ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Opinii
7 comentarii | 
Print Friendly, PDF & Email

Limitele publicității în profesia de avocat
09.04.2013 | Florin RADU


CONFERINTA VALERIU STOICA 2019

Prezentul material nu se vrea catusi de putin a fi un articol de doctrina, de analiza teoretica a textelor legale in materie, ci unul de opinie, avand rolul doar de a deschide o dezbatere publica asupra unui subiect de interes.

Este vorba despre limitele publicitatii formelor de exercitare a profesiei de avocat.

Actuala reglementare este una destul de limitativa, permitand avocatului sa isi faca publicitate doar in anumite conditii, dupa cum urmeaza:

Art. 48 din Legea nr. 51/1995 arata ca “Este interzis avocatului ca, in mod nemijlocit sau prin persoane interpuse, sa foloseasca procedee incompatibile cu demnitatea profesiei in scopul dobandirii clientelei.

De asemenea, este interzis avocatului sa foloseasca mijloace de reclama sau de publicitate in acelasi scop. Statutul stabileste cazurile si masura in care avocatul poate informa publicul cu privire la exercitarea profesiei sale”.

Textul art. 231 din Statutul profesiei de avocat precizeaza urmatoarele:
“(1) Formele de exercitare a profesiei de avocat pot utiliza una sau mai multe mijloace de publicitate, respectiv:
a) plasarea unei firme;
b) anunturi de publicitate potrivit prezentului statut;
c) anunturi si mentiuni in anuare si carti de telefon;
d) invitatii, brosuri si anunturi de participare la conferinte, colocvii, etc. profesionale si de specialitate;
e) corespondenta profesionala si carti de vizita profesionale;
f) adresa de Internet.

(2) Nu este permisa utilizarea urmatoarelor mijloace de publicitate:
a) oferirea serviciilor prin prezentare proprie sau prin intermediar la domiciliul sau resedinta unei persoane, sau intr-un loc public;
b) propunerea personalizata de prestari de servicii efectuata de o forma de exercitare a profesiei, fara ca aceasta sa fi fost in prealabil solicitata in acest sens;
c) acordarea de consultatii si/sau redactarea de acte juridice, realizate pe orice suport material precum si prin orice alt mijloc de comunicare in masa, inclusiv prin emisiuni radiofonice sau televizate”.

Exista voci care sustin extinderea posibilitatii avocatilor de a-si face publicitate, considerand ca actualele forme ale textelor legale ingradesc foarte mult posibilitatea publicitatii profesionale.

Oare sunt aceste propuneri temeinice, rezonabile si conforme cu natura, esenta, principiile si realitatile profesiei de avocat?

In ce ma priveste, raspund – pe scurt – ca mai degraba nu. Aceasta cel putin pentru ca:
– profesia de avocat este una elitista si libera, bazata pe principii care nu au de a face cu regulile comerciale si ale comerciantilor;
– o largire exagerata a formelor de publicitate ar arunca in derizoriu profesia, facand sa apara o multitudine de oferte de atragere a clientelei, oferte care ar atrage o aura negativa asupra profesiei (sincer, nu as vrea sa vad anunturi de genul “prima consultatie gratuita” ori “doar in luna decembrie, reducere 10% la onorarii, dar nici sedinte de informare la domiciliul diverselor persoane);
– nu in ultimul rand, stiut fiind faptul ca publicitatea in mass-media este costisitoare, s-ar crea o discriminare evidenta in defavoarea avocatilor aflati la inceput de drum si care nu si-ar permite, financiar vorbind, sa acopere astfel de costuri.

Ramane ca cititorii prezentului eseu sa decida de care parte se aliniaza.

Florin RADU
Avocat, Baroul Hunedoara

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Au fost scrise până acum 7 de comentarii cu privire la articolul “Limitele publicității în profesia de avocat”

  1. eu spun ca avocatura este o AFACERE – costuri, venituri, impozite. spre deosebire de alte profesii liberale juridice – notar, executor – avocatul nu primeste clienti prin dispozitii legale (nu cere nimeni imputerniciri atestate de avocati dar autentice da).

    Pe de alta parte, numarul avocatilor este urias (spre deosebire de ceilalti) si in consecinta avem de-a face cu o concurenta pe masura in piata avocaturii.

    nu poti atrage clienti decit daca te promovezi iar asta inseamna marketing. ce este rau in asta? Avocatura nu mai este acea profesie elitista, formata din 10 avocati ce se stiau intre ei, imaginea romantica a avocaturii de tip francez este de domeniul trecutului.

    Viitorul apartine avocaturii de tip anglo-saxon – business si iar business.

  2. Mihaela MAZILU-BABEL spune:

    în răspuns la domnul Costache: și reclama la medicamente este limitată. oare de ce? 😉

  3. eu nu vad comparatia. comertul de arme este strict limitat dar prestarea de servicii juridice nu. de ce? ptr ca si medicamentele si armele dauneaza. avocatii nu. din fericire 🙂

  4. O schimbare s-ar impune, sigur nu de asa natura incat sa se ajunga la reclame comerciale. Dar de ce nu se poate plasa o firma mai mare? La unii colegi s-a putut si pana acum. Reclama prin intermediari? E plin internetul. Oferte speciale? Sigur, firme de contabilitate care ofera servicii prin avocati, firme de consultanta care ofera servicii prin avocati, oferte speciale si super-speciale, am vazut si pe Groupon:) Avocatii mici? Sunt pline ziarele de anunturi. Avocatii mari? E plin internetul de rezultatele lor grozave, unele din aceste rezultate avandu-le si altii mai mici, dar, nu stie nimeni. Se vorbeste despre cifre de afaceri colosale la case de avocatura. Pai, daca vorbim de cifra de afaceri, atunci de ce nu putem vorbi despre avocatura ca o afacere? Avocatura de business este deja altceva decat avocatura clasica. Inca mai sunt clienti care cred ca au nevoie de avocat doar la instanta si isi scuipa in san, Doamne fereste sa am nevoie de avocat. Pai, Doamne fereste atunci, si Doamne ajuta!

  5. Constantin STANCU spune:

    Avocatura, pana la o limita, este o afacere. Cei care sunt acum avocati doresc monopolul. Exista o strategie a caselor de avocatura: noi atacam bancile, voi aparati bancile. Se face o piata in acest domeniu. Mai sunt si alte domenii din care se scot bani. Organizarea in barouri pe criterii regionale e una fortata, ar trebui ca avocatii sa aiba libertatea de a se asocia liber… Publicitatea este o necesitate in economia de piata, vrem/ nu vrem… Relatia cu judecatorul e importanta in acest sistem, iar relatiile de familie din cadrul intregului sistem sunt importante. Informatia este importanta, de aceea se impune o privire mai libera asupra profesiei. Exista diferente majore intre provincie si capitala sau marile orase. Altele sunt onorariile in orasele si localitatile mici…

  6. Florin RADU spune:

    „Relatia cu judecatorul e importanta in acest sistem” – superb !
    eu nu am relatii cu nici un judecator. e de rau ?!

    • Constantin STANCU spune:

      Nu e de rau, nu e de bine, dar sunt familii care domina sistemul prin informatie, informatie inseamna putere. Respectiv: soţ-soţie, părinţi-copii, rude de toate gradele. Deci, informaţia…

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate