Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
Masterclass US Litigators
CCR Fiscalitate RNSJ

Excepție de neconstituționalitate respinsă referitoare la dispozițiile Legii privind înființarea de activități finanțate integral din venituri proprii pe lângă unele instituții publice

6 ianuarie 2014 | Anda-Laura DUȚESCU

În Monitorul Oficial al României nr. 341 din data de 11 iunie 2013 a fost publicată Decizia Curții Constituționale nr. 110 din 5 martie 2013 privind excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 67 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice.

Excepția de neconstituționalitate a fost ridicată de Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret într-un dosar aflat pe rolul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Secţia de contencios administrativ şi fiscal.

Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 67 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, având următorul conținut:
”Art. 67: Regimul de finanţare a unor activităţi sau instituţii publice
Guvernul poate aproba înfiinţarea de activităţi finanţate integral din venituri proprii pe lângă unele instituţii publice sau schimbarea sistemului de finanţare a unor instituţii publice, finanţate potrivit prevederilor art. 62 alin. (1) lit. a) şi lit. b) în conformitate cu prevederile art. 62 alin. (1) lit. b) şi c), după caz, stabilind totodată domeniul de activitate, sistemul de organizare şi funcţionare a acestor activităţi, categoriile de venituri şi natura cheltuielilor.”

Autorul excepției susține că actul normativ criticat contravine dispoziţiilor din Constituţie ale art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei şi echilibrului puterilor, art. 116 privind structura administraţiei publice centrale de specialitate, art. 117 privind înfiinţarea ministerelor, altor organe centrale de specialitate şi a autorităţilor administrativ autonome, art. 120 alin. (1) privind principiile descentralizării, autonomiei locale şi deconcentrării serviciilor publice, art. 121 alin. (1) şi (2) privind autorităţile comunale şi orăşeneşti, art. 122 alin. (1) privind consiliul judeţean, precum şi ale art. 137 privind sistemul financiar.

Curtea, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, reţine că articolul 67 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice permite organizarea unor activităţi finanţate integral din venituri proprii pe lângă instituţiile publice, de regulă pe lângă cele finanţate integral de la buget, şi sunt tratate similar instituţiilor finanţate din venituri proprii, deoarece pentru ele se întocmeşte un buget distinct, se deschide cont disponibil la Trezorerie, unde se evidenţiază doar veniturile şi cheltuielile aferente activităţii, potrivit art. 70 din lege.

De asemenea, potrivit art. 69 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, în cazul în care, la înfiinţare, în subordinea unor ordonatori principali de credite, a unor instituţii publice sau a unor activităţi finanţate integral din venituri proprii, acestea nu dispun de fonduri suficiente, în baza documentaţiilor temeinic fundamentate, ordonatorii principali de credite pot acorda împrumuturi fără dobândă din bugetul propriu, pe bază de convenţie. Aceste împrumuturi vor fi rambursate integral în termen de 6 luni de la data acordării. Organizarea unor astfel de activităţi este aprobată de Guvern în baza unui act normativ, de regulă o hotărâre.
Astfel, susţinerea potrivit căreia activităţile finanţate din venituri proprii, potrivit art. 67 din Legea nr. 500/2002, ar reprezenta sau ar trebui calificate ca fiind, de fapt, organe de specialitate în subordinea Guvernului sau a ministerelor, nu este întemeiată, întrucât un asemenea lucru nu rezultă în niciun fel din dispoziţiile Legii fundamentale sau ale Legii finanţelor publice.

Mai mult, lipsa unei consacrări exprese în Constituţie a unei reglementări referitoare la activităţile finanţate integral din venituri proprii nu echivalează cu o încălcare a prevederilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.

Interviuri JURIDICE.ro

Servicii JURIDICE.ro

Arbitraj comercial

Evenimente juridice

Analizând criticile de neconstituţionalitate, Curtea observă că autorul excepţiei este, de fapt, nemulţumit de definirea expresă a noţiunii de „înfiinţarea de activităţi finanţate integral din venituri proprii pe lângă unele instituţii publice”

Astfel, Curtea decide:
– Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 67 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice.

Anda Laura TĂNASE

Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

Arii de practică
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Business
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Litigation
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protective
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică  Specialişti


JURIDICE.ro
Main page
Cariere
Evenimente ⁞ 
Dezbateri
Profesionişti
Lawyers Week
WinLaw.ro
VIDEO
Servicii
Flux noutăţi
Selected ⁞ 
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi / JURIDICE NEXT
RSS  Publicare comunicate profesionale
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note, studii şi opinii juridice
ISSN 2066-0944
       Studii şi note de studiu
Revista revistelor
Autori  Condiţii de publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
       Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
       Dezlegarea unor chestiuni de drept
       Recurs în interesul legii
Curţi de apel ⁞ 
Tribunale ⁞ 
Judecătorii

Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Proiecte speciale
Cărţi
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Mesaje de condoleanţe
Povestim cărţi
Războiul din Ucraina
Wisdom stories

Servicii J   Cont profesional [membership]   Catalog   Documentare   Comunicare   Revealing   Vizual   Website   Logo   Foto   Video   Talent Search   Recrutare   Evenimente   Directoare internaţionale