Secţiuni » Arii de practică » Protective » Dreptul Uniunii Europene
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti

Scade valoarea minimă a certificatelor intermediare de plată pentru contractele finanțate prin POS Mediu și POS Transport
04.11.2013 | Adelina VRÂNCIANU

Secţiuni: Dreptul Uniunii Europene, Lege 9
JURIDICE - In Law We Trust

În Monitorul Oficial nr. 667 din 31 octombrie 2013 s-a publicat Ordinul nr. 1126/2487/1321 din 22 octombrie 2013 privind aprobarea Instrucţiunii privind posibilitatea reducerii valorii minime a certificatelor interimare de plată în cadrul contractelor de lucrări finanţate prin Programul operaţional sectorial Mediu şi Programul operaţional sectorial Transport.

Instrucţiunea vizează creşterea ritmului de implementare a lucrărilor prin asigurarea unui flux de numerar adecvat pentru antreprenori în scopul accelerării procesului de implementare a programelor operaţionale cu impact direct asupra absorbţiei instrumentelor structurale.

În conformitate cu prevederile subclauzei 14.6 din Condiţiile generale care guvernează implementarea contractelor finanţate în cadrul Programului operaţional sectorial Mediu (POS Mediu) „Inginerul nu va avea obligaţia de a emite, înainte de emiterea procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, un certificat intermediar de plată pentru o sumă care (după reţineri şi alte deduceri) va fi mai mică decât valoarea minimă a certificatelor intermediare de plată (dacă există) prevăzută în anexa la ofertă”. În cazul celor mai multe contracte de lucrări această limită a fost stabilită la un nivel ridicat pentru a se evita situaţia procesării lunare a unor documente de plată pentru sume mici, fapt ce poate conduce la blocaje de ordin administrativ. Întrucât antreprenorii nu au asigurat sursele de finanţare în ritmul optim necesar execuţiei lucrărilor, există riscul de neîncadrare în perioada de execuţie contractuală, precum şi în perioada de eligibilitate a POS Mediu şi Programului operaţional sectorial Transport (POS Transport), respectiv 31 decembrie 2015.

Totodată, în conformitate cu prevederile subclauzei 14.6 FIDIC: „Un certificat interimar de plată nu va fi refuzat la plată pentru alt motiv în afara de următoarele:
a) dacă un bun furnizat sau o lucrare executată de către antreprenor nu se conformează prevederilor contractului, costul remedierii sau al înlocuirii poate fi reţinut până când remedierea sau înlocuirea a fost finalizată, şi/sau
b) dacă antreprenorul nu a reuşit sau nu reuşeşte să execute o lucrare sau să respecte o obligaţie, fiind notificat de către inginer în acest scop, valoarea acestei lucrări sau obligaţii poate fi reţinută până la terminarea lucrării sau îndeplinirea obligaţiei.

În orice certificat de plată, inginerul poate să facă corecturi sau modificări care în mod normal ar fi trebuit să fie aplicate unui certificat de plată anterior. Nu se va considera că un certificat de plată confirmă acceptul, aprobarea, consimţământul sau satisfacţia inginerului.

În acest sens, în urma consultărilor cu reprezentanţii autorităţilor de management, a fost convenită posibilitatea amendării contractelor de lucrări prin modificarea anexei la ofertă în sensul reducerii valorii minime a certificatelor interimare de plată care depăşesc valoarea echivalentului în lei al sumei de 150.000 euro.

În opinia Directorului General Piaţă şi Servicii Interne din cadrul Comisiei Europene (nr. de înregistrare 4032/EOT/17 octombrie 2013), prevederile prezentei instrucţiuni se vor aplica în condiţiile în care costul creditului/creditelor ce ar fi trebuit contractat/contractate de antreprenor pentru susţinerea fluxului de numerar plătit în avans faţă de condiţiile iniţiale de contract respectă cumulativ următoarele condiţii:
– nu depăşeşte limita de 15% din valoarea totală a contractului şi,
– nu depăşeşte valoarea de 5 milioane euro.

În interpretarea Directoratului General Piaţă şi Servicii Interne din cadrul Comisiei Europene, orice modificare de contract care nu schimbă natura contractului şi respectă cumulativ cele două plafoane menţionate este considerată o modificare nesubstanţială a contractului şi nu implică o nouă procedură de achiziţie.

Această măsură va conduce la o îmbunătăţire a fluxului de către antreprenori şi la creşterea, în acest fel, atât a ritmului lucrărilor pe şantier, cât şi a gradului de absorbţie a fondurilor europene alocate programelor operaţionale.

Pe de cale de consecinţă, autorităţile contractante pot iniţia modificarea contractelor de lucrări în sensul reducerii valorii minime a certificatelor interimare de plată. Această limită va fi aleasă de benficiarii finali în funcţie de specificul contractului, dar nu va fi mai mică de echivalentul în lei al sumei de 150.000 euro.

Adelina VRÂNCIANU
doctorand, Facultatea de Drept, Universitatea din București

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti