ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Opinii
3 comentarii | 
Print Friendly, PDF & Email

Structura procesului de mediere

20.09.2013 | Ilie DORIN
Newsletter
Instagram
Facebook

Medierea este o metoda de solutionare amiabila a unui conflict ce presupune discutii ale mediatorului – un tert neutru si impartial – cu partile din acea disputa. Discutiile mediatorului cu partile au ca finalitate ajungerea la o solutie amiabila – de comun acord acceptata de parti, solutie care le apartine intrutotul si care le satisface cerintele/nevoile/interesele lor.

Procesul de mediere are o structura tripartita si anume: o etapa prealabila medierii de fond – denumita si de informare privind medierea (1), o etapa ce constituie medierea de fond – negocierea (cu toate etapele ei) propriu-zisa a unei solutii (2) si o etapa de incheiere a medierii – finalizarea, contractarea si redactarea unui Acord de Mediere (3).

Scopul primei etape, cea prealabila medierii de fond – de informare asa cum a fost denumita in practica, este acela de a mobiliza partile spre negocierea de fond. In aceasta sedinta mediatorul depune toate diligentele pentru ca acel conflict sa fie mediat, discutand cu partile despre avantajele medierii conflictului lor, colectand de la parti cat mai multe date despre conflict si relatie, evaluand cu partile costurile unui proces judiciar, facand, de asemenea, si o scurta perspectiva a efectelor unei medierii si a unui Acord de Mediere. Scopul primei sedinte este indreptarea atentiei partilor catre medierea conflictului, catre o negociere, determinarea acestora spre a solutiona amiabil, prin mediere, disputa lor.

Scopul celei de-a doua etape, de negociere propriu-zisa, este acela de a explora impreuna cu partile conflictul in profunzimea lui, de a gasi punctele comune, de a mobiliza partile in etalarea unor potentiale solutii, de a analiza fiecare din aceasta varianta, propunere, si in cele din urma de a „tria” din aceste variante  (negocierea propriu-zisa) pe cea/cele mai satisfacatoare intereselor si nevoilor partilor din conflict.

Scopul celei de-a treia etape a procesului de mediere este finalizarea unei intelegeri, acceptarea si contractarea acesteia de catre partile din conflict, redactarea unui ACORD DE MEDIERE, semnarea acestuia, si clarificarea procedurilor care trebuiesc urmate in mod obligatoriu de catre parti atunci cand Acordul de Mediere priveste transmiterea/constituirea de drepturi reale imobiliare ori drepturi/partaje succesorale. De asemenea, mediatorul va oferi partilor informatiile necesare implementarii Acordului, posibilitatea recurgerii la investirea lui cu putere executorie pe cale notariala ori pe cale judiciara.

Etapele procesului de mediere

1. Orice mediere incepe prin solicitarea mediatorului de catre ambele parti din conflict sau doar de catre o parte din conflict.

Daca ambele parti din conflict se prezinta la mediator in vederea medierii conflictului lor, mediatorul parcurge impreuna cu acestea prima etapa a procesului de mediere. Prima etapa a medierii consta intr-o sedinta de dialog cu partile in care mediatorul colecteaza date despre conflict si relatia dintre parti, discuta cu partile despre procedura medierii, discuta si analizeaza cu partile avantajele medierii in cazul lor (avantaje care difera ca importanta de la conflict la conflict), discuta cu partile despre rolul si drepturile acestora in mediere. Deasemeni mediatorul este la dispozitia partilor pentru orice lamurire privind medierea conflictului lor, explicandu-le acestora rolul si pozitia sa in medierea conflictului respectiv. Tot in aceasta sedinta exista posibilitatea (depinzand de fiecare mediator ) ca mediatorul cu partile sa evalueze variantele de management ale conflictului lor avand in vedere, mai ales, costurile de timp si de bani. Variantele de management ale conflictului sunt: fie evitarea unei solutionari pe moment si tergiversarea datei in care partile transeaza disputa, fie solutionarea prin mediere, fie solutionarea prin instanta. Este preferabil ca aceasta evaluare a solutionarii conflictului impreuna cu partile sa aiba loc, pentru a le constientiza costurile unui proces judiciar si a evidentia riscurile unui astfel de proces in conflictul lor – atunci cand acestea –riscurile- exista (de ex., in conflictele familiale riscurile exista si le suporta copilul minor). Atat diferentierea intre un timp de cateva saptamani pentru solutionarea prin mediere a unui conflict, si de cativa ani buni pentru solutionarea prin instanta, cat si diferentierea intre costuri de pana in 1000 de lei, de costurile de mii bune de lei cu un proces judiciar sunt argumente forte pentru medierea conflictului. Aceste diferentieri trebueisc aduse la cunostinta justitiabilului de catre mediatori pentru ca partile din conflict sa aleaga in cunostinta de cauza intre o mediere ori un proces judiciar. Este dreptul justiatibililor de a fi bine si corect informati atunci cand aleg o procedura de solutionare a diferendului lor.

