Secţiuni » Arii de practică » Protective » Mediu
Mediu
CărţiProfesionişti
 1 comentariu

Taxa de primă înmatriculare, taxa de poluare, taxa pentru emisii poluante, timbru de mediu


15 februarie 2013 | Daniel SĂLCUDEAN

UNBR Caut avocat
Servicii JURIDICE.ro

România a devenit stat membru al Uniunii Europene pe 1 ianuarie 2007, după ce Tratatul de Aderare, semnat pe 25 aprilie 2005, a fost ratificat de către toate statele membre.

Potrivit art. 148  alin. 2 din  Constitutia Romaniei: „Ca urmare a aderarii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.” Libera circulaţie a bunurilor reprezintă una dintre pietrele de temelie ale pieţei Uniunii Europene, iar Principiul liberei circulaţii a bunurilor impune un cadru legislativ comun care să asigure traficul nerestricţionat al produselor în cadrul Uniunii, în acelaşi mod în care acesta se realizează în interiorul unei ţări.

In 2007, Guvernul Romaniei  a introdus prima varianta a taxei auto si de atunci, aceasta a suferit diferite amendamente intrucat a fost combatuta de instantele din Romania si chiar de CJUE, ca find contrara TFUE. Astfel, de la denumirea de taxa de prima inmatriculare (reglementata prin Legea nr. 343/2006) s-a trecut la cea de taxa speciala de poluare (reglementata de OUG 50/2008) , care a devenit mai apoi taxa pentru emisiile poluante(reglementata in cele din urma  prin Legea nr. 9 din 6 ianuarie 2012), iar ultima care este inca in stadiul de proiect, sub denumirea de timbru de mediu (reglementata in Ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 9/2012). Cu toate acestea magistratii romani apreciaza, in cvasiunanimitate, ca taxa auto, indiferent de denumirea si forma adoptata, reprezinta, in fapt, un fel de ,,taxa vamala mascata”.

Dispozitiile legilor, mai sus aratate, contravin prevederilor Tratatului de Instituire a Comunitatii Europene, si anume:

Potrivit art. 23 din T.C.E.: ,, Comunitatea se va baza pe o uniune vamala care va cuprinde comertul cu marfuri in ansamblu si care va presupune interzicerea intre statele membre a taxelor vamale la importuri si exporturi si a tuturor tarifelor cu efect echivalent si adoptarea unui tarif vamal comun in relatiile lor cu tari terte”.

Art. 25 din T.C.E.(actualmente art. 38 din Tratatul privind Uniunea Europeana) prevede ca: „Taxele vamale la importuri si exporturi si tarifele cu efect echivalent sunt interzise intre statele membre. De asemenea, aceasta interdictie se va aplica taxelor vamale de natura fiscala.”

Art. 28 din T.C.E. (actualmente art. 41 din Tratatul privind Uniunea Europeana) prevede: „Restrictiile cantitative la importuri si toate masurile cu efect echivalent sunt interzise intre statele membre.”

Art. 90 din T.C.E. (actualmente art. 110 din Tratatul privind Uniunea Europeana) prevede: „Niciun stat membru nu poate sa impuna, in mod direct sau indirect, asupra produselor altor state membre, impozite interne de orice natura in plus fata de cele impuse direct sau indirect asupra produselor interne similare. Mai mult, niciun stat membru nu poate sa impuna asupra produselor altor state membre impozite de natura sa acorde protectie indirect altor produse.”

Prin aceste Tratate de instituire a Comunitatii Europene sunt stabilite principiile liberei circulatii a marfurilor, principiul nediscriminarii produselor importate cu produsele interne, libera concurenta, precum si interdictia statelor membre de a introduce taxe contrare principiilor tratatului.

Taxa speciala de prima inmatriculare s-a introdus initial de statul roman prin Legea 343/2006, care a modificat Codul Fiscal, in sensul ca incepand cu data de 01.01.2007 se aplica taxa auto la inmatricularea vehiculelor aduse din afara Romaniei. Aceasta lege a fost pusa in discutie si de Curtea de Justitiei a Comunitatilor Europene care sustine ca taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat descurajaza importul si vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei. Libera circulatie a marfurilor presupune interzicerea taxelor vamale si a tuturor taxelor cu efect echivalent, iar marfurile sunt acele produse care pot fi evaluate in bani. Taxa de prima inmatriculare nu reprezinta o taxa vamala directa insa dat fiind si caracterul ei special si aplicabilitatea numai autoturismelor cu provenienta din statele comunitare este mai mult decat evident caracterul sau echivalent al unei taxe vamale, precum rezulta si din jurisprudenta Curtii, in hotararile din 17 iulie 1997, Haahr Petrolum, C-90/94, Rec. p. I-4085, punctual 20; din 2 aprilie 1998, Outokumpu, C-213/96, Rec. p. I-1777, punctul 20. Incepand cu 01.07.2008 statul a introdus o noua taxa speciala de poluare, reglementata prin OUG 50/2008 si care nu era de fapt decat o schimbare a denumirii din „prima inmatriculare” in „poluare”. O data cu inceperea procedurii de sanctionare a OUG nr. 50/2008, pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule de catre CJUE, statul a abrogat aceasta ordonanta, in schimb a adoptat Legea nr. 9/2012 care prevede  taxa pentru emisii poluante numai pentru acele persoane care cumpara autoturisme, nu si pentru cele care polueaza, evidentiind un puternic caracter discriminatoriu, dar este si nelegala intrucat legea nu sanctioneaza poluarea, ci vanzarea de autoturisme. Aceasta lege e in contradictie cu dispozitiile hotararilor judecatoresti pronuntate in mod irevocabil, iar legiutorul inlaturand aceste dispozitive, stabileste, practic, o noua obligatie de plata ajungandu-se in situatia incalcarii separatiei puterilor in stat.

Prin Legea nr. 9/2012, s-a inlocuit taxa de poluare doar cu denumirea, intrucat efectele juridice pe care le produc ambele acte normative sunt similare. Curtea Europeana de Justitie s-a pronuntat si cu privire la aceasta taxa si  a statuat ca: ,,Taxa de poluare introdusa de Romania, impusa masinilor la prima lor inregistrare in Romania, contravine legislatiei Uniunii Europene. Respectiva lege are efectul de a descuraja importul si punerea in circulatie a masinilor second-hand cumparate in alte state membre”.

Instantele nationale s-au pronuntat si asupra nelegalitatii Legii nr.9/2012 precum reiese si din Sentinta definitiva si irevocabila Nr. 3489/2012 din 01 octombrie 2012, Tribunalul Mures a decis ca este evident ca aceasta lege, ,,prin  modalitatea de reglementare contravine dispozitiilor art. 110 TFUE in ceea ce priveste autvehiculele second-hand. Aceasta taxa nu poate fi privita ca o taxa de mediu intrucat nu se aplica si autovehiculelor deja inmatriculate in Romania, indiferent de nivelul de poluare al acestora si nu poate fi justificata prin satisfacerea unor cerinte obligatorii ale interesului public.’’  In acest sens s-a dat si Sentinta definitiva si irevocabila Nr. 3491/2012 din 01 octombrie 2012 la Tribunalul Mures in cazul cererii de inmatriculare a unui vehicul fara plata taxei pentru emisii poluante.

Totodata, taxa pentru emisii poluante, prevazuta de legea nr. 9/2012 este destinata sa indrume cumparatorul, din punct de vedere fiscal, sa achizitioneze un anumit tip de  autoturism si sa conditioneze folosinta lui prin restrictionarea inmatricularii desi acesta a fost inmatriculat anterior intr-un alt stat membru UE. Prin aceste masuri se incalca art. 28 din T.C.E. (actualmente art. 41 din Tratatul privind Uniunea Europeana), care interzice restrictiile cantitative la importuri, sau alte masuri echivalente. In acest sens s-a pronuntat CJCE in cauza C-524/2007 impotriva Austriei, prin care s-a constatat incalcarea art. 28 din Tratat (actualmente art. 41 din Tratatul privind Uniunea Europeana), retinand ca in sensul art. 28 din T.C.E, constituie o masura cu efect echivalent unei restrictii cantitative la import, orice reglementare a statelor membre de natura sa constituie, in mod direct sau indirect, efectiv sau potential, un obstacol in calea schimburilor intracomunitare.

Prin Hotararea CJUE(Prima Camera) din 19 martie 2009 in cauza C-10/0, pronuntata impotriva Finlandei, Curtea a retinut ca, in materia importurilor autovehiculelor de ocazie, art. 90 TCE (actualmente art.110 din Tratatul privind Uniunea Europeana) urmareste sa garanteze perfecta neutralitate a impozitelor interne in ceea ce priveste concurenta dintre produsele importate si cele care se afla pe piata nationala(Hot. din 17 iulie 2008, Krawczyski, C 426/07, inca nepublicata, punctual 31 si jurisprudenta citata) Astfel, un sistem de taxare va putea fi considerat compatibil cu art. 90 TCE(actualmente art. 110 din TFUE) doar daca este stabilit astfel incat sa excluda in toate cazurile posibilitatea ca produsele importate sa fie mai aspru taxate decat produsele nationale si doar daca nu produce in niciun caz efecte discriminatorii.

Pentru cea mai recenta taxa auto, denumita ,,timbru de mediu”, Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice (MMSC) a publicat online pentru dezbatere publică proiectul de OG pentru modificarea si completarea Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Taxa denumita ca ,,timbru de mediu” avand ca temei Legea nr. 9/2012 si care a fost declarata nelegala si contrara TFUE de instantele nationale are un viitor destul de sumbru intrucat la fel ca si precedentele sale taxe auto nu va face altceva decat sa deschida un nou sir de procese cu statul roman.

In acest proiect de lege se urmareste posibilitatea calcularii in mod diferit a timbrului de mediu care va fi platit de proprietarii de automobile cu motoare pe benzina si a celui care va reveni posesorilor de masini cu motor pe motorina, acestea din urma fiind mai poluante.

La fel ca si precedentele taxe auto impuse de statul roman, timbrul de mediu nu respecta dreptul de proprietate si legislatia comunitara.

In loc sa rectifice prevederile ilegale din precedentele taxe, noua formula intareste in aceeasi masura caracterul ilegal al acesteia.

Desi legiuitorul are la indemana aplicarea acestei taxe in mod legal prin schimbarea caracterului si eliminarea ingradirilor impuse acestor bunuri cu privire la libera circulatie si la discriminarea produselor, totusi persista in modificarea doar a denumirii acestuia sau a cuantumului, fapt ce nu afecteaza in nici un mod determinarea caracterului ilegal, raportat la prevederile TFUE.

Statul va trebui sa isi asume, pana la urma introducerea taxei auto in functie de gradul de poluare in mod unitar pentru toate masinile, avand ca scop final reducerea poluarii si nu creerea de avantaje si dezavantaje intre competitori (producatori, comerciantii vehiculelor second-hand).

In consecinta, se intrevede faptul ca asemenea taxei de prima inmatriculare, taxei de poluare si taxei pentru emisii poluante, timbrul de mediu va constitui o incalcare a dispozitiilor prevederilor Tratatului de Instituire a Comunitatii Europene, fiind nelegala, discriminatorie si ingradeste dreptul la libera circulatie a marfurilor.

Daniel SALCUDEAN

Vă invităm să publicaţi şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Ne bucurăm să aducem gândurile dumneavoastră la cunoştinţa comunităţii juridice şi publicului larg. Apreciem generozitatea dumneavoastră de a împărtăşi idei valoroase. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord, publicarea pe JURIDICE.ro nu semnifică asumarea de către noi a mesajului transmis de autor. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteţi citi aici. Pentru a publica pe JURIDICE.ro vă rugăm să luaţi în considerare Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!
JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice.
Puteţi prelua gratuit în website-ul dumneavoastră fluxul de noutăţi JURIDICE.ro:
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro

Newsletter JURIDICE.ro


Social Media JURIDICE.ro



Subscribe
Notify of
1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Secţiuni          Noutăţi     Interviuri     Comunicate profesionişti        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie         Arii de practică          Note de studiu     Studii