Instituirea sistemului „EURODAC” pentru compararea amprentelor digitale
1 februarie 2013 | Adina-Elena OPREA

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 28 din 30 ianuarie 2013 a fost publicat rezumatul Avizului Autorității Europene pentru Protecția Datelor referitor la propunerea modificată de regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind instituirea sistemului „EURODAC” pentru compararea amprentelor digitale.
Propunerea privind o reformare a Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului privind instituirea sistemului „EURODAC” pentru compararea amprentelor digitale și pentru solicitarea de comparări cu datele EURODAC de către autoritățile de aplicare a legii din statele membre și de către Europol în scopul aplicării legii și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1077/2011 de instituire a Agenției europene pentru gestionarea operațională a sistemelor informatice la scară largă în spațiul de libertate, securitate și justiție, a fost adoptată de Comisie la 30 mai 2012, fără o consultare prealabilă a Autorităţii Europene pentru Protecţia Datelor.
Cu toate că există o procedură care stabileşte că toate documentele Comisiei referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal trebuie să fie trimise către AEPD pentru consultare, acest lucru nu s-a întâmplat decât la 5 iunie 2012.
Ţinând cont că propunerea a fost prezentată miniștrilor de afaceri interne la Consiliul de Justiție și Afaceri Interne din 7- 8 iunie 2012 și se află în prezent în dezbatere în cadrul Consiliului și al Parlamentului European pentru adoptarea unui regulament prin procedură legislativă ordinară până la sfârșitul anului 2012, în avizul său, AEPD urmărește să aducă o contribuție la această procedură.
În acest sens, AEPD observă că, în ultimii ani, necesitatea accesării datelor EURODAC în scopul aplicării legii a fost dezbătută pe larg în cadrul Comisiei, al Consiliului și al Parlamentului European. Deşi AEPD înţelege că disponibilitatea unei baze de date cu amprente digitale poate fi un instrument suplimentar util în combaterea infracțiunilor, aceasta atrage atenţia asupra faptului că accesul la EURODAC ar avea un impact grav asupra protecţiei datelor cu caracter personal stocate în acest sistem şi că necesitatea unui astfel de acces ar trebui să aibă la bază elemente clare şi incontestabile că sistemul EURODAC este într-adevăr necesar şi că aduce o noutate faţă de restul instrumentelor juridice care permit ca un stat membru să consulte amprente digitale și alte date în materie de aplicare a legii deținute de un alt stat membru.
Aşadar, AEDP acceptă necesitatea instituirii sistemului EURODAC pentru compararea amprentelor digitale, atât timp cât Comisia realizează o nouă evaluare asupra impactului unui astfel de sistem, evaluare care să aducă dovezi solide şi statistici fiabile care să demonstreze că accesul autorităților de aplicare a legii la EURODAC ca atare este necesar și proporțional.
În acest sens, AEPD face următoarele recomandări:
– să se clarifice faptul că transferul datelor EURODAC către țări terțe este interzis și în cazul utilizării datelor EURODAC în scopul aplicării legii;
– să se adauge scopurile de aplicare a legii la informațiile comunicate persoanei vizate;
– să se stabilească, fără echivoc, că accesul autorităților desemnate la datele EURODAC este limitat la scopul aplicării legii;
– să se condiţioneze accesul la datele EURODAC C în scopul aplicării legii de o autorizare judiciară prealabilă sau, cel puțin, garantarea că autoritatea de control își îndeplinește îndatoririle și atribuțiile în mod independent și nu primește instrucțiuni cu privire la exercitarea verificării;
– în ceea ce privește condițiile de acces, adăugarea următoarelor condiții: (i) o consultare prealabilă a Sistemului de informații privind vizele; (ii) o „bănuială întemeiată că autorul unei infracțiuni cu caracter terorist sau al unei alte infracțiuni grave a solicitat azil”; și (iii) contribuția „substanțială” în scopul aplicării legii, precum și clarificarea conceptului de „motive întemeiate”;
– descrierea într-un considerent a tipului de situații care justifică un acces direct al Europol la unitatea centrală a EURODAC și garantarea aplicării și la nivelul Europol a condițiilor stricte de acces care se aplică autorităților naționale desemnate;
– să se asigure accesul AEPD și al autorității de supraveghere a Europol la evidențele păstrate de agenție, respectiv de Europol, precum și prevederea obligației de a păstra registre și în scopul efectuării unui audit intern periodic al EURODAC;
– asigurarea faptului că imposibilitatea temporară sau permanentă de a prezenta amprente digitale utilizabile nu afectează situația juridică a persoanei în cauză și, în orice caz, nu poate constitui un motiv suficient pentru a refuza examinarea sau pentru a respinge o cerere de azil;
– adăugarea la articolul 43 a unei obligații impuse statelor membre și Europol de a actualiza constant informațiile pe care le-au prezentat Comisiei și de a solicita Comisiei să pună aceste informații la dispoziția statelor membre, a Europol și a publicului „prin intermediul unei publicații electronice permanent actualizate.
Avizul a fost adoptat la Bruxelles la 5 septembrie 2012.
Adina Elena OPREA
internship Societatea de Științe Juridice