Secţiuni » Arii de practică » Business » Achiziţii publice
Achiziţii publice
DezbateriCărţiProfesionişti

Căi de atac în materie de contracte de achiziții publice. Fastweb (Italia), C-100/12. Locus standi
09.07.2013 | Emanuela MATEI

Secţiuni: Achiziții publice, CJUE, Dreptul Uniunii Europene
JURIDICE - In Law We Trust

Dreptul achizițiilor publice. Acorduri-cadru. Eligibilitate. Locus standi

Curtea de Justiție a UE a pronunțat, pe data de 4 iulie 2013, hotărârea preliminară în cauza C-100/12, Fastweb care privește un acord-cadru încheiat de Centrul național pentru informatică în administrația publică, printre altele, cu Fastweb și cu Telecom Italia.

La 18 iunie 2010, Azienda Sanitaria Locale di Alessandria a adresat acestor societăți o cerere de ofertă având ca obiect un contract pentru „linii pentru transmiterea de date și telefonice”, pe baza unui caiet de sarcini. Prin decizia din 15 septembrie 2010, aceasta a ales oferta prezentată de Telecom Italia, încheind un contract cu o filială a celei din urmă, Path‑Net, la data de 27 a aceleiași luni.

Ca urmare, Fastweb, concurentul lipsit de succes, a formulat o cale de atac la tribunalul administrativ regional, iar Telecom Italia, câștigătorul ofertei, a recurs la o cale de atac incidentă contestând calitatea procesuală activă a Fastweb. În cazul de față, conformitatea ofertei fiecăruia dintre acești operatori (concurenți) este pusă în discuție de unicul său concurent.

Posibila incompatibilitate a procedurii naționale care prevede ca o cale de atac incidentă referitoare la calitatea procesuală activă a părții care a formulat calea de atac principală să fie examinată cu prioritate

Examinarea prealabilă – și posibil exclusivă – a acțiunii incidente prevăzută de practica procedurală italiană poate fi de natură să confere adjudecatarului un avantaj nejustificat în raport cu toți ceilalți operatori economici care au participat la procedura de atribuire atunci când rezultă că contractul i‑a fost atribuit nelegal. Observând acest lucru, curtea italiana a trimis următoarea întrebare preliminară:

”Principiile egalității părților, nediscriminării și protecției concurenței în domeniul achizițiilor publice, prevăzute de Directiva [89/665], se opun dreptului pozitiv italian, astfel cum rezultă din hotărârea nr. 4 din 2011 a plenului Consiglio di Stato, potrivit căreia examinarea căii de atac incidente, care urmărește să conteste calitatea procesuală activă a reclamantului principal, prin atacarea admiterii acestuia la procedura de atribuire, trebuie să preceadă în mod necesar examinarea căii de atac principale și să aibă caracter preliminar față de examinarea căii de atac principale, inclusiv în cazul în care reclamantul principal are un interes material în repetarea întregii proceduri de selecție, indiferent de numărul concurenților care au luat parte la aceasta, și în special în cazul în care concurenții rămași în competiție sunt doar doi (care coincid cu reclamantul principal și cu adjudecatarul reclamant incident), fiecare urmărind să îl excludă pe celălalt din cauza neîndeplinirii, în ofertele respective prezentate, a criteriilor minime de conformitate a ofertei[?]”

Ofertantul care a inițiat o procedură privind o cale de atac împotriva deciziei de atribuire a unui contract de achiziții publice trebuie să dispună de dreptul de a contesta în fața instanței menționate, în cadrul acestei proceduri, temeinicia motivului pentru care oferta sa ar fi trebuit să fie înlăturată.

Hotărârea Hackermüller tratează, de asemenea, chestiunea locus standi[1] și o situație de excludere a unuia dintre concurenți, mai exact a reclamantului din acel caz. În Fastweb, ambii concurenți ar fi trebuit excluși căci nici unul din ei nu trimisese o ofertă conformă cu specificațiile tehnice definite de autoritatea contractantă în caietul de sarcini.

O cale de atac ar trebui să fie accesibilă cel puțin oricărei persoane care are sau a avut vreun interes în obținerea unui anumit contract și care fost prejudiciată sau riscă să fie prejudiciată printr-o presupusă încălcare. Statele membre asigură locus standi, în temeiul unor norme detaliate pe care statele membre pot să le stabilească în acest sens, cel puțin oricărei persoane care are sau care a avut vreun interes în obținerea unui anumit contract și care a fost prejudiciată sau riscă să fie prejudiciată printr-o presupusă încălcare.

Reglementarea detaliată a  accesului la căile de atac este o chestiune care aparține de autonomia procedurală națională deoarece directivele privind căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziții publice coordonează actele cu putere de lege și a actelor administrative privind aplicarea procedurilor privind căile de atac numai la nivel de condiții minime obligatorii. Aceeași regulă se aplică, de exemplu, și severității sancțiunilor, statele membre putând introduce sancțiuni mai severe decât cele minime  prevăzute de dreptul UE al achizițiilor publice.

Concluzie

Curtea de Justiție a UE a ajuns la concluzia că fiecare dintre concurenți poate invoca un interes legitim care să însemne excluderea ofertei celorlalți, ceea ce poate să conducă la constatarea imposibilității pentru autoritatea contractantă de a efectua selecția unei oferte legale. Ca atare, articolul 1 alineatul (3) din Directiva 89/665 trebuie interpretat în sensul că, dacă, în cadrul unei proceduri privind o cale de atac, adjudecatarul, care a obținut contractul și a formulat o cale de atac incidentă, ridică o excepție de inadmisibilitate întemeiată pe lipsa calității procesuale active a ofertantului care a formulat această cale de atac pentru motivul că oferta pe care acesta din urmă o prezentase ar fi trebuit să fie înlăturată de autoritatea contractantă din cauza neconformității sale cu specificațiile tehnice definite de autoritatea contractantă în caietul de sarcini, dispoziția menționată se opune ca această cale de atac să fie declarată inadmisibilă în urma examinării prealabile a excepției de inadmisibilitate menționate fără o pronunțare cu privire la conformitatea cu respectivele specificații tehnice atât a ofertei adjudecatarului, care a obținut contractul, cât și a celei a ofertantului care a formulat calea de atac principală.

Procedura care prevede ca examinarea excepției de inadmisibilitate să fie făcută în prealabil, adică fără o pronunțare cu privire la conformitatea cu respectivele specificații tehnice atât a ofertei adjudecatarului, care a obținut contractul, cât și a celei a ofertantului care a formulat calea de atac principală nu este, așadar, compatibilă cu dreptul UE.


[1] dreptul persoanei de a contesta în justiție, acces la căile de atac.


Emanuela MATEI

Cuvinte cheie: , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti