Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilCyberlaw
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Drept constituţional
DezbateriCărţiProfesionişti
 
 1 comentariu | 
Print Friendly, PDF & Email

Traian Băsescu: am declanşat procedura unui nou referendum
12.06.2013 | JURIDICE.ro


Cyberlaw - Valoarea legala a documentelor electronice

Preşedintele României, Traian Băsescu, a susţinut marţi, 11 iunie 2013, la Palatul Cotroceni, o declaraţie de presă, potrivit unui comunicat.

Traian Băsescu: „Bună seara. Este mai mult o declaraţie decât o conferinţă de presă şi ea se referă la procesul de revizuire a Constituţiei şi reacţia mea la ceea ce s-a întâmplat şi continuă să se întâmple în Parlament. Aş pleca de la o premisă esenţială în poziţionarea mea, şi anume aceea că eu nu mai am interese politice legate de revizuirea Constituţiei. Nu mai pot candida, nu mai pot fi preşedintele României, nu mai am deci un interes politic. De aceea privesc lucrurile cu neutralitate şi în interesul românilor. Aşa cum bine ştiţi, mi-am început cel de-al doilea mandat sau, premergător celui de-al doilea mandat, obiectivul susţinut în campanie a fost modernizarea statului. Unele lucruri le-am reuşit, altele nu. Dar unul esenţial a vizat flexibilizarea statului, construcţia unui sistem al unui stat flexibil, uşor, ieftin.

De aceea a şi fost procesul de reducere a personalului bugetar, care a însemnat peste 200.000 de oameni care au ieşit din aparatul bugetar. De aceea au fost şi multe alte măsuri. Printre altele, un obiectiv a fost şi revizuirea altor instituţii, nu numai subţierea aparatului de stat. Şi una din instituţiile fundamentale care trebuiau revizuite este Parlamentul României. Un parlament care poate fi caracterizat, de multe ori, ineficient şi desprins chiar de realităţile legislative, dacă ne gândim că, marţea sau miercurea, nu mai ştiu care este ziua, se adună în plen şi votează 50 de legi, fără să ştie despre ce este vorba mulţi dintre parlamentari. De asemenea, avem un parlament bicameral, în care cele două Camere au atribuţiuni diferite, ceea ce înseamnă că, practic, funcţionarea pe fond este a unui parlament unicameral. Sunt foarte multe legi, majoritatea legilor, care, prin Camera care nu este Cameră decizională, trec fără ca măcar să fie dezbătute, pur şi simplu, în virtutea prevederilor constituţionale. După 30 de zile, legea trece la Camera următoare.

Deci România funcţionează ca şi cum ar avea un parlament unicameral. Plecând de la aceste premise, în noiembrie 2009 am declanşat un referendum în care am pus două întrebări. Una, dacă poporul român este de acord cu un parlament unicameral şi cea de-a doua, dacă poporul român este de acord să avem un parlament cu maxim 300 de parlamentari. Ambele întrebări au primit un răspuns pozitiv, da, în jurul a 80 de procente, în cadrul unui referendum valid, la care au participat peste 51% din electori. În aceste condiţii, am iniţiat procesul de revizuire a Constituţiei, împreună cu Guvernul şi. în 2010, dacă nu mă înşel, în luna februarie, am transmis Parlamentului proiectul de revizuire a Constituţiei care punea în aplicare rezultatul referendumului, rezultat pe care l-am considerat obligatoriu, în baza articolului 2 din Constituţia României, care spune, printre altele, că suveranitatea poporului se manifestă prin referendum, nu numai indirect, prin parlamentari. Deci cea mai puternică formă de suveranitate, exercitarea în mod direct a suveranităţii.

Din păcate, acum circa o lună, fără a fi luat în discuţie, deşi primise aviz pozitiv de la Comisia juridică, plenul Parlamentului a respins propunerea de revizuire a Constituţiei. Mai mult decât atât, s-a trecut la elaborarea unei noi Constituţii, în care în niciun caz nu se ţine cont de rezultatul referendumului din 2009. Cred că această atitudine a Parlamentului României, a majorităţii USL, este o atitudine care nu este compatibilă cu statul de drept şi o atitudine care creează un precedent extrem de periculos, un precedent în care se refuză punerea în aplicare a voinţei liber exprimate de popor. Din punctul meu de vedere, această atitudine a majorităţii USL, care respinge punerea în aplicare a referendumului din 2009, nu are nimic comun cu democraţia şi nici cu respectarea voinţei poporului în numele căruia Parlamentul susţine că îşi exercită mandatul.

Asta este atitudinea Parlamentului, dar mie îmi este foarte greu să spun: „Asta a fost, nu am ce face, la revedere, popor român!” Misiunea mea este să apăr interesele poporului român până la capăt. De aceea, în această după-amiază, am declanşat procedura unui nou referendum, cu două întrebări: dacă românii doresc Parlament unicameral şi dacă doresc să aibă un parlament cu 300 de membri. Sigur, procedura este la început. Revizuirea Constituţiei nu s-a încheiat şi mai există şansa ca plenul Parlamentului să vină la respect faţă de poporul român. De asemenea, există posibilitatea ca însăşi Curtea Constituţională să respingă o lege de revizuire a Constituţiei care nu ţine cont de referendum. Dar eu am declanşat procedura şi voi emite decretul în funcţie de ce se întâmplă în Parlament şi la Curtea Constituţională. Voi emite decretul în aşa fel încât să dau posibilitatea românilor să se pronunţe din nou dacă doresc Parlament unicameral şi dacă doresc un Parlament cu 300 de parlamentari. Încă o dată, repet, este obligaţia mea să nu spun: „Asta este, dragi români”. Este obligaţia mea să utilizez toate mijloace constituţionale pentru a da şanse ca democraţia să învingă voinţa majorităţii parlamentare şi să se aşeze deasupra intereselor politicienilor, să fie în interesul celor 22 de milioane de români şi nu în interesul celor 588 de paralamentari. De asemenea, fac precizarea că voi emite decretul şi funcţie de ce se întâmplă cu Legea referendumului.

Dacă Legea referendumului va fi modificată şi vom avea un cvorum de 30%, le voi emite în aşa fel încât acest referendum să beneficieze şi el de avantajul de a fi validat cu o prezenţă de 30%. În acest context voi gestiona emiterea decretului. Vreau să subliniez că sunt hotărât să îi determin pe parlamentari să respecte votul cetăţenilor. A fost un referendum validat de Curtea Constituţională, un referendum la care au participat peste 50% dintre români şi este obligaţia politicului să respecte un astfel de referendum. Cam asta în câteva cuvinte. Nu aş vrea să comentez prea mult pe problemele ridicate în procesul de revizuire a Constituţiei, la stadiul ca care se află acum. Ca atare, vă rog limitaţi-vă la întrebări legate de ceea ce am spus şi nu de ceea ce se comentează.

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Până acum a fost scris un singur comentariu cu privire la articolul “Traian Băsescu: am declanşat procedura unui nou referendum”

  1. Florin RADU spune:

    dar despre referendumul din iulie 2012, nimic ?!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate