Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilCyberlaw
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Contencios administrativ
DezbateriCărţiProfesionişti
 
Print Friendly, PDF & Email

Cerere de reexaminare asupra Legii pentru aprobarea OUG privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente corecţiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice
06.03.2014 | JURIDICE.ro


CONFERINTA VALERIU STOICA 2019

Traian Băsescu, Președintele României, a semnat miercuri, 5 martie 2014, cererea de reexaminare asupra Legii pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 14/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente corecţiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice.

Cererea integral:

Preşedintelui Senatului,
În temeiul Articolului 77 alineatul (2) din Constituţia României, republicată, formulez următoarea

CERERE DE REEXAMINARE asupra Legii pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 14/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente corecţiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice.

Motivele cererii sunt următoarele:
La Art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2013 se prevede că dispoziţiile acesteia „se aplică beneficiarilor de fonduri europene, instituţii publice locale, respectiv comunele, oraşele, municipiile, sectoarele municipiului Bucureşti, judeţele, municipiul Bucureşti, instituţii publice în subordinea acestora, cu personalitate juridică, indiferent de modul de finanţare a activităţii acestora, din cadrul Programului operaţional regional 2007 – 2013”. Se poate observa că de la aplicarea dispoziţiilor acestui act normativ sunt excluşi beneficiarii instituţii publice centrale, ceea ce creează o discriminare de reglementare.

Din expunerea de motive a Guvernului rezultă că acest cadru legislativ este necesar întrucât „se urmăreşte suportarea de la bugetul de stat a corecţiilor financiare şi/sau creanţele bugetare stabilite prin note de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare…”. Aşadar, potrivit Guvernului, „Neadoptarea măsurilor propuse poate conduce la imposibilitatea asigurării finanţării proiectelor cu efecte asupra gradului de absorbţie a fondurilor alocate României şi, mai ales, asupra creşterii riscului de dezangajare automată a acestor fonduri. Modificările propuse vor conduce la asigurarea unei implementări corespunzătoare a proiectelor cu finanţare externă nerambursabilă.” Consider că nu este suficient de clar exprimat modul în care, prin susţinerea de la bugetul de stat a corecţiilor financiare generate de nerespectarea legislaţiei privind achiziţiile, se poate asigura o implementare corespunzătoare a proiectelor finanţate din fonduri ale Uniunii Europene de către autoritatea locală. În esenţă, destinaţia fondurilor primite de către autoritatea locală de la bugetul de stat, prin intermediul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, excede limitelor ariei de desfăşurare a proiectelor susţinute din fondurile europene pentru care se aplică corecţia financiară.

Totodată, prin Art. 5 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2013, modificat, de altfel, prin legea supusă reexaminării, se stabileşte modalitatea de calcul pentru dobânzile aferente sumelor datorate bugetului Uniunii Europene. Astfel, aceste dobânzi se calculează până la data transmiterii de către beneficiari a solicitărilor pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente corecţiilor financiare cauzate de abaterile de la legislaţia privind achiziţiile publice. Suportarea dobânzilor rezultate ca urmare a acestui calcul revine în sarcina Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice. În consecinţă, perioada cuprinsă între data depunerii solicitărilor beneficiarilor la Autoritatea de Management a Programului Operaţional Regional şi data la care acestora li se comunică un răspuns de acceptare/respingere a cererii nu este luată în calcul. Art. 102 din Regulamentul CE nr. 1083/2006 menţionează faptul că orice rambursare datorată bugetului general al Uniunii Europene are loc înainte de scadenţa indicată în ordinul de recuperare întocmit în conformitate cu Art. 72 din Regulamentul CE nr. 1605/2002, iar orice întârziere a rambursării face obiectul plăţii unor dobânzi de întârziere, de la scadenţă până la data rambursării efective. Prin urmare este necesară corelarea acestor dispoziţii cu cele ale Regulamentului CE nr. 1083/2006.

Potrivit Art. 7 alin. (2) sumele aferente corecţiilor financiare, plătite beneficiarilor prevăzuţi de Art. 1 al Ordonanţei Guvernului nr. 14/2013, pot fi utilizate de către aceştia, printre altele, şi pentru plata unor arierate şi pentru cheltuieli de capital. Aşadar, fondurile transferate către autorităţile locale, prin intermediul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, depăşesc aria proiectelor finanţate din fonduri europene, dar şi obiectului şi scopului legii transmisă spre reexaminare.

Având în vedere competenţa legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicit reexaminarea Legii pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 14/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente corecţiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice, luând în considerare aspectele menţionate în prezenta cerere de reexaminare.

TRAIAN BĂSESCU, PREŞEDINTELE ROMÂNIEI

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate