« Secţiuni « Articole « RNSJOpiniiPovestim cărţi
Opinii
 1 comentariu

Patul lui Procustescu IV (sau despre concurență, transparență și dreptul la individualitate)
27.01.2014 | Ovidiu CONSTANTINESCU

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

Din episodul anterior: Serviciile juridice nu se pot promova precum berea.
Slava-Domului, o observatie corecta, a fost redescoperita roata! Din fericire, cei care lucreaza cu profesionisti in comunicare stiu asta de mult si acesta este motivul pentru care niciodata nu o sa comunicam cat hamei si cat malt punem in serviciile noaste juridice.

8. Avocatul care urmareste un interes pecuniar este strain de orice deziderat legal si nu se mai poate numi avocat ci – in cel mai bun caz “om de afaceri” care nu are nevoie de o organizare profesionala distincta, nici de legea de organizare a profesiei si nici de statutul acesteia

Din pacate, iar ne plaseam intr-un orizont social si economic “de trista amintire” in care nu exista anatema mai grea decat sa fii declarat “om de afaceri”, “bisnitar”. Dar pana si bietul Marx spnea clar ca TOTI suntem – de fapt – oameni de afaceri in masura in care ne vindem “forta de munca” si, in masura in care cineva o considera relevanta, o cumpara… se cheama “salariu”… sau “onorariu” in cazul avocatilor… Singura conditie pentru ca acest schimb intre “expertiza” si “onorariu” este ca cineva sa le “valorizeze”, adica sa le considere utile si competitive, dar se pare ca unii au lipsit pana si la prima lectie de economie politica. Cazul cel mai relevant este insa al Partidului Comunist Chinez care, atunci cand s-a lepadat de paguboasa doctrina economica maoista si a imbratisat modelul Deng Xiaoping, a acceptat ca “sa fii bogat inseamna sa fii un bun comunist”…

Orice avocat care vrea sa creasca, sa se dezvolte, sa se extinda trebuie sa-si asume si un rol antreprenorial fara de care este condamnat sa ramana un avocat (foarte bun), dar singur… nu poate coagula in jurul lui echipe mari, nu poate derula proiecte mari, nu-si poate aduce contributia la cresterea economica a tarii, candidati siguri la saracie individuala si colectiva… si o intrebare: DE CE ar trebui sa am o lege de organizare a profesiei distincta? Ce aduce in plus si BENEFIC o lege de organizare si un statut care – imi dikteaza ce sa fac, care-mi dikteaza cum sa fac, care imi dikteaza ce sa NU spun, care ma arunca intr-o inchisoare informationala unde si la vorbitor trebuie sa accept ca “organele profesiei” sa-mi rosteasca propriile-mi cuvinte? Ce bine e ca am un statut! Ce bine e ca am o lege care ma apara de binele care era cat pe ce sa mi-l fac singur!

9. Standardele profesiei de avocat corespund nivelului de dezvoltare economica a unei societati. In lipsa unei economii romanesti care sa functioneze si sa aiba rezultatele unei economii dezvoltate, cu un PIB ridicat, avocatii nu pot copia cu tot dinadinsul modele de publicitate profesionala corespunzatoare unui model economic diferit de realitatea romanesca

Corect, dar hai sa facem un pas si sa iesim putin din lumea noastra mica si sa remarcam ca, in ciuda crizelor, in ciuda unor esecuri notorii ale diverselor guvernari, economia romaneasca REALA a crescut de cateva ori in ultimele 2 decenii si ca, daca in 1989 aveam un PIB de 60 de miliarde de dolari, in 2010, la apogeul celei mai grave crize economice postbelice PIB-ul Romaniei era de 161,6 milarde de dolari! Avem o economie de piata functionala (caci altfel nu ne primeau in UE), reglata prin mecanismele de piata ale cererii si ofertei, in care cel care ofera cel mai bun produs/serviciu la cel mai competitiv pret obtine profit. De ce sa facem abstractie de acest lucru si sa spunem in continuare ca suntem o tara saraca, o tara in care investitiile straine (“modelele straine”) nu sunt bine-venite si in care mai bine ramanem noi cu “saracia, si nevoile si neamul…”? Trist, foarte trist…

