Curtea supremă din Lituania se întreabă cu privire la principiile egalității de tratament al ofertanților și al transparenței în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achiziții publice de lucrări, de bunuri și de servicii. (C-538/13 eVigilo)
Situația de fapt (preluată de pe curia):
1. situație invocată a fi privilegiată a unui ofertant în considerarea legăturilor sale cu experții autorității contractante
2. obligația autorității contractante de a lua în considerare faptele invocate
3. sarcina probei privind parțialitatea, care revine ofertantului neselectat
4. inexistența unui efect al unei asemenea parțialități asupra rezultatului final al evaluării
5. termen de introducere a acțiunii
6. contestarea criteriilor abstracte de atribuire a ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic
7. clarificarea acestor criterii numai după distribuirea motivelor exhaustive de atribuire a contractul
8. dependență directă a rezultatului evaluării ofertelor de exhaustivitatea informațiilor prezentate de ofertanți privind conformitatea ofertelor lor cu specificațiile tehnice.
Dispoziții incidente:
1. articolul 1 alineatul (1) al treilea paragraf din Directiva 2007/66/CE de modificare a Directivelor 89/665/CEE și 92/13/CEE ale Consiliului în ceea ce privește ameliorarea eficacității căilor de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziții publice
(3) Statele membre asigură accesul la căile de atac, în temeiul unor norme detaliate pe care statele membre pot să le stabilească în acest sens, cel puțin oricărei persoane care are sau care a avut vreun interes în obținerea unui anumit contract și care a fost prejudiciată sau riscă să fie prejudiciată printr-o presupusă încălcare.
2. articolul 2, articolul 44 alineatul (1), precum și articolul 53 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2004/18/CE privind coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziții publice de lucrări, de bunuri și de servicii
Articolul 2
Principii de atribuire a contractelor
Autoritățile contractante tratează operatorii economici în mod egal și fără discriminare și acționează potrivit principiului transparenței.
Articolul 44 (extras)
Verificarea respectării cerințelor și selecția participanților, atribuirea contractelor
(1) Contractele se atribuie pe baza criteriilor prevăzute la articolele 53 și 55, ținând seama de articolul 24, după verificarea respectării cerințelor pentru operatorii economici care nu au fost respinși în temeiul articolelor 45 și 46, realizată de autoritățile contractante conform criteriilor referitoare la capacitatea economică și financiară, la cunoștințele sau capacitățile profesionale și tehnice prevăzute la articolele 47-52 și, după caz, în conformitate normelor și criteriilor nediscriminatorii prevăzute la alineatul (3).
Articolul 53 (extras)
Criterii de atribuire a contractelor
(1) Fără a aduce atingere actelor cu putere de lege și actelor administrative de drept intern privind remunerarea anumitor servicii, criteriile pe baza cărora autoritățile contractante atribuie contractele de achiziții publice sunt următoarele:
(a) în cazul în care contractul se atribuie ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic din perspectiva autorității contractante, diverse criterii referitoare la obiectul contractului de achiziții publice în cauză: de exemplu, calitatea, prețul, valoarea tehnică, caracterul estetic și funcțional, caracteristicile de mediu, costurile de funcționare, rentabilitatea, serviciile post vânzare și asistența tehnică, data livrării și termenul de livrare sau de execuție sau
Mihaela MAZILU-BABEL
Doctorand, Facultatea de Drept și Ştiințe Sociale, Universitatea din Craiova
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn
WhatsApp
Threads
Google News
(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă
SmartBill.