Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Drept penal
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
Negotiation Games for Lawyers
Citeşte mai mult în legătură cu CJUE, Drept penal, Dreptul Uniunii Europene, RNSJ
 1 comentariu

Întrebare preliminară cu privire la acordarea statutului de refugiat unui soldat american

29 octombrie 2013 | Mihaela MAZILU-BABEL

Judecătorul german se întreabă dacă poate acorda statutul de refugiat și unui soldat american ce a fost sancționat penal în SUA deoarece nu a dorit să participe în războiul din Iraq. (C-472/13 Shepherd)

Situația de fapt (preluată de pe curia):

1. condiții pentru a fi considerat refugiat
2. acte de persecuție
3. sancțiuni penale față de un soldat al Statelor Unite ale Americii care a refuzat să ia parte la războiul din Iraq.

Dispoziții incidente: articolul 9 alineatul (2) și articolul 12 alineatul (2) din Directiva 2004/83/CE privind standardele minime referitoare la condițiile pe care trebuie să le îndeplinească resortisanții țărilor terțe sau apatrizii pentru a putea beneficia de statutul de refugiat sau persoanele care, din alte motive, au nevoie de protecție internațională și referitoare la conținutul protecției acordate
Articolul 9
Acte de persecuție
(2) Actele de persecuție, în sensul alineatului (1), pot lua în special următoarele forme:
(a) violențe fizice sau psihice, inclusiv violențe sexuale;
(b) măsurile legale, administrative, polițienești și/sau judiciare care sunt discriminatorii în sine sau sunt puse în aplicare în mod discriminatoriu;
(c) urmărirea penală sau sancțiunile care sunt disproporționate sau discriminatorii;
(d) refuzul unei căi de atac judiciare care conduce la o sancțiune disproporționată sau discriminatorie;
(e) urmărirea penală sau sancțiuni în cazul refuzului de a efectua serviciul militar în situații de conflict, atunci când serviciul militar ar presupune comiterea unor infracțiuni sau îndeplinirea unor acte care intră sub incidența clauzelor de excludere prevăzute la articolul 12 alineatul (2);
(f) actele împotriva persoanelor din motive de sex sau actele împotriva copiilor.

Articolul 12
Excluderea
(2) Orice resortisant al unei țări terțe sau orice apatrid este exclus de la recunoașterea statutului de refugiat atunci când există motive întemeiate pentru a crede că:
(a) a comis o infracțiune împotriva păcii, o crimă de război sau o crimă împotriva umanității în sensul instrumentelor internaționale elaborate pentru a prevedea dispoziții privind astfel de infracțiuni;
(b) a comis o infracțiune gravă de drept comun în afara țării de refugiere înainte de a fi admis ca refugiat, și anume înainte de data obținerii permisului de ședere eliberat pe baza statutului de refugiat; acțiunile deosebit de crude, chiar dacă sunt comise într-un scop pretins politic, pot primi calificativul de infracțiuni grave de drept comun;
(c) s-a făcut vinovat de acte contrare scopurilor și principiilor Organizației Națiunilor Unite prevăzute de preambul și la articolele 1 și 2 din Carta Organizației Națiunilor Unite.

Mihaela MAZILU-BABEL
Doctorand, Facultatea de Drept și Ştiințe Administrative, Universitatea din Craiova

Servicii JURIDICE.ro

Evenimente juridice

Arbitraj comercial


Citeşte mai mult despre , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

Login | Pentru a putea posta comentarii trebuie să fiţi abonat. Dacă încă nu sunteţi, click aici pentru a afla despre avantaje!

Până acum a fost scris un singur comentariu cu privire la articolul “Întrebare preliminară cu privire la acordarea statutului de refugiat unui soldat american”. Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare. Pe de altă parte, vă rugăm ca, înainte de a publica un comentariu, să citiţi cu atenţie politica de confidenţialitate JURIDICE.ro. În plus, vă rugăm să citiţi şi politica de confidenţialitate Akismet, plugin folosit de noi pentru a reduce comentariile spam.



  1. Doamna avocat general Sharpston propune următorul răspuns:

    În domeniul de aplicare al articolului 9 alineatul (2) litera (e) din Directiva 2004/83/CE a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind standardele minime referitoare la condițiile pe care trebuie să le îndeplinească resortisanții țărilor terțe sau apatrizii pentru a putea beneficia de statutul de refugiat sau persoanele care, din alte motive, au nevoie de protecție internațională și referitoare la conținutul protecției acordate intră și personalul militar care nu participă direct la lupte, atunci când acest personal ar putea, prin efectuarea serviciului militar, să ajungă să instige sau să participe în alt mod la comiterea crimelor sau a actelor de tipul celor menționate în dispoziția respectivă.

    – Pentru a stabili dacă aceasta este situația, autoritățile naționale trebuie să analizeze: (i) dacă există o legătură directă între actele persoanei în cauză și probabilitatea rezonabilă de a se comite crime de război, din cauză că acțiunile sale au ca obiect un element necesar pentru aceste crime, iar fără contribuția sa ori fără contribuțiile tuturor persoanelor aflate în aceeași situație crimele de război sau actele nu ar fi posibile, (ii) dacă există motive obiective să se considere că persoana respectivă ar putea fi implicată în comiterea crimelor de război. În această privință, este contrar articolului 9 alineatul (2) litera (e) din Directiva 2004/83 să se aplice: (a) un standard de probațiune în materie penală (de exemplu „dincolo de orice îndoială rezonabilă”) sau (b) principii derivate din dreptul penal internațional.

    – Faptul că autoritățile din țara de origine a unui solicitant sancționează crimele de război nu îl împiedică să invoce articolul 9 alineatul (2) litera (e) din Directiva 2004/83; de asemenea, faptul că a fost inițiată urmărirea penală înaintea Curții Penale Internaționale nu prezintă nicio relevanță din acest punct de vedere.

    Existența unui mandat din partea Consiliului de Securitate al Organizației Națiunilor Unite care privește conflictul în cauză nu exclude cererile de acordare a statutului de refugiat în temeiul articolului 9 alineatul (2) litera (e) din Directiva 2004/83.

    O persoană care refuză să efectueze serviciul militar nu poate obține statutul de refugiat în conformitate cu articolul 9 alineatul (2) litera (e) din Directiva 2004/83 decât dacă, în prealabil, a recurs, fără succes, la orice procedură disponibilă pentru solicitarea statutului de persoană care a obiectat pe motive de conștiință sau dacă nu există astfel de proceduri disponibile în mod rezonabil în cazul său.

    Atunci când se stabilește dacă o persoană care refuză să efectueze serviciul militar se poate considera că aparține unui anumit grup social în sensul articolului 10 alineatul (1) litera (d) din Directiva 2004/83, este necesar să se țină cont de următoarele aspecte: (i) dacă are o convingere de suficientă intensitate, gravitate, coeziune și importanță, (ii) dacă, în virtutea acestei convingeri, îndeplinește cerințele impuse de articolul 10 alineatul (1) litera (d) prima liniuță, adică obiecția sa se bazează pe o credință care este fundamentală pentru propria identitate sau conștiință și (iii) că persoanele care împărtășesc aceste convingeri sunt percepute ca fiind diferite în țara de origine în sensul articolului 10 alineatul (1) litera (d) a doua liniuță.

    – În măsura în care un solicitant invocă articolul 9 alineatul (2) litera (b) și articolul 10 alineatul (1) litera (d) din Directiva 2004/83, este necesar ca autoritățile naționale competente să stabilească dacă excluderea dezonorantă din armată și aplicarea unei pedepse privative de libertate ar avea un caracter discriminatoriu din cauză că solicitantul aparține unui anumit grup social. Atunci când se analizează acest aspect, este necesar să se stabilească dacă, în țara în cauză, există grupuri sociale care sunt comparabile cu acela căruia solicitantul susține că îi aparține în sensul că respectivele grupuri se află într‑o situație similară, dacă grupul său este probabil să fie supus unui tratament diferit din cauză că ar putea fi adus înaintea curții marțiale și/sau supus excluderii dezonorante din armată și dacă ar putea fi justificată vreo diferență vizibilă de tratament.

    – În cazul în care un solicitant invocă articolul 9 alineatul (2) litera (c) din Directiva 2004/83, este necesar ca autoritățile naționale competente să aprecieze dacă urmărirea penală sau sancțiunea pentru dezertare are un caracter disproporționat. În această privință, este necesar să se analizeze dacă acestea depășesc ceea ce este necesar pentru ca statul în cauză să își exercite dreptul legitim la deținerea unor forțe armate.”

    Pentru întreg cuprinsul concluziilor, a se vedea aici.

Lasă un răspuns

Arii de practică
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Business
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Litigation
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protective
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică  Specialişti


JURIDICE.ro
Main page
Cariere
Evenimente ⁞ 
Dezbateri
Profesionişti
Lawyers Week
WinLaw.ro
VIDEO
Servicii
Flux noutăţi
Selected ⁞ 
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi / JURIDICE NEXT
RSS  Publicare comunicate profesionale
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note, studii şi opinii juridice
ISSN 2066-0944
       Studii şi note de studiu
Revista revistelor
Autori  Condiţii de publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
       Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
       Dezlegarea unor chestiuni de drept
       Recurs în interesul legii
Curţi de apel ⁞ 
Tribunale ⁞ 
Judecătorii

Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Proiecte speciale
Cărţi
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Mesaje de condoleanţe
Povestim cărţi
Războiul din Ucraina
Wisdom stories