Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Achiziţii publice
DezbateriCărţiProfesionişti
BONDOC & ASOCIATII
 
Print Friendly, PDF & Email

Achiziţii publice. Motivarea plângerii în faţa instanţei de judecată
27.11.2013 | Cristina SANDU

Cristina Sandu

Cristina Sandu

În procedura reglementată de OUG nr. 34/2006, privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, a fost trasată procedura de care participanţii a căror oferte au fost respinse, pot uzita, în vederea apărării drepturilor ce le-au fost încălcate de către autoritatea contractantă.

Astfel, în cazul în care ofertantul a atacat un act al autorităţii contractante în faţa Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, iar contestaţia acestuia a fost respinsă, acesta are deschisă calea plângerii în faţa instanţei de judecată, respectiv Curtea de apel, Secţia Contencios Administrativ şi Fiscal în a cărei rază teritorială se află sediul autorităţii contractante.

În Secţiunea 9 din OUG nr. 34/2006 este prezentat mecanismul de soluţionare a litigiilor în faţa instanţei de judecată, acesta fiind o procedură specială, a căror norme de reglementare derogă de la dreptul comun.

Potrivit art. 287^1 alin. 1 din OUG nr. 34/2006: “Judecătorul, de îndată ce constată că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de lege pentru cererea de chemare în judecată, dispune prin rezoluţie comunicarea acesteia, precum şi a înscrisurilor depuse către pârât şi stabileşte primul termen de judecată, care va fi de cel mult 20 de zile de la data înregistrării.”

Cererea de chemare în judecată trebuie să cuprindă, pe lângă elementele de identificare ale petentului şi ale autorităţii contractante, denumirea obiectului contractului de achiziţie publică şi procedură de atribuire aplicată (ş.a.), şi motivele de fapt şi de drept.

Articolul 281 alin. 3 din OUG nr. 34/2006 prevede obligaţia comunicării plângerii şi părţilor care au fost implicate în procedura de contestare în faţa Consiliului, legiuitorul neindicând însă care ar fi sancţiunea nerespectării acestei dispoziţii legale.

În practică, necomunicarea plângerii în condiţiile stabilite de art. 281 din OUG nr. 34/2006 nu duce la anularea cererii de chemare în judecată, instanţa în urma verificărilor efectuate în acest sens, întelegând să comunice plângerea părţilor implicate în litigiu, până la acordarea primului termen de judecata în cauză sau să dispună amânarea cauzei în vederea efectuării acestui demers.

Motivarea plângerii trebuie făcută în termenul legal de 10 zile de la comunicarea Deciziei atacate, conform art. 281 alin. 1 din OUG nr. 34/2006, depăşirea acestui termen atrăgând respingerea ca inadmisibilă a plângerii.

De asemenea, în cazul în care ulterior motivării plângerii în termenul legal, petentul întelege să invoce noi motive, această nouă cerere va fi respinsă de instanţă ca inadmisibilă.

Nu în ultimul rând, invocarea de noi motive în cadrul plângerii, motive ce nu au fost avute în vederea formulării contestaţiei în faţa Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor atrage inadmisibilitatea plângerii.

În acest sens, jurisprudenţa a statuat că: ”potrivit art. 283 al. (3) din OUG nr. 34/2006, procedura aplicabilă în cauză este cea a recursului declarat împotriva unei hotărâri care, potrivit legii, nu poate fi atacată cu apel, procedură prevăzută de art. 304¹ C. pr. Civ.” (Curtea de Apel Constanţa, Secţia comercială maritimă şi fluvială, de contencios administrativ şi fiscal, în decizia civilă nr. 185/ CA din 19.05.2010).

Astfel, deşi procedura derulată în faţa Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor este una necontencioasă, în cadrul acesteia este analizat fondul cauzei, sunt administrate probe şi chiar ridicate excepţii, ceea ce face ca acestă procedură să fie asimilată cu o judecată în fond a cauzei respective. Motivele care nu au fost supuse analizei Consiliului nu pot fi ridicate pentru prima oară în faţa instanţei de judecată, conform regulilor prevăzute în procedura contencioasă, cu excepţia celor de ordine publică, care pot fi invocate în afara termenului prevăzut de lege pentru motivarea plângerii, de oricare din părţi sau de judecător.

Cristina SANDU
Senior Lawyer Cabinet de Avocatură Radu Comănac


Aflaţi mai mult despre , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!






JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.