« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Afaceri transfrontaliere
CărţiProfesionişti
 
3 comentarii

Întrebare preliminară cu privire la certificatele de electricitate
06.11.2013 | Mihaela MAZILU-BABEL

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

Judecătorul suedez se întreabă cu privire la accesul la certificatele de electricitate în cadrul producției de energie din resurse regenerabile. (C-573/12 Alands Vindkraft)

Situația de fapt (preluată de pe curia):

1. promovarea producției de energie din surse regenerabile
2. legislație națională care prevede o schemă de sprijin, sub forma emiterii unor certificate de electricitate, în vederea sporirii producției de electricitate din surse regenerabile și din turbă
3. lipsa posibilității ca centralele situate în afara teritoriului național să aibă acces la sistemul de certificate de electricitate.

Dispoziții incidente:
1. articolele 34 TFUE și 36 TFUE

Articolul 34
(ex-articolul 28 TCE)
Între statele membre sunt interzise restricțiile cantitative la import, precum și orice măsuri cu efect echivalent.

Articolul 36
(ex-articolul 30 TCE)
Dispozițiile articolelor 34 și 35 nu se opun interdicțiilor sau restricțiilor la import, la export sau de tranzit, justificate pe motive de morală publică, de ordine publică, de siguranță publică, de protecție a sănătății și a vieții persoanelor și a animalelor sau de conservare a plantelor, de protejare a unor bunuri de patrimoniu național cu valoare artistică, istorică sau arheologică sau de protecție a proprietății industriale și comerciale. Cu toate acestea, interdicțiile sau restricțiile respective nu trebuie să constituie un mijloc de discriminare arbitrară și nici o restricție disimulată în comerțul dintre statele membre.

2. directiva 2009/28/CE privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (judecătorul nu face trimitere la o dispoziție anume din directivă).

Cauza va fi judecată de Marea Cameră (cf. calendar curia).

Mihaela MAZILU-BABEL
Doctorand, Facultatea de Drept și Ştiințe Administrative, Universitatea din Craiova

 
Secţiuni: Afaceri transfrontaliere, CJUE, Dreptul Uniunii Europene, Protecția animalelor, RNSJ | Toate secţiunile
Cuvinte cheie: , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Au fost scrise până acum 3 de comentarii cu privire la articolul “Întrebare preliminară cu privire la certificatele de electricitate”

  1. Mihaela MAZILU-BABEL spune:

    S-a pronunțat avocatul general, sugerând, printre altele, nevaliditatea circumstanțiată a unei dispoziții din directiva ce formează obiectul interpretării:

    „1) Articolul 2 al doilea paragraf litera (k) și articolul 3 alineatul (3) din Directiva 2009/28/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, de modificare și ulterior de abrogare a Directivelor 2001/77/CE și 2003/30/CE trebuie interpretate în sensul că:

    – constituie o schemă de sprijin în sensul Directivei 2009/28 o reglementare națională care acordă producătorilor de energie electrică produsă din surse de energie regenerabile certificate verzi pe care furnizorii de energie electrică și anumiți utilizatori trebuie să le cumpere în mod obligatoriu într‑o anumită cotă, în funcție de cantitatea totală de energie electrică pe care o livrează sau o consumă;

    – Directiva 2009/28 permite statelor membre, atunci când instituie astfel de sisteme, să acorde certificate verzi doar instalațiilor de producție de energie electrică din surse de energie regenerabile situate pe teritoriul lor.

    2) Articolul 34 TFUE se opune unei reglementări naționale care acordă producătorilor de energie electrică produsă din surse de energie regenerabile certificate verzi pe care furnizorii de energie electrică și anumiți utilizatori trebuie să le cumpere în mod obligatoriu într‑o anumită cotă, în funcție de cantitatea totală de energie electrică pe care o livrează sau o consumă, în măsura în care această reglementare exclude din cadrul schemei de sprijin producătorii ale căror instalații sunt situate pe teritoriul altui stat membru.

    3) Articolul 3 alineatul (3) din Directiva 2009/28 este nevalid în măsura în care conferă statelor membre posibilitatea de a interzice sau de a restrânge accesul la schemele lor de sprijin pentru producătorii ale căror instalații de producție de energie electrică din surse de energie regenerabile sunt situate în alt stat membru.

    4) Această invaliditate va produce efecte după doi ani de la pronunțarea hotărârii.”

    Pentru întreg cuprinsul, a se vedea aici.

  2. Mihaela MAZILU-BABEL spune:

    Hotararea va fi pronuntata in data de 1 iulie 2014.

  3. Mihaela MAZILU-BABEL spune:

    Curtea de Justiție nu e de acord cu avocatul general și stabilește că:

    1) Prevederile articolului 2 al doilea paragraf litera (k) și ale articolului 3 alineatul (3) din Directiva 2009/28/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, de modificare și ulterior de abrogare a Directivelor 2001/77/CE și 2003/30/CE trebuie interpretate în sensul că permit unui stat membru să instituie o schemă de sprijin precum cea în discuție în litigiul principal, care prevede alocarea unor certificate negociabile producătorilor de energie electrică din surse regenerabile de energie luând în considerare doar energia electrică din sursele respective produsă pe teritoriul acestui stat și care impune în sarcina furnizorilor și a anumitor utilizatori de energie electrică o obligație de a remite autorității competente, anual, un anumit număr de astfel de certificate corespunzător unei cote‑părți din totalul livrărilor sau al utilizării de energie electrică ale acestora.

    2) Articolul 34 TFUE trebuie interpretat în sensul că nu se opune unei reglementări naționale precum cea în discuție în litigiul principal, care prevede alocarea unor certificate negociabile producătorilor de energie electrică din surse regenerabile de energie luând în considerare doar energia electrică din aceste surse produsă pe teritoriul statului membru în cauză și care impune furnizorilor și anumitor utilizatori de energie electrică o obligație de a remite autorității competente, anual, un anumit număr de astfel de certificate corespunzător unei cote‑părți din totalul livrărilor sau al utilizării de energie electrică ale acestora, în caz contrar trebuind să plătească o taxă specifică.

    3) Este de competența instanței naționale să verifice, ținând seama de ansamblul elementelor relevante, printre care pot figura în special contextul normativ al dreptului Uniunii în care se înscrie reglementarea în discuție în litigiul principal, dacă, privită din perspectiva domeniului său de aplicare teritorial, reglementarea menționată îndeplinește cerințele care rezultă din principiul securității juridice.

    Pentru întreg cuprinsul, a se vedea aici.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD