DNA-Iaşi. Fals intelectual, fals material în înscrisuri oficiale, folosire sau prezentare de documente ori declaraţii false. Trimitere în judecată
9 mai 2014 | Andreea DOBRIN, Paula VÂRBAN, Andreea DOBRIN
DNA-Iaşi. Fals intelectual, fals material în înscrisuri oficiale, folosire sau prezentare, cu rea credinţă, de documente ori declaraţii false. Trimitere în judecată.
Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Serviciul Teritorial Iaşi au dispus trimiterea în judecată, în stare de libertate, a următorilor inculpaţi:
L.G., primar al localităţii Oşeşti, judeţul Vaslui, în sarcina căruia s-au reţinut infracţiunile concurente de:
– fals intelectual,
– folosire sau prezentare, cu rea credinţă, de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete, care are ca rezultat obţinerea pe nedrept de fonduri europene
– instigare la fals material in înscrisuri oficiale,
F.V., manager tehnic, angajat și plătit în cadrul proiectului, în sarcina căruia s-au reţinut infracţiunile concurente de:
– fals material în înscrisuri oficiale,
– fals intelectual,
– complicitate la folosire sau prezentare de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete, care are ca rezultat obţinerea pe nedrept de fonduri europene
– complicitate la înşelăciune,
D.M., consultant financiar, angajat și plătit în cadrul proiectului, în sarcina căreia s-au reţinut infracţiunile concurente de:
– instigare la fals material in înscrisuri oficiale,
– complicitate la folosire sau prezentare de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete, care are ca rezultat obţinerea pe nedrept de fonduri europene,
Din rechizitoriul întocmit a rezultat următoarea stare de fapt:
La data de 30 noiembrie 2008 a fost încheiat contractul de finanţare nerambursabilă PHARE având ca obiect, „Modernizare drum interes local 1,815 km, sat Buda, comuna Oşeşti, judeţul Vaslui”, al cărui beneficiar era Consiliul Local al comunei Oşeşti, judeţul Vaslui.
Costul total al proiectului a fost estimat la 214.551 euro, din care autoritatea contractantă, respectiv Oficiul de Plăţi şi Contractare Phare, din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, s-a obligat să acorde o sumă de maximum 192.835,90 euro, echivalentul a 89,88% din costul total eligibil estimat. Plăţile în cadrul proiectului trebuiau efectuate astfel:
– un avans iniţial de 60% din suma menţionată în termen de 45 zile de la primirea contractului semnat de ambele părţi (autoritatea contractantă și beneficiar)
– plata intermediară de 30 % din suma prevăzută în contract, în valoare de. 57.850,77 EUR, în termen de 45 de zile de la aprobarea raportului intermediar de către autoritatea contractantă,
– plata finală de 10% din suma prevăzută în contract, în termen de 45 de zile de la aprobarea raportului final de către autoritatea contractantă, însoţit de cererea de plată a diferenţei.
Perioada de implementare a proiectului a fost prevăzută la 11 luni. Termenul limită al perioadei de implementare a fost data de 15 decembrie 2009. Proiectul nu a fost implementat in aceasta perioada, recepţia la terminarea lucrărilor având loc abia la data de 23 iulie 2010.
Pentru a se ascunde faptul că, la data prevăzută, constructorul nu a finalizat lucrările, iar beneficiarul nu le-a a recepţionat, procesul verbal de recepţie la terminarea lucrărilor a fost falsificat, fiindu-i modificată data, conţinutul și numărul de înregistrare, iar apoi a fost prezentat, în copie, de către inculpatul L.G., reprezentanţilor autorității de implementare și celor ai autorității contractante, pentru justificarea avansului primit, a tranșei intermediare și a tranșei finale, astfel încât să se evita rezilierea contractului. În acelaşi scop, inculpatul L.G. a prezentat si raportul final al proiectului, care conţinea menţiunea, necorespunzătoare adevărului, privind finalizarea si recepţionarea lucrărilor în perioada de implementare a contractului.
Concret, cei trei inculpaţi au decis, la propunerea inculpatei D.M., sa modifice procesul verbal de recepţie la terminarea lucrărilor datat 23.07.2010, astfel încât, din cuprinsul acestuia, să reiasă că recepţia avusese loc înainte de expirarea perioadei de implementare a proiectului, pentru a se evita pierderea finanţării.
Urmând indicaţii scrise ale inculpatei D.M., inculpatul F.V. a procedat la aplicarea de pastă corectoare de culoare albă pe exemplarul reprezentând o copie la indigo a procesului verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, acoperind menţiunile pe care dorea să le înlăture și efectuând, în locul acestora, menţiunile care creau aparenţa recepţionării lucrărilor in ziua de 14 decembrie 2009.
Astfel, inculpatul a modificat numărul de înregistrare al documentului și data întocmirii acestuia, precum și menţiunile privind perioada în care și-a desfăşurat activitatea comisia de recepţie, trecând ziua de 14 decembrie 2009. De asemenea, inculpatul a modificat și data actului prin care fuseseră desemnaţi membrii comisiei de recepţie precum şi valoarea declarată a investiţiei.
De asemenea, inculpaţii L.G. si F.V. au întocmit Raportul final privind derularea proiectului în cuprinsul căruia au atestat, in mod nereal, faptul că lucrările de modernizare a drumului au fost finalizate în data de 7 decembrie 2009.
Procesul verbal de recepție și Raportul final falsificate au fost depuse, în copie, de către inculpatul L.G., la Secretariatul General al Guvernului României, anexate ultimei cereri de plata, datata 9 august 2010.
Proiectul fiind astfel, aparent, implementat în termenul prevăzut de contract, nu s-a hotărât rezilierea contractului și au fost astfel justificate sumele de bani plătite cu titlu de avans si plata intermediară, sume care, în cazul rezilierii contractului, din cauza omisiunii beneficiarului de a implementa în termenul stabilit proiectul, ar fi trebuit restituite.
Autoritatea Contractantă a efectuat plăţi către Beneficiar – Consiliul Local Oşeşti în valoare de totală 173.552,31 euro, reprezentând avans și tranşă intermediară de plată. Tranşa de plată aferentă plăţii finale, în valoare de 19.283,59 euro nu a mai fost plătită beneficiarului de Autoritatea Contractantă.
Beneficiarului, Consiliul Local Oşeşti, i-a fost stabilit un debit în valoare de 35.761,63 euro, constatându-se că, faţă de prevederile bugetare, costurile totale realizate în cadrul proiectului au fost mai mici cu 35.761,63 euro (echivalentul a 156.010,11 lei), suma anterior menţionată urmând a fi restituită de beneficiar.
Ministerul Fondurilor Europene s-a constituit parte civilă cu suma de 173.552,31 euro reprezentând prejudiciul patrimonial.
În vederea asigurării plăţii despăgubirilor civile, s-a dispus luarea măsurilor asiguratorii asupra bunurilor aparţinând inculpaţilor L.G., F.V. și D.M. până la concurenţa sumei de 173.552,31 euro.
Dosarul a fost trimis spre judecare la Tribunalul Vaslