Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Contencios administrativ
Contencios administrativ
DezbateriCărţiProfesionişti
2 comentarii

Întrebare preliminară cu privire la TVA pentru cărțile tipărite. UPDATE: Hotărârea Curții de Justiție
16.09.2014 | Mihaela MAZILU-BABEL

JURIDICE - In Law We Trust

15 septembrie 2014: Curtea a statuat:

Articolul 98 alineatul (2) primul paragraf și punctul 6 din anexa III la Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, astfel cum a fost modificată prin Directiva 2009/47/CE a Consiliului din 5 mai 2009, trebuie interpretate în sensul că nu se opun, în măsura în care este respectat principiul neutralității fiscale inerent sistemului comun al taxei pe valoarea adăugată – aspect care trebuie verificat de instanța de trimitere –, unei legislații naționale precum cea în discuție în litigiul principal, care supune cărțile editate pe format de hârtie unei cote reduse a taxei pe valoarea adăugată, iar cărțile care sunt editate pe alte suporturi fizice, precum compact‑discuri, CD‑ROM‑uri sau memorii USB, cotei standard a acestei taxe. (s.n.-M.M.-B.)

Pentru întreg cuprinsul hotărârii, a se vedea aici.

***

14 mai 2014: Avocatul General propune Curții următorul răspuns:

„Articolul 98 alineatul (2) primul paragraf și punctul 6 din anexa III la Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, în versiunea introdusă, în ceea ce privește ultimul punct, prin Directiva 2009/47/CE a Consiliului din 5 mai 2009 trebuie interpretate în sensul că nu se opun unei reglementări naționale conform căreia o cotă redusă a taxei pe valoarea adăugată este aplicată cărților tipărite, în timp ce cărților stocate pe alte suporturi fizice precum compact discurile, CD-ROM-urile sau memoriile USB li se aplică cota standard de taxă pe valoarea adăugată, cu condiția ca, din punctul de vedere al consumatorului mediu din statul membru în cauză, cele din urmă să nu fie similare cu primele în sensul că nu răspund acelorași nevoi ale consumatorului respectiv, lucru de care instanța de trimitere trebuie să se asigure.

Acest răspuns nu variază după cum cartea este destinată citirii sau ascultării (carte în format audio), după cum există o carte tipărită care are același conținut ca și cartea sau cartea în format audio stocată pe un suport fizic precum un compact disc, un CD-ROM, o memorie USB sau alt produs fizic similar sau după cum este posibil să beneficieze de proprietățile tehnice conferite de suportul fizic, altul decât hârtia, precum funcțiile de căutare”.

Pentru întreg cuprinsul concluziilor, a se vedea aici.

***

12 iunie 2013: Judecătorul  suprem finlandez de contencios administrativ întreabă, în contextul unei acțiuni în anulare a unor decizii de impunere, dacă este permis, pentru cărțile tipărite, o cotă de TVA mai redusă decât pentru cele stocate pe alte suporturi fizice (stick-uri USB CD-ROM-uri, etc. (C-219/13)

Dispoziții incidente:
1. Articolul 98 alineatul (2) primul paragraf din Directiva 2006/112/CE

Articolul 98
(1) Statele membre pot aplica fie una, fie două cote reduse.
(2) Cotele reduse se aplică numai livrărilor de bunuri sau prestărilor de servicii din categoriile prevăzute în anexa III.
Cotele reduse nu se aplică serviciilor prevăzute la articolul 56 alineatul (1) litera (k).

2. punctul 6 din anexa III  la Directiva 2006/112/CE

ANEXA III
LISTA LIVRĂRILOR DE BUNURI ȘI PRESTĂRILOR DE SERVICII CĂRORA LE POT FI APLICATE COTELE REDUSE PREVĂZUTE LA ARTICOLUL 98
 6. livrarea, inclusiv împrumutul de către librării, a cărților (inclusiv broșuri, pliante și imprimate similare, albume, cărți de desenat sau de colorat pentru copii, partituri imprimate sau în manuscris, hărți și hărți hidrografice sau similare), ziare și periodice, altele decât materialele destinate în totalitate sau în mod predominant publicității;

3. principiul neutralității fiscale (cea mai recentă hotărâre – C-138/12)

38 În ceea ce privește posibilitatea de a invoca principiul neutralității TVA‑ului împotriva unui stat membru, este necesar să se arate mai întâi că acest principiu este un principiu fundamental al regimului comun al TVA‑ului, astfel cum acesta este reglementat, printre altele, prin Directiva 2006/112 (a se vedea în acest sens în special Hotărârea Stadeco, citată anterior, punctul 39 și jurisprudența citată).

40 Potrivit jurisprudenței, principiul neutralității TVA‑ului poate fi eventual invocat de o persoană impozabilă împotriva unei dispoziții naționale sau a aplicării acesteia care nu ar respecta acest principiu (a se vedea în acest sens Hotărârea din 10 aprilie 2008, Marks & Spencer, C‑309/06, Rep., p. I‑2283, punctul 34).

Mihaela MAZILU-BABEL
Doctorand, Facultatea de Drept și Ştiințe Administrative, Universitatea din Craiova

Secţiuni: C. administrativ, CJUE, Dreptul Uniunii Europene, Fiscalitate, RNSJ | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

2 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti
SERVICII JURIDICE.RO