Si – in definitiv – DE CE avocatul n-ar trebui sa copieze cu tot dinadinsul modele care ar putea sa-i asigure bunastarea pe care o merita? Sa o tot o tii cu “avocatii sunt saraci” si, in acelasi timp, sa le interzici sa-si faca cunoscute serviciile juridice catre publicul larg e o ipocrizie! Ce a facut UNBR-ul pentru largirea pietei serviciilor de avocatura? Ce a facut UNBR-ul pentru a-i face pe oameni – atat de hulitul “public larg” – sa apeleze la servicii avocatiale pentru a nu mai semna contracte paguboase, pentru a nu mai cadea in capcana samsarilor imobiliari, pentru a nu mai fi pacaliti de orice infractor care-i bate la usa, pentru a nu mai semna documente pe care nu le inteleg? A derulat UNBR-ul campanii de constientizare care sa-i avertizeze pe romani, publicul larg, ca pot si trebuie sa apeleze la specialistii legii pentru a nu fi nevoiti sa dea ochii cu Justitia – asa oarba-chioara cum e ea? Acum vreo 20 de ani, in Anglia rula pe TV o campanie de publicitate care-i indemna pe oameni sa-si scrie testamentele cu ajutorul avocatilor astfel incat sa lase lucrurile clare pentru urmasii lor… un exemplu dintr-o alta lume si o alta traditie… dar daca vrei sa-i scapi pe ai tai de saracia pe care o recunosti, fii un vizionar, schimba traditia care te-a condamnat la saracie atata vreme si lumea isi va aduce aminte de tine cu veneratie… altfel nu avem ce face decat sa contemplam un esec lamentabil, asumat cu seninatate si inconstienta…

Ovidiu CONSTANTINESCU
PR Manager BOŞTINĂ & ASOCIAŢII

 
Secţiuni: Media & Publicitate, Opinii, Selected | Toate secţiunile
Cuvinte cheie: , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Până acum a fost scris un singur comentariu cu privire la articolul “Patul lui Procustescu IV (sau despre concurență, transparență și dreptul la individualitate)”

  1. Carmen POPA spune:

    Aceeasi idee a fost enuntata si de Madalin Irinel Niculeasa intr-o postare pe acest site, din 17 ian, insa este mult mai bine explicata decat afirmatia dlui presedinte Florea, care, reluata sec, poate parea rupta de realitate.

    Nu cred ca dl. presedinte a dorit sa spuna ca noi ar trebui sa fim un fel de Ordin al discipolilor Maicii Tereza, putem face voluntariat dar in timpul liber, cand nu muncim pentru bani (ca toata lumea).

    Putem doar sa presupunem ca ideea de baza ar fi ca avocatul sa nu inventeze false probleme sau false litigii, doar pentru a capta clientul si pentru a justifica onorariul perceput si ca trebuie pus pe primul plan interesul clientului si pe locul secund interesul avocatului de a realiza un castig.

    Pe de alta parte, fiind o profesie liberala, avocatura nu poate face abstractie de metodele si instrumentele practice prin care un specialist se poate face cunoscut (comunicare publica), se organizeaza (managementul activitatii proprii, managementul timpului) , identifica specificul pietei in cadrul careia lucreaza (marketing) si isi gestioneaza banii (buget de venituri si cheltuieli). Cine spune ca poate face abstractie de toate aceste instrumente de practica intr-o societate de tip capitalist inseamna ca traieste si isi face meseria la intamplare. Clientii nu apar ca fluturii la lampa, iar contributiile si taxele catre barou nu se platesc singure.

    In epoca informationala in care traim, obtinerea unei informatii despre un avocat nu se mai realizeaza in primul rand in relatie bilaterala, de la om la om, ci pluri-informationala – pe mai multe cai de comunicare. Este probabil ca un client sa sune cateva cunostiinte cu intrebarea „poti sa imi recomanzi un avocat?” dar este mult mai probabil ca si inainte si dupa obtinerea unor prime informatii, sa caute si alte surse publice utilizand motoare de cautare, intrand pe site-uri, pe retele de socializare etc.

    Nimeni nu se poate astepta ca, in lumea in care traim, sa fie suficient sa apari pe lista oficiala a baroului si sa pui o firma la intrarea in cladirea de sediu, pentru ca clientii sa ajunga la tine.

    In fine, vreau sa remarc o initiativa a Baroului Dolj, care chiar a fost luata cu intentia de a promova breasla. In spatiile detinute de barou, inclusiv in cele de la instante sunt postate afise mari care indeamna oamenii sa consulte un avocat ori de cate ori au probleme juridice de rezolvat, fie ca este vorba despre incheierea de acte notariale, fie ca este vorba de probleme litigioase.

    PS: va felicit pentru insistenta. Vorba lui Marx: lupta contrariilor naste progres.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD