Secţiuni » Arii de practică » Protective » Drept civil
Drept civil
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti

Scurte consideraţii despre urgentarea soluţionării cererilor de retrocedare
27.11.2013 | Cristina RĂCHITĂ

Secţiuni: C. administrativ, Drept civil, Opinii
JURIDICE - In Law We Trust

Monologul de faţă s-ar fi vrut a rămâne unul interior. Din păcate nu se poate. Şi aceasta pentru că este revoltător modul distorsionant în care unele prevederi ale Legii nr. 165/2013 sunt interpretate, mai precis răstălmăcite, de unele entităţi publice, unităţi deţinătoare, implicate în procesul de restituire a imobilelor abuziv preluate.

Art. 33 din Legea nr. 165/2013 spune că:
“(1) Entităţile învestite de lege au obligaţia de a soluţiona cererile formulate potrivit Legii nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, înregistrate şi nesoluţionate până la data intrării în vigoare a prezentei legi şi de a emite decizie de admitere sau de respingere a acestora, după cum urmează:
a) în termen de 12 luni, entităţile învestite de lege care mai au de soluţionat un număr de până la 2.500 de cereri;
b) în termen de 24 de luni, entităţile învestite de lege care mai au de soluţionat un număr cuprins între 2.500 şi 5.000 de cereri;
c) în termen de 36 de luni, entităţile învestite de lege care mai au de soluţionat un număr de peste 5.000 de cereri.
(2) Termenele prevăzute la alin. (1) curg de la data de 1 ianuarie 2014.
(3) Entităţile învestite de lege au obligaţia de a stabili numărul cererilor înregistrate şi nesoluţionate, de a afişa aceste date la sediul lor şi de a le comunica Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor. Datele transmise de entităţile învestite de lege vor fi centralizate şi publicate pe pagina de internet a Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor.
(4) Cererile se analizează în ordinea înregistrării lor la entităţile prevăzute la alin. (1).”

Entitatea învestită de lege este definită, prin enumerare, la art. 3 pct. 4 din aceeaşi lege ca a) unitatea deţinătoare, în înţelesul Hotărârii Guvernului nr. 250/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitară a Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, cu modificările şi completările ulterioare, al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/1999, republicată; b) entitatea învestită cu soluţionarea notificării, în înţelesul Hotărârii Guvernului nr. 250/2007, cu modificările şi completările ulterioare; c) comisia locală de fond funciar, comisiile comunale, orăşeneşti şi municipale, constituite în temeiul Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; d) comisia judeţeană de fond funciar sau, după caz, Comisia de Fond Funciar a Municipiului Bucureşti, constituite în temeiul Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; e) Comisia specială de retrocedare a unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase şi comunităţilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România; f) Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică; g) Comisia Naţională pentru Compensarea Imobilelor, înfiinţată potrivit prezentei legi.

Unităţile deţinătoare care îşi construiesc apărări în procese având ca obiect pronunţarea unor hotărâri pentru soluţionarea pe fond a notificărilor formulate de persoanele îndreptăţite în temeiul Legii nr. 10/2001 în sensul că asemenea cereri ar fi premature faţă de apariţia şi reglementările noii legi, faţă de începerea curgerii termenului pentru finalizarea soluţionării notificărilor de la 1 ianuarie 2014, frizează ridicolul.

Toate cererile înregistrate şi nesoluţionate vor trebui epuizate până atunci. Aceasta nu înseamnă că toţi notificatorii sunt obligaţi să aştepte ultima zi a termenului de finalizare a procedurilor de retrocedare, ultima oră de program de lucru cu publicul al unităţii deţinătoare, pentru a primi o soluţie de la aceasta.

Capitolul IV la care regăsim art. 33 mai sus citat se numeşte “Măsuri privind urgentarea soluţionării cererilor de retrocedare”. Oricât ne-am strădui, oricâtă rea-credinţă am învesti într-un asemenea demers de pervertire a textului legal, de interpretare după bunul plac sau după ureche, voinţa legiuitorului tot răzbate indubitabil din denumirea capitolului reglementării.

Se doreşte urgentarea soluţionării cererilor de retrocedare. Urgentarea finalizării procedurilor de restituire intră în vădită contradictie cu prematuritatea acţiunilor persoanelor îndreptăţite invocată pe cale de excepţie împotriva acestora. Aşadar, orice acţiune promovată pentru soluţionarea unei notificari formulate în temeiul Legii nr. 10/2001 poate fi calificată oricum s-ar dori, dar nu ca prematură.

Împrejurarea că legiuitorul a stabilit noi termene pentru finalizarea procesului de retrocedare, nu înseamnă că retrocedările de imobile abuziv preluate în temeiul Legii nr. 10/2001 au fost suspendate, că ne luăm o bine-meritată pauză după 12 ani de la intrarea în vigoare a Legii nr. 10/2001, timp în care ritmul retrocedărilor nu a fost unul tocmai unul susţinut.

Dacă asta ar fi intenţionat, legiuitorul ar fi prevăzut expres o asemenea suspendare aşa cum a făcut-o în corpul Legii nr. 165/2013 atunci când a reglementat la art. 7 că, “până la întocmirea situaţiei centralizatoare la nivel local, se suspendă emiterea hotărârilor de validare/invalidare de către comisiile judeţene de fond funciar sau, după caz, de către Comisia de Fond Funciar a Municipiului Bucureşti, eliberarea titlurilor de proprietate, punerea în posesie de către comisiile locale de fond funciar, precum şi orice alte proceduri administrative în domeniul restituirii fondului funciar”.

Şi chiar şi în acest caz există o excepţie Dispoziţiile alin. (1) (mai sus citate, n.n.) nu sunt aplicabile în cazul hotărârilor judecătoreşti definitive şi irevocabile”.

av. Cristina-Gabriela RĂCHITĂ

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti