BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul munciiCyberlaw
 
Contencios administrativ
DezbateriCărţiProfesionişti
 
Print Friendly, PDF & Email

Legea privind măsurile pentru degrevarea instanţelor şi pregătirea punerii în aplicare a NCPC. Publicare în Monitorul Oficial
13.02.2013 | JURIDICE.ro


CONFERINTA VALERIU STOICA 2019

In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 89 din data de 12 februarie 2013 a fost publicata Legea nr. 2/2013 privind unele masuri pentru degrevarea instantelor judecatoresti, precum si pentru pregatirea punerii in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila.

Actul normativ stabileste masuri pentru degrevarea instantelor judecatoresti, prin modificarea si completarea Codului de procedura penala, a unor acte normative in materie contraventionala si in materia contenciosului administrativ si fiscal, precum si dispozitii privind pregatirea punerii in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila.

1. Modificarea si completarea Codului de procedura penala

In principal, legea stabileste modificari in materia stramutarii, in materia motivelor de casare in recurs si instituie masuri tranzitorii si finale de aplicare a legii.

In materia stramutarii, se restrange competenta Inaltei Curti de solutionare a cererilor de stramutare, prin pastrarea in competenta sa numai a cererilor de stramutare de la o curte de apel la alta curte de apel. Cererile de stramutare de la un tribunal la alt tribunal, precum si de la o judecatorie la alta judecatorie vor fi solutionate de curtile de apel.

De asemenea, sunt eliminate anumite motive de casare in recurs, aceste motive fiind analizate in cadrul caii de atac a apelului. Ca urmare, apelul va fi o cale integral devolutiva, instanta verificand atat legalitatea cat si temeinicia hotararii atacate.

2. Modificarea si completarea unor acte normative in materie contraventionala si in materia contenciosului administrativ si fiscal

In materie contraventionala, legea stabileste competenta teritoriala de solutionare a plangerilor in functie de domiciliul contravenientului.

In materia litigiilor cu privire la raportul de serviciu al functionarului public, se stabileste in mod expres ca acestea sunt de competenta sectiei de contencios administrativ si fiscal a tribunalului, cu exceptia situatiilor pentru care este stabilita expres prin lege competenta altor instante.

In materia acordarii cetateniei, se stabileste competenta sectiei de contencios administrativ si fiscal a tribunalului. Hotararea tribunalului poate fi atacata cu recurs la Sectia de contencios administrativ si fiscal a curtii de apel. In forma anterioara, competenta apartinea curtii de apel, iar recursul Inaltei Curti.

In ceea ce priveste regimul stabilirii si platii despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv din Legea nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, competenta de solutionare a actiunii in contencios administrativ avand ca obiect contestarea deciziei adoptate de catre Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor revine sectiei de contencios administrativ si fiscal a tribunalului in a carui raza teritoriala domiciliaza reclamantul.

Cu privire la litigiile legate de aplicarea Legii 341/2004, in care actiunea este formulata in contradictoriu cu Secretariatul de Stat pentru Problemele Revolutionarilor din Decembrie 1989 sau Comisia parlamentara a revolutionarilor din decembrie 1989, se mentioneaza ca acestea se soluţioneaza, in fond, de sectia de contencios administrativ si fiscal a tribunalului, iar in recurs, de sectia de contencios administrativ si fiscal a curtii de apel.

Tot in competenta sectiei de contencios administrativ si fiscal a tribunalelor sunt date si litigiile in cadrul carora se contesta  deciziile emise de comisia superioara prevazuta de Legea nr..448/2006 privind privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, procesul fiind solutionat in conformitate cu Legea contenciosului administrativ nr.554/2004 si cererile fiind scutite de plata taxei de timbru.

3. Dispozitii privind pregatirea punerii in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila (NCPC)

Actul normativ amana intrarea in vigoare a dispozitiilor Codului de procedura civila privind cercetarea procesului si dezbaterea fondului in camera de consiliu, stabilind ca acestea se vor aplica proceselor pornite incepand cu data de 1 ianuarie 2016.

Prin urmare, in procesele pornite incepand cu data de 1 februarie 2013 si pana la data de 31 decembrie 2015, cercetarea procesului si, dupa caz, dezbaterea fondului, urmeaza sa se desfasoare in sedinta publica, daca lege nu prevede altfel.

Actul normativ mai stabileste ca dispozitiile Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, privitoare la pregatirea dosarului de apel sau, dupa caz, de recurs de catre instanta a carei hotarare se ataca se aplica in procesele pornite incepand cu data de 1 ianuarie 2016. Pentru procesele pornite incepand cu data intrarii in vigoare a NCPC si pana la data de 31 decembrie 2015, actul normativ stabileste aplicarea unor norme tranzitorii privind obligativitatea desfasurarii procedurii scrise in caile de atac de catre instanta de control judiciar.

Alte prevederi stabilesc ca, in perioada 1 februarie 2013 – 31 decembrie 2015, hotararile pronuntate asupra cererilor evaluabile in bani in valoare de pana la 1.000.000 lei inclusiv sa nu fie susceptibile de a fi atacate cu recurs (fiind deci supuse numai apelului), iar de la data de 1 ianuarie 2016 sa se revina la pragul valoric de 500.000 lei, inclusiv, consacrat de noul cod. De asemenea, in aceste procese nu sunt supuse recursului hotararile date de instantele de apel in cazurile in care legea prevede ca hotararile de prima instanta sunt supuse numai apelului.

In conformitate cu  NCPC, Inalta Curte dobandeste competente in procedura hotararii prealabile. In vederea degrevarii temporare a activitatii acestei instante, noua lege prevede ca sesizarile in vederea pronuntarii unei hotarari prealabile pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, formulate in procesele pornite in perioada 15 februarie 2013 – 31 decembrie 2015, se judeca de un complet format din presedintele sectiei corespunzatoare a Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau de un judecator desemnat de acesta si 8 judecatori din cadrul sectiei respective (fiind astfel redus numarul membrilor de la 13 la 9).

4. Modificarea unor acte normative in materia conflictelor de munca si in materie de asigurari sociale

Noua lege aduce clarificari si actelor normative in materia conflictelor de munca (Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, Legea dialogului social nr. 62/2011), in sensul ca stabileste in mod expres competenta tribunalului de a judeca in prima instanta cauzele avand acest obiect.

5. Dispozitii si masuri tranzitorii

Procesele in prima instanta, precum si caile de atac in materia contenciosului administrativ si fiscal, in curs de judecata la data schimbarii, potrivit dispozitiilor noii legi, a competentei instantelor legal investite se judeca de instantele devenite competente potrivit noii legi.

Recursurile aflate pe rolul Inaltei Curti de Casatie si Justitie – Sectia de contencios administrativ si fiscal la data intrarii in vigoare a noii legi si care, potrivit noii legi, sunt de competenta curtilor de apel se trimit la curtile de apel.

Procesele in curs de judecata in prima instanta in materia contenciosului administrativ si fiscal aflate la data intrarii in vigoare a noii legi pe rolul curtilor de apel si care, potrivit noii legi, sunt de competenta tribunalelor se trimit la tribunale.

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate