ICCJ. Act adminstrativ individual vs. act administrativ normativ
11 noiembrie 2013 | Corina CIOROABĂ, Corina CIOROABĂ

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a hotărât că distincţia între actele administrative individuale şi cele normative se realizează în funcţie de întinderea efectelor juridice pe care le produc. Astfel, actele administrative normative conţin reglementări cu caracter general, impersonale, care produc efecte erga omnes, în timp ce actele individuale produc efecte, de regulă, faţă de o persoană, sau uneori faţă de mai multe persoane, nominalizate expres în conţinutul acestor acte. Înalta Curte a precizat că încadrarea unui act infralegislativ într-una dintre cele două categorii mai sus arătate nu se poate realiza prin „decuparea” unor dispoziţii din acel act (în speţă, o anexă la actul normativ), afectând în acest mod caracterul unitar al acestuia, ci prin examinarea integrală a conţinutului său, prin prisma trăsăturilor fiecăreia dintre cele două categorii de acte. Sub acest spect, Înalta Curte a apreciat că HG nr. 349/2005 privind depozitarea deşeurilor este unul normativ din moment ce conţine reguli generale, de aplicabilitate repetată, iar destinatarii acestuia sunt un număr indeterminat de subiecţi, astfel că nu poate fi respinsă ca tardivă acţiunea pentru anularea acestuia, întrucât, pentru contestarea actelor normative, acţiunea în justiţie poate fi promovată oricând, după cum rezultă din prevederile imperative ale art. 11 alin. (5) din Legea nr. 554/2004. (Decizia nr. 1718 din 26 februarile 2013 pronunţată în recurs de Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie având ca obiect anulare act administrativ)