Noutăţi legislative interesante. Lege 9
 
JURIDICE CORPORATE
JURIDICE
2.778 citiri
3 comentarii | 
Print Friendly

A fost modificată procedura de republicare a actelor normative

16 mai 2013 | JURIDICE.ro

Ştiaţi că... puteţi urmări toate conferinţele şi dezbaterile JURIDICE.ro aproape gratuit?

Miercuri, 15 mai, la propunerea Ministerului Justiţiei, Guvernul a adoptat o Ordonaţă de urgenţă prin care se modifică procedura de republicare a actelor normative. Astfel, republicarea actelor normative se va realiza concomitent, la aceeaşi dată, cu publicarea actului de normativ de amendare a actului normativ de bază şi indiferent de întinderea modificărilor pe care acesta le cuprinde. Prin excepţie, termenul de republicare este de cel mult 60 de zile pentru coduri/ acte normative complexe, potrivit unui comunicat al MJ.

Robert Cazanciuc, ministrul Justiţiei: „Până în acest moment, cetăţenii aveau acces la forma actualizată a actelor normative numai cu ocazia republicării acestora în Monitorul Oficial. Aceasta nu se realiza însă în cea mai mare parte din cazuri. În perioada 2000 – 15 noiembrie 2012, din cele 1782 de acte normative pentru care există temei pentru republicare au fost republicate doar 344, reprezentând un procent de aproximativ 20%. În aceeaşi perioadă, au fost adoptate aproximativ 49.000 de acte normative (5.878 legi, 2.153 ordonanţe de urgenţă ale Guvernului, 821 ordonanţe ale Guvernului, 20.522 hotărâri ale Guvernului, 19.759 ordine), un volum considerabil de legislaţie care poate genera lipsa de previzibilitate şi accesibilitate a normelor juridice. Pentru un cetăţean fără pregătire juridică şi chiar şi pentru specialişti este destul de complicat să observe fiecare dintre modificările operate şi să cunoască cu certitudine forma la zi a unui act normativ. Începând din acest moment, indiferent de câte ori se modifică un act normativ, se va publica, odată cu modificarea operată, şi noua formă pe care o va avea acel act în integralitatea lui.”


Aflaţi mai mult despre ,

CONFERINŢE JURIDICE detalii aici

12-13 mai 2017: Conferinţa de drept civil: bunurile incorporale
15 mai 2017: RED BUSINESS CONFERENCE: Poprirea - între lege şi realitate. Ce-i de făcut?
16 mai 2017: Probleme dificile de dreptul sportului (ed. 1)
17 mai 2017: Probleme dificile de dreptul muncii (ed. 6). Răspunderea disciplinară. Conferinţa Ion Traiam Ştefănescu
18 mai 2017: Probleme dificile de drept fiscal (ed. 4). Conferinţa Radu Bufan
19 mai 2017: Probleme dificile de drept penal şi procedura penală (ed. 4). Conferinţa Nicolae Volonciu
16 iunie 2017: Dreptul Afacerilor 2017 (ed. 13)
20 octombrie 2017: Probleme dificile de drept civil (ed. 6). Conferinţa Valeriu Stoica
23 noiembrie 2017: Probleme dificile de drept comercial (ed. 3). Conferinţa Stanciu Cărpenaru
24 noiembrie 2017: Probleme dificile de dreptul internetului (ed. 2)

ATELIERE JURIDICE detalii aici

9 mai 2017: Apărarea drepturilor de proprietate intelectuală prin mijloace de procedură civilă
10 mai 2017: Spălarea de bani. Pericole concrete şi soluţii de prevenire
24 mai 2017: Expertiza contabilă în dosare penale. Studii de caz
5 iunie 2017: Camera preliminară. Examen teoretic şi jurisprudenţial al posibilităţilor şi rezultatelor
6 iunie 2017: Cum putem convinge şi impune instanţei naţionale să adreseze o trimitere preliminară Curţii de Justiţie a Uniunii Europene?
14 iunie 2017: Achiziţii publice de la teorie la practică
15 iunie 2017: CYBECRIME
16 iunie 2017: Excepţiile de procedură penală. Examen de practică judiciară
21 iunie 2017: Contestaţia la executare între DA şi NU. Examen de practică judiciară
27 iunie 2017: Probleme şi soluţii juridice în SPORT
28 iunie 2017: Evaziunea fiscală. Aspecte controversate de drept penal şi drept procesual penal

Au fost scrise până acum 3 de comentarii cu privire la articolul “A fost modificată procedura de republicare a actelor normative”

  1. Alin CLINCEA spune:

    Măsura ar fi chiar una revoluţionară. S-ar întrerupe „tradiţia” modificărilor la modificări, din ce în ce mai greu de urmărit fără ajutorul unui program specializat. Poate scăpăm în sfârşit şi de clişeul complet inutil „Legea nr. XY/Z privind (…), cu modificările şi completările ulterioare„.

    Devine, însă, mai problematică citarea actelor normative. De pildă, prin republicare adesea (v. art. 70 alin. (2) din Legea nr. 24/2000) se face şi renumerotarea articolelor şi a celorlalte elemente ale actului. Dacă republicarea (cu renumerotare) s-ar face la fiecare eveniment legislativ, ar fi foarte posibil ca art. X din forma veche a actului să fie diferit de art. X din forma nouă. Orice menţiune a acelui articol (în cadrul unui proces, de pildă) va avea nevoie de mai multă claritate. Ar fi cumva deranjant şi pentru editurile care publică legislaţie sau pentru autorii de cursuri sau tratate de drept care şi-ar vedea „marfa expirată” la fiecare nouă republicare sau referinţele normative bulversate. Nici nu vom avea răgaz să ne obişnuim cu numerotarea vreunui cod că la prima completare sau abrogare de articole „peisajul” va fi altul.

    O propunere de soluţie, parţială şi la fel de certată cu tradiţia, ar fi introducerea în identificatorul principal al actului ([număr]/[an]) a unui element care să indice versiunea actului – ex. în formatul [număr]/[an]/[versiune]: Legea nr. 123/2013/0 pentru versiunea iniţială a legii, Legea nr. 123/2013/1 pentru versiunea următoare etc.

    • Gheorghe-Liviu ZIDARU spune:

      Republicarea nu presupune si o noua numerotare a articolelor. Acolo unde legiuitorul vrea sa se intample acest lucru, dispune expres renumerotarea in cadrul normei care impune republicarea, printr-o formula finala precum „dandu-se articolelor o noua numerotare”. Republicarea va pastra asadar de regula numerotarea initiala si va cuprinde modificarile, abrogarile si textele adaugate in actul normativ. Numai in cazul unor modificari de amploare, ori al unor legi scurte s-ar impune si renumerotarea.

      Ar fi de vazut daca OUG presupune in toate cazurile renumerotarea, dar este greu de crezut ca s-a adoptat o asemenea solutie…

      Asa fiind, nu este necesar ca referirea la o lege sa cuprinda sintagma (uneori putin redundanta si suparatoare) „republicata”. De exemplu, excesiv de scrupulos mi se pare sa vorbim despre Constitutia Romaniei „republicata”. In principiu, cand facem referire la o lege, se subintelege ca facem referire la forma in vigoare la momentul respectiv, fara a fi necesare alte precizari. Acestea, dimpotriva, ar fi necesare doar daca se citeaza forma initiala, ori o forma intermediara a legii.

  2. Alin CLINCEA spune:

    Tocmai pentru că republicarea nu presupune întotdeauna şi renumerotarea am scris acel „adesea” şi am făcut trimiterea la legea privind tehnica legislativă („… dându-se, atunci când s-a dispus expres, o nouă numerotare articolelor…”). Totuşi, nu cunosc vreun act legislativ republicat care să nu fi fost şi renumerotat.

    E probabil ca ordonanţa de urgenţă să nu prevadă vreo renumerotare şi atunci am găsit soluţii pentru probleme care nu există (dar speculez că ar putea exista).

    Sunt de acord cu dvs. în privinţa trimiterilor la Constituţia republicată. E suficientă referirea la Constituţie, ori de câte ori nu s-ar crea vreo ambiguitate în privinţa variantei acesteia. Cred că aceeaşi observaţie rămâne valabilă şi în cazul celorlalte legi.

Lasă un răspuns

Important
Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real şi care respectă Politica JURIDICE.ro si Condiţiile de publicare. Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare.
Return to Top ▲Return to Top ▲