Secţiuni » Arii de practică » Protective » Drept constituţional
Drept constituţional
DezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Drept constituțional Flux informații
2 comentarii

Victor Ponta despre o Constituţie pentru viitor

9 mai 2013 | JURIDICE.ro

Miercuri, 8 mai, Primul-ministru Victor Ponta a declarat cu privire la punctul de vedere pe care Guvernul îl va cere Comisiei de la Veneția asupra formei finale a revizuirii Constituției va asigura că toate elementele supuse revizuirii se încadrează în standardele europene.

„Vreau să spun câteva cuvinte, în primul rând despre fondul problemei și după aceea despre formă, pentru că procedura – vorbesc între juriști – uneori devine mai importantă decât fondul. Pe fond, cred că e obligația noastră în acest an să realizăm o revizuire a Constituției României din câteva motive pe care nu obosesc să le repet.

În primul rând, după ani de zile de război politic și constituțional, este obligația minților luminate și a oamenilor raționali din toată țara să construiască o pace de durată, adică să găsim acele mecanisme care ne asigură că într-o perioadă de timp cât mai lungă, sper, nu vom avea din nou conflicte între puterile statului, conflicte politice, constituționale de natură să afecteze bunul mers al societății. Modul în care s-au desfăşurat lucrurile în ultimii ani ne-a arătat că există lacune în Constituţia României, că există prevederi foarte bune care însă au fost interpretate abuziv şi trebuie şi mai bine securizate şi că am procedat aşa cum se întâmpla în urmă cu 2.000 de ani, în Dreptul roman.

Ne-am adresat pretorului, adică Curţii Constituţionale, care a adăugat la Constituţie de nenumărate ori. Partea proastă e că uneori a adăugat invers decât adăugase cu un an înainte, dar asta este o altă discuţie. Important este că nu putem să avem o stabilitate constituţională recurgând în fiecare zi la o Curte Constituţională, care trebuie să judece, nu trebuie să adauge la Constituţie. Ca o paranteză, constat că această tendinţă pretoriană se extinde şi în alte ţări. Am văzut decizii de la vecinii noştri din Republica Moldova pe care, recunosc, ca jurist, fac eforturi să le înţeleg. Cum ar spune domnul Antonescu, nici măcar în România nu am văzut asemenea decizii. Important este că acum este momentul, după, repet, după nişte ani de bătălii constituţionale şi între instituţii, este momentul în care trebuie să facem această revizuire, să regăsim, dacă se poate, un tip de consensualism de care societatea noastră are nevoie şi predictibilitate.

Sunt câteva teme majore şi eu am vorbit tot timpul, evident, ca şi Comisia de la Veneţia, de necesitatea de a clarifica raporturile constituţionale între preşedinte, primul-ministru şi, spuneam colegului meu, domnul Chiuariu, că din punctul meu de vedere cea mai bună soluţie pe care trebuie să o găsim la revizuirea Constituţiei în bătălia de putere între preşedinte şi primul-ministru – să câştige Parlamentul. Este singura instituţie în care am mai multă încredere decât în preşedinte şi primul-ministru.

Şi, chiar dacă Parlamentul uneori este cel mai uşor de atacat la nivelul opiniei publice, sunt absolut convins acum, când şef al Executivului, nu doar parlamentar, că o soluţie de durată şi o soluţie de echilibru este ca noua Constituţie sau, mă rog, în Constituţia revizuită, repet, din această bătălie lungă între preşedinte şi guvern să ajungem la concluzia că până la urmă cel mai legitim şi mai echilibrat depozitar al voinţei populare este totuşi Parlamentul.

Cred, de asemenea, că trebuie să introducem noţiunea de regiune, pentru că avem un proiect important pentru România şi, când spun „avem”, nu vorbesc de guvern sau de majoritatea parlamentară, cred că este un proiect important pentru noi, ca ţară. Mai mult, însă, sunt şi alte subiecte, pentru că vorbim foarte rar despre ele. Cred că trebuie să găsim o formulă mult mai pragmatică. Şi aici, când spun „găsim”, mă refer la toate părţile implicate referitoare la garantarea dreptului minorităţilor.

Există un discurs destul de standard în ultimii 23 de ani, cred că se referă la caracterul unitar, neunitar al statului, nu asta mi se pare soluţia, dar cred că trebuie să găsim în Constituţie acele formule pragmatice, flexibile, europene, moderne de garantare a drepturilor tuturor minorităţilor. Şi aici nu mă refer doar la minorităţile naţionale. Mă refer la tot ceea ce înseamnă minoritate în sensul european şi democratic al secolului XXI.

Cred, de asemenea, cu această ocazie, că trebuie să avem acele modernizări, upgradări ale abordării unor drepturi fundamentale, cum e dreptul de proprietate. Da, eu de exemplu susţin – şi poate o să fiţi uimiţi – că ideea sechestrării şi confiscării bunurilor provenite din infracţiuni este ceva necesar. Am văzut ieri câtă agitaţie a provocat o simplă afirmaţie a mea că am putea introduce, după o modificare constituţională, sancţiuni – confiscarea unor bunuri folosite la săvârşirea unor contravenţii sau infracţiuni. Toţi apostolii proprietăţii s-au simţit lezaţi de faptul că aş vrea să confisc maşina cuiva care merge cu 250 km/oră printr-un sat din România.

Eu cred că ar fi bine şi sunt dispus să fiu luat de guler şi dat afară din biroul de prim-ministru atât timp cât cred că e un lucru bun. La fel cred, şi eu vorbesc din calitatea celui care încearcă să îmbunătăţească infrastructura României, că dreptul de proprietate, sfânt, garantat, nu poate împiedica o bună dezvoltare a ţării. Faptul că facem autostrăzi care merg în zig-zag ca să ocolim sau ca să ajungem la terenurile care trebuie expropriate sunt lucruri care trebuie îmbunătăţite şi care se referă de fapt la o reglementare mai flexibilă, mai pragmatică, mai europeană a drepturilor constituţionale.

În primul rând, revizuirea Constituţiei nu poate şi nu trebuie să fie o revizuire a unei majorităţi într-adevăr impresionante actuale. Din acest motiv, vreau să-i mulţumesc dlui Pârvulescu, tuturor celor care au acceptat să organizeze acest Forum Constituţional. Toţi cei care au fost cu adevărat interesaţi să participe la dezbaterile Forumului Constituţional au participat.

Avem întotdeauna genul de suporteri care ştiu mai bine de pe margine ce ar trebui făcut, dar, dacă-i rogi să vină măcar să asiste, nu au timp. Sunt la mare, la munte, la televizor… Însă efortul făcut, substanţial, de societatea civilă, vorbesc de cei care chiar au fost interesaţi, a fost important şi raportul, ideile cuprinse în raportul final al Forumului Constituţional va fi extrem de important. Nu pot să vorbesc eu în numele comisiei, dar ştiu din discuţiile pe care le-am avut, şi cu domnul preşedinte Antonescu şi cu ceilalţi membri ai comisiei, că nu va fi un simplu raport care e dat deoparte, ci va constitui de fapt baza deciziei finale de revizuire. Aici însă mai intervine un element de procedură extrem de important: o meteahnă veche a societăţii româneşti este aceea că nu crede în arbitri interni, şi atunci aducem arbitri internaţionali; şi la fotbal, şi la politică.

Din acest motiv, ca o decizie politică pe care am luat-o ca şef al Guvernului, am solicitat Comisiei de la Veneţia – aşa cum s-a întâmplat şi în 2003 de fapt, la revizuirea din 2003 – un punct de vedere, o analiză pe baza textului care va fi elaborat de către Comisia constituţională şi, mai mult, m-am angajat, şi e un angajament comun al dlui Antonescu şi al meu, ca această opinie să fie, din punctul nostru de vedere, o opinie aproape obligatorie. Nu vom merge mai departe cu adoptarea în Camera Deputaţilor şi, după aceea, cu referendum cu puncte pe care un arbitru internaţional prestigios şi foarte greu de contestat, chiar şi de cei care se ocupă cu contestările, punctul acesta de vedere cred că va asigura faptul că toate elementele supuse revizuirii se încadrează în standardele europene şi că ceea ce vom revizui la Constituţie nu reprezintă în niciun fel un abuz al majorităţii faţă de minoritate sau vreo încercare de personalizare a Constituţiei, o Constituţie care oricum se va aplica viitorilor preşedinţi, viitorilor prim-miniştri, viitorilor parlamentari, viitorilor judecători la Curtea Constituţională.

Vorbim despre o Constituţie pentru viitor, şi nu una pentru azi sau pentru ieri. Cred că-i foarte important şi vreau să mulţumesc răspunsului pe care l-am primit imediat de la Comisia de la Veneţia – am avut o discuţie la Strasbourg cu preşedintele Buquicchio. Rolul pe care Comisia l-a jucat în 2003 a fost un rol pozitiv şi modificările de atunci au fost nişte modificări considerate la nivel european ca necesare şi moderne.

Avem, o dată la zece ani, datoria să upgradăm, să îmbunătăţim prevederile constituţionale, să le raportăm la ceea ce înseamnă evoluţia societăţii româneşti şi evoluţia europeană şi, în acest fel, având acest arbitru internaţional extrem de respectat, orice fel de paralelă – nu mă ascund să fac această afirmaţie – cu orice altă ţară din Europa sau din altă parte va fi doar spre ruşinea celui care o face, din ţară sau din afară. Cred că este o cale corectă cea pe care am ales-o, cred că rezultatul va fi un rezultat bun şi îmi doresc extrem de mult, şi în cazul Constituţiei, şi în cazul altor schimbări importante, să ne punem toţi la aceeaşi masă şi să găsim cum să facem acea modificare, nu motive să nu o facem.

Suntem pe primul loc în lume la găsirea motivațiilor de ce să nu facem ceva. Aș vrea să fie o schimbare fundamentală în societatea românească, și anume, capacitatea de a lucra cu toții la un proiect din care să facem, din care să realizăm ceva, nu doar să spunem de ce nu se poate sau de ce nu e bine. În rest, am mare încredere că efortul făcut de Forumul Constituțional a meritat și va avea importanță fundamentală pentru rezultatul final al lucrărilor Comisiei.

Sunt absolut hotărât, din punct de vedere politic vorbesc, ca forma finală a modificării să o transmitem către Comisia de la Veneția, să așteptăm punctul de vedere și, eventual, dacă sunt lucruri care trebuie corectate, să o facem, deși din toate discuțiile informale pe care le-am avut cam știm acum ce este considerat acceptabil, ba chiar recomandat. Sunt câteva recomandări ale Comisiei de la Veneția pe care mi-aș dori să le punem și nu cred că o să reuși, de exemplu, renunțarea la cvorumul de la referendum.

Da, mă rog, la noi se aplică doar unele din recomandări, însă e foarte important ca forma finală a revizuirii să aibă legătură nu cu interese partizane, ci cu ceea ce – repet, și cu asta închei – este obligația noastră de a construi o pace constituțională pe termen cât mai lung. Mulțumesc, și aveți din partea Guvernului tot sprijinul pentru efortul dumneavoastră.”

Citeşte mai mult despre , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership