicabilităţii acelei reglementări, jurisprudenţa Curţii Constituţionale, jurisprudenţa CJUE şi CEDO.

Modul în care are loc punerea în discuţie a unor instituţii concrete, poate îmbrăca, la rândul său, forme diverse, fie prin elaborarea unor studii de caz, fie prin prezentarea unor acte procedurale ce conţin erori, în vederea identificării lor, stimulând discuţia interactivă, fie prezentarea unor aspecte de drept comparat ale unor instituţii similare din legislaţiile altor state (rechizitorii, procese-verbale de audiere, hotărâri judecătoreşti etc.), în scopul discutării aspectului formal şi gradului de armonizare a dreptului procesual penal român în materie cu cel european.

De asemenea, efectuarea unor mini grupuri (3-4 auditori ), fie în pregătirea modului de ascultare a unor părţi (parte vătămată, inculpat) sau  martori, în cursul urmăririi penale ori în cursul judecăţii, fie a observării modului în care a avut loc audierea, prin observarea tehnicii de ascultare, a succesiunii punerii întrebărilor, a aspectelor vizate, implică pe de-o parte, stimularea studiului unui dosar, a cunoaşterii aspectelor tehnicii de ascultare, folosirea altor înscrisuri şi nu în ultimul rând abilităţile comunicaţionale, comportamentale, atât a celui care realizează în mod concret ascultarea, cât şi a celui care observă, focalizarea fiind diferită, urmând ca evaluarea grupului de observatori să asigure într-un mod real percepţia asupra, atât a tehnicii de ascultare, cât şi a abilităţilor comportamentale.

Pregătirea unui proces simulat pe baza studiului unui dosar constituie o altă metodă de stimulare a cunoaşterii aspectelor practice ale dreptului procesual penal, prin implicarea auditorilor în aprofundarea cauzei respective, prin formularea unor cereri, excepţii, ale căror concluzii în susţinerea lor şi motivări presupune aplicarea nu numai a normelor incidente, dar şi a tehnicii folosirii argumentelor în motivarea soluţiei asupra acestora, ascultarea părţilor, martorilor, întocmirea minutei şi pronunţarea soluţiei.

Filmarea unor asemenea procese simulate dă o dimensiune reală asupra gradului de asimilare a cunoştinţelor pe o diversitate de instituţii, fie de drept procedural, dar şi substanţial, precum şi asupra abilităţilor comunicaţionale, specifice judecătorului, procurorului, avocatului şi permite îndreptarea erorilor făcute, iar evaluarea sub aspect pedagogic are loc într-un mod eficient.

Prezentarea unor materiale video cu privire la tehnicile de ascultare realizate cu participarea unui psiholog în cazul unor victime sau/şi inculpaţi minori constituie o altă modalitate care asigură o cunoaştere specializată asupra metodelor de audiere, ce presupune o abordare multidisciplinară asupra actului de justiţie, în general în materia delincvenţei juvenile.

Desigur, vizualizarea unui dosar, cu actele procedurale specifice procesului penal permite un contact direct a auditorului, nu numai cu aspectul formal efectiv al acestuia, dar şi a celui de drept penal substanţial, prin norma de incriminare analizată distinct, fie în conţinutul actului de sesizare, fie printr-o încheiere prin care completul de judecată a pus în discuţie schimbarea încadrării juridice a infracţiunii pentru care inculpatul a fost trimis în judecată, fie în conţinutul hotărârii judecătoreşti, prin considerentele expuse asupra normelor de drept substanţial incidente.

Aşadar, metoda discuţiilor, prin raportare la aspecte prezentate jurisprudenţial, dar şi analizate pe dosare/studii de caz, grupuri de lucru, procese simulate, înregistrări video facilitează procesul aprofundării asimilării cunoştinţelor practice.

Prezentarea unor acte procedurale variate, fie din conţinutul unor dosare, fie cu un format întocmit în baza unor ghiduri de bune practici constituie o altă metodă complementară eficientă în asimilarea cu preponderenţă a conţinutului formal a unor asemenea acte, ce presupun un grad ridicat de standardizare (rezoluţii, ordonanţe, încheieri).

Posibilitatea folosirii mai multor modalităţi din cele prezentate în realizarea unui seminar, de către formator presupune din partea acestuia stabilirea obiectivelor generale, cât şi a celor speciale, concrete prin care îşi propune să asigure dobândirea de către auditori, cât mai complexă a aspectelor practice ale instituţiei de drept supusă analizei, prin stimularea interactivităţii auditorilor, dar şi formării profilului lor ca viitori magistraţi, nu numai prin coordonata profesională, dar şi cea umană.

Folosirea multora din modalităţile concrete prezentate, cu abordări specifice ramurilor de drept în realizarea procesului de formare iniţială, dar şi continuă a auditorilor de justiţie şi respectiv a judecătorilor şi procurorilor, în cadrul Institutului Naţional al Magistraturii asigură garanţia unei formări complexe, dinamice a magistraţilor români, în standardele de formare europeană, aşa cum recomandă şi Avizul  (Opinia) nr. 4 al Consiliului Consultativ al Judecătorilor Europeni privind formarea iniţială şi continuă specifice judecătorilor la nivel naţional şi european.

dr. Rodica Aida POPA
Judecător, Vicepreşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie
Formator la disciplina Drept penal și Drept procesual penal în cadrul Institutului Naţional al Magistraturii

Abonare newsletter

Aflaţi mai mult despre , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Până acum a fost scris un singur comentariu cu privire la articolul “Despre pregătirea seminarului de către formatorii INM”

  1. Mirela CORLEANCA spune:

    Buna ziua,
    Pentru a comenta,consider ca trebuie sa fiu o buna cunoscatoare a acestui domeniu -al formatorilor I.N.M.;eu sunt doar un jurist care invata si se documenteaza. Ma limitez,deocamdata, la a citi sirile, articolele, opiniile, interviurile JURIDICE.ro, pe care le consider foarte interesante si necesare formarii profesionale.
    Mirela Corleanca

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate