Secţiuni » Sustenabilitate
Sustenabilitate
EnergieProtecţia mediului

Ordonanța nr. 57/2013 – încercare de echilibrare a sectorului energetic
03.07.2013 | Christian BOGARU

Secţiuni: Content, Sustenabilitate
JURIDICE - In Law We Trust

Ordonanta de urgenta nr. 57 din 4 iunie 2013, care modifica si completeaza Legea nr. 220/2008 privind stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 335, vineri 7 iunie 2013, urmand a se aplica incepand cu 1 iulie 2013. Se incearca astfel o reglementare echilibrata si realista a sectorului energetic romanesc prin temperarea pietei speculative si incurajarea investitiilor de lunga durata. Acest tip de investitii avantajeaza in mod real statul roman, contribuind la dezvoltarea sustenabila a sectorului energetic in ansamblul sau.

Principalele modificari se refera la amanarea temporara a acordarii unui numar de certificate verzi, pentru anumite surse regenerabile de energie. Cea mai afectata sursa este cea a centralelor electrice solare. Astfel, din cele 6 certificate eliberate pentru fiecare 1 MWh produs si livrat de producatorii de energie electrica, incepand cu 1 iulie 2013, vor fi eliberate doar 4, restul de 2 certificate urmand a fi acordate dupa 1 aprilie 2017.

Amanarea se aplica si in cazul centralelor hidroelectrice si in cel al centralelor electrice eoliene, care beneficiau pana acum de 3 CV pentru fiecare 1 MWh produs si livrat. Incepand cu 1 iulie 2013, data intrarii in vigoare a noii ordonante, din cele 3 certificate verzi eliberate pentru fiecare 1 MWh produs si livrat de catre centralele hidroelectrice noi, cu puteri instalate de cel mult 10 MW, vor fi eliberate doua, al treilea urmand a fi acordat dupa 1 aprilie 2017. Pentru energia electrica produsa de catre centralele electrice eoliene eliberarea unui certificat va fi amanata pentru dupa data de 1 ianuarie 2018.

Modalitatea de recuperare esalonata a numarului de certificate verzi a caror eliberare a fost amanata pana la 1 aprilie 2017 si respectiv 1 ianuarie 2018, va fi stabilita de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei- ANRE si nu va putea fi esalonata, conform prevederilor noii Ordonante de urgenta, decat cel mult pana la 31 decembrie 2020.

Ordonanta prevede si un mecanism de exceptare prin care un procent din cantitatea de energie electrica livrata consumatorilor finali va fi exceptata de la aplicarea prevederilor sale. Conditiile de calificare pentru acest mecanism insa vor fi reglementate intr-un document separat si vor fi supuse aprobarii Comisiei Europene. Aceasta prevedere, gandita anume pentru marii consumatori industriali, o inlocuieste pe cea din proiectul initial, conform careia cei cu un consum anual mai mare de 150.000 MWh, urmau să plătească certificate verzi doar pentru 50% din energia achiziţionată.

Pe langa aceste modificari, ordonanta aduce schimbari si in ceea ce priveste energia electrica produsa in centrale electrice fotovoltaice situate pe terenuri care, la data intrarii in vigoare a ordonantei- 1 iulie 2013, sunt in circuitul agricol. Conform noilor modificari, pentru energia obtinuta din centrale electrice fotovoltaice situate pe astfel de terenuri nu se vor mai emite certificate verzi. Tot de la 1 iulie, productia suplimentara de energie verde fata de prognozele trasmise catre Transelectrica nu va mai primi certificate verzi, in timp ce capacitatile ce depasesc valorile actualizate anual ale Planului National de Actiune in domeniul Energiei Regenerabile (PNAER) nu vor mai fi acreditate de ANRE.

Noua Ordonanta introduce si posibilitatea comercializarii prin contracte reglementate a energiei regenerabile sustinute prin schema de sprijin.

In preambulul Ordonantei de urgenta nr. 57, Guvernul a motivat adoptarea modificarilor invocand necesitatea sistarii efectului de crestere necontrolata a preturilor la clientii finali de energie electrica, fapt ce duce la cresteri de preturi peste indicele de crestere prognozat si la consecinte ireversibile in zona competitivitatii produselor industriale ce poate determina relocarea in afara Romaniei a unor mari unitati de productie. De cealalta parte, producatorii ameninta cu retragerea investitiilor de teama unor pierderi uriase.

In forma in care a fost aprobata de Guvern, Ordonanta incearca sa gaseasca echilibrul intre dezvoltare si sustenabilitate, raspunzand discrepantelor actuale din sectorul energetic. Se poate argumenta ca schema de sprijin nu a fost taiata ci esalonata iar pentru marii consumatori industriali a fost introdus mecanismul de exceptare. Cat despre consumatorii casnici, ramane de vazut in ce masura prevederile Ordonantei isi vor atinge scopul declarat de Guvern, de reducere a pretului energiei pe facturile lunare.

Christian BOGARU
Managing Partner bwsp Hammond Bogaru & Asociatii

Cuvinte cheie: , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti