Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
Masterclass US Litigators
Fiscalitate Opinii

Miza relaxării fiscale în România: ce este, de fapt, legislația de tip holding și de ce ar trebui implementată?

14 mai 2013 | Alin CHITU

Pe fondul crizei sistemului bancar din Cipru, credibilitatea într-un sistem care vreme de ani buni a reușit să atragă atenţia până şi celor mai puţin avizaţi este astăzi zguduită.

Cipru a reprezentat o opţiune care părea la îndemâna oricui. Jurisdicţie însorită şi prietenoasă, iată argumente suficiente să pună în umbră prezenţa Ciprului pe listele cu jurisdicţii aflate sub supravegherea unor autorităţi fiscale din alte state. Doar că prietenia între autorităţile cipriote şi contribuabilii de pretutindeni a ajuns astăzi într-un moment de cotitură.

În acest context, revine în atenţie un subiect mai vechi: ce este, de fapt, legislaţia de tip holding şi de ce ar trebui implementată în România?

Termenul de societate holding definește o entitate care deţine participaţii în alte companii ale unui grup şi al cărei obiect principal de activitate îl reprezintă administrarea şi controlul acestor participaţii. Structura de tip holding trebuie să deservească atât nevoile de administrare globală şi în același timp să asigure necesităţile de finanţare sau de centralizare a administrării drepturilor de proprietate intelectuală folosite la nivel de grup. Tocmai astfel de cerinţe au condus la o specializare a holding-urilor de finanţare (vezi Luxemburg, Olanda) sau de proprietate intelectuală (Irlanda), ca entităţi separate de cele înfiinţate pentru administrarea participaţiilor.

În esenţă, un regim de tip holding ideal permite transferul de resurse intra-grup, fără bariere operaţionale sau legale şi fără costuri suplimentare, cum ar fi cele de natură fiscală. În acest sens, condiţia de bază care trebuie îndeplinită este neimpozitarea (sau impozitarea modică 1-2%) câștigurilor de capital și a veniturilor din dividende derivate din vânzarea şi, respectiv, deţinerea participaţiilor în filiale. Pentru a evita încurajarea investiţiilor speculative, aplicarea unei astfel de prevederi este de cele mai multe ori condiţionată de o cotă sau o perioadă minimă de deţinere pentru participaţiile din filiale.

De curând, Letonia a devenit prima ţară din Europa Centrală şi de Est care a implementat legislaţia de tip holding. Începând cu 1 ianuarie 2013, transferurile de părţi sociale sau distribuţia de dividende nu mai generează venituri taxabile. Mai mult, Letonia a ales să se diferenţieze de celelalte jurisdicţii renunţând la orice limitare privind perioada minimă de deţinere a părţilor sociale de către un rezident până când acesta poate beneficia de aceste scutiri. Micului stat baltic nu îi rămâne acum decât să monetizeze avantajul pe care îl are în faţa celorlalte state din regiune şi să îi convingă pe deţinătorii de capital străin de ospitalitatea sistemului fiscal proaspăt implementat.

Odată îndeplinite condiţiile minime menţionate, regimul fiscal românesc ar putea monetiza avantajele deja existente: cota relativ redusă a impozitului pe profit, implementarea în legislaţia naţională a Directivelor Uniunii Europene (Parent–Subsidiary, Interest and Royalty Directive) și accesul la o reţea dezvoltată de tratate de evitare a dublei impuneri. De asemenea, nu trebuie uitat faptul că sistemul financiar al României (spre deosebire de cel al altor state) este susţinut şi de resurse economice, precum şi de o datorie suverană aflată la limita inferioară a nivelului european şi mondial.

Arbitraj comercial

Evenimente juridice

Servicii JURIDICE.ro

Care este de fapt miza relaxării legislaţiei fiscale şi ce avantaje ar putea atrage România dacă ar proceda în acest sens?

Implementarea unui regim de tip holding în legislaţia noastră va influenţa pozitiv grupurile de companii românești care necesită astfel de structuri organizatorice, având totodată potenţialul de a atrage capital străin în ţară. Încurajaţi de un climat economic favorabil, investitorii vor fi mult mai atenţi la oportunităţi de dezvoltare pentru business-ul propriu în plan local, fără să-şi mai pună problema tranziţiei de capital dintr-o jurisdicţie în alta. Toate acestea vor avea un efect benefic asupra sistemului financiar din România.

Deși pe termen scurt implementarea legislaţiei de tip holding nu va da naștere unor beneficii directe pentru autorităţi, impactul pozitiv indirect se va regăsi pe termen mediu şi lung. Înfiinţarea de companii de tip holding în România va încuraja dezvoltarea unor activităţi colaterale, primele vizate fiind profesiile liberale (contabilitate, servicii juridice, consultanţă). Astfel, se va realiza cadrul pentru dezvoltarea de noi locuri de muncă în sectoare de înaltă calificare. Un regim de tip holding va încuraja păstrarea în ţară a capitalului autohton sporind totodată șansele României de a se impune în faţa concurenţei fiscale din exterior. Scenariul ideal ar transforma România într-un pol de referinţă între jurisdicţiile din regiune. Mai rămâne doar să reușim să implementăm legislaţia de tip holding cât încă reprezintă o inovaţie și nu o necesitate de a contracara politica fiscală a ţărilor vecine.

Alin CHITU
Tax Senior Manager, Ţuca Zbârcea & Asociaţii Tax

Citeşte mai mult despre , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

Arii de practică
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Business
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Litigation
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protective
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică  Specialişti


JURIDICE.ro
Main page
Cariere
Evenimente ⁞ 
Dezbateri
Profesionişti
Lawyers Week
WinLaw.ro
VIDEO
Servicii
Flux noutăţi
Selected ⁞ 
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi / JURIDICE NEXT
RSS  Publicare comunicate profesionale
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note, studii şi opinii juridice
ISSN 2066-0944
       Studii şi note de studiu
Revista revistelor
Autori  Condiţii de publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
       Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
       Dezlegarea unor chestiuni de drept
       Recurs în interesul legii
Curţi de apel ⁞ 
Tribunale ⁞ 
Judecătorii

Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Proiecte speciale
Cărţi
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Mesaje de condoleanţe
Povestim cărţi
Războiul din Ucraina
Wisdom stories

Servicii J   Cont profesional [membership]   Catalog   Documentare   Comunicare   Revealing   Vizual   Website   Logo   Foto   Video   Talent Search   Recrutare   Evenimente   Directoare internaţionale