Daca solicitarea mediatorului vine doar de la o parte, aceasta poate solicita mediatorului sa pregateasca sedinta preliminara-de informare privind medierea. Mandatarea mediatorului si, ulterior, pregatirea sedintei de informare presupune nelimitativ urmatoarele: redactarea si expedierea invitatiei catre partea adversa din conflict; discutarea cu aceasta telefonic, pe email ori chiar la o intalnire privata despre conflict si pozitia sa la acel moment in conflict; determinarea acesteia de a veni la data si ora stabilita pentru sedinta de informare, in linii mari focusarea acesteia pe problema si determinaarea acesteia spre solutionarea amiabila prin mediere.

Cand ambele parti se prezinta la mediator si parcurg impreuna cu acesta sedinta de informare, se elibereaza un Certificat de Informare, care atesta faptul ca partile au parcurs etapa prealabila negocierii – medierii de fond. Asadar atesta ca ambele au discutat cu mediatorul, atesta faptul ca mediatorul a colectat date despre parti si implicarea lor in conflict, despre punctele lor de vedere si pozitiile pana la acel moment in conflict, atesta ca au fost informate despre procedurile din mediere, drepturile si rolurile lor, atesta ca mediatorul a depus toate diligentele pentru ca respectivul conflict sa fie mediat, insa pentru moment partile raman sa ia decizia daca merg in instanta ori revin la biroul de mediator pentru a negocia o solutie amiabila.

Cand se prezinta doar o parte la sedinta de informare, si cealalta parte refuza in mod expres ori tacit participarea la sedinta, sedinta nu isi poate atinge ratiunea de a se media respectivul conflict, sedinta nu poate avea loc in parametri de neutralitate si impartialitate, mediatorul nu cunoaste punctul de vedere si pozitia partii adverse in conflict, drept pentru care, conform legii se elibereaza un Proces-verbal de catre mediator, in care se specifica faptul ca pentru acea data si acea ora partile din conflict au fost invitate la o sedinta de mediere, si partea x nu a raspuns invitatiei la mediere, drept pentru care sedinta nu s-a putut desfasura.

2. A doua etapa a procesului de mediere este medierea propriu-zisa a conflictului. Aceasta consta in discutiile mediatorului cu partile, in sesiuni comune ori sesiuni private, discutii in care fiecare parte isi spune punctul sau de vedere despre conflict, se analizeaza apoi impreuna cu partile conflictul, se discuta despre nevoile si interesele fiecarei parti, despre preocuparile si cerintele lor,  atat cat este necesar pentru a se ajunge la sfere de solutii si la o atitudine de bunavointa si bunacredinta in propunerile si negocierile ulterioare. Cand discutiile au fructificat posibilele solutii, partile intra in negocierea propriu-zisa si sub asistenta mediatorului isi negociaza solutia care le multumeste in cea mai mare masura. Mediatorul este obligat sa pastreze un permanent echilibru intre parti, sa isi pastreze pozitia de neutralitate si impartialitate, si sa ajute partile in negocierea lor , ca fiecare sa obtina ceea ce o multumneste pe cat posibil nu in detrimentul celeilalte. In mediere, nu avem de a face cu o negociere de pe pozitii asa cum deseori este tranzactia, ci este o negociere pe baza intereselor si nevoilor lor in cauza, este o negociere bazata pe bunacredinta si cooperare in ajungerea la o solutie satisfacatoare pentru toate partile din conflict. Practic toate discutiile de pana la negocierea propriu-zisa au acest rol de a consolida increderea intre parti, de a reconstrui comunicarea afectata de conflict, pentru ca negocierea sa fie una bazata pe seriozitate, bunacredinta si cooperare.

3. In urma medierii partile deseori ajung la un Acord de Mediere. Acordul de mediere poate fi total, cand intelegerea lor priveste toate punctele si aspectele conflictului, si partial cand solutiile acopera doar o parte din conflict, anumite aspecte ori puncte ale conflictului. Acestea raman nerezolvate pe moment, partile decizand ulterior daca revin si le solutioneaza tot prin mediere, dar dupa un anume timp, ori merg si le solutioneaza in instanta. Finalizarea unor solutii, agrearea lor de catre parti,  declaratia acestora ca sunt intrutotul de acord cu solutiile gasite si ca isi asuma contractarea si respectarea intelegerii lor, si ulterior  redactarea unui Acord de Mediere este punctul in care medierea se incheie. Acordul de Mediere este redactat de catre mediator si in el se stipuleaza exact intelegerea partilor privind solutia ori solutiile pentru conflict.

Desi toate etapele medierii sunt foarte importante, in opinia mea, prima etapa – sedinta  mediatorului cu partile si primul contact al acestora cu institutia medierii, sunt capitale pentru calea unei solutii amiabile, mai ales intr-o societate ca a noastra focusata mereu pe amenintarea „te dau in judecata” atunci cand apare o situatie conflictuala. Relatia dintre mediator si partile din conflict se construieste in prima etapa a medierii inca de la solicitarea facuta acestuia de catre parti/parte. Aceasta relatie deschide partile spre comunicare, iar comunicarea deschide drumul unei solutii amiabile. Si din aceste motive tari precum Italia, Anglia, Franta si nu numai, au in legislatia lor obligativitatea unei prime sedinte la mediator – prima etapa din procesul de mediere, in special in conflictele de familie si civile, sedinta care are ca scop determinarea justitiabililor de a-si solutiona conflictele lor intrun mod cat mai eficient si avantajos, prin mediere.

In Romania, obligativitatea parcurgerii de catre partile dintr-un conflict a primei etape din procesul de mediere este un pas inainte spre adaptarea justitiabililor la institutia consensului, la institutia negocierii, a comunicarii, la institutia medierii, ca institutie la care vor apela in prima instanta, si doar apoi, daca medierea nu are ca rezultat o solutie, partile se vor indrepta spre instanta de judecata.

mediator Dorin ILIE

Newsletter
Instagram
Facebook

Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Au fost scrise până acum 3 de comentarii cu privire la articolul “Structura procesului de mediere”

  1. Stimate domnule Dorin Ilie,

    De-a lungul timpului, dupa cum s-a si observat, m-am abtinut sa fac aprecieri la vreunul din articolele dumneavoastra, cu exceptia discutiilor purtate pe grupurile dedicate mediatorilor.

    Nici acum nu doresc sa fac vreun comentariu la cele afirmate, cu atata tarie de dumneavoastra. Este dreptul fiecaruia de a-si exprima propriile opinii. Inca ne mai bucuram de libertatea la libera exprimare.

    Prin prezentul comentariu doresc numai sa va adresez o rugaminte, colegiala, ca cele exprimate atat de ritos si impunator (in articolele publicate) ca fiind valabile si adevarate pentru intreaga profesie a mediatorilor, sa vi le asumati ca opinii proprii, subliind acest lucru, pentru a nu ne pune pe unii dintre noi in situatia, total neplacuta, sa va contrazicem.

    Cu increderea ca va doriti binele profesiei, asa cum o si afirmati adesea,

    • Dorin ILIE spune:

      la sfarsitul fiecarui articol este semnatura mea, deci fiecare articol reflecta opinia mea personala si proprie, pe care mi-o asum. Atunci cand cineva nu este de acord cu cele scrise de mine are dreptul la replica, comentand la sfarsitul articolului, ori chiar printr-un articol-replica, daca acesta va fi acceptat de directiunea Juridice.ro . Deci dreptul de a ma contrazice il are oricine, si poate sa o faca atat cat are argumente si isi sustine parerea fara atacuri personale, asa cum deseori se intampla.

      Cu certitudinea ca doresc binele profesiei,

      ILIE DORIN.

  2. Alexandra CRISTEA spune:

    Pentru corectitudinea informatiilor:
    „Acordul de Mediere este redactat de catre mediator si in el se stipuleaza exact intelegerea partilor privind solutia ori solutiile pentru conflict.”
    Legea 192/2006:
    ART. 58
    (1) Când părţile aflate în conflict au ajuns la o înţelegere, se poate redacta un acord scris, care va cuprinde toate clauzele consimţite de acestea şi care are valoarea unui înscris sub semnătură privată. De regulă, acordul este redactat de către mediator, cu excepţia situaţiilor în care părţile şi mediatorul convin altfel.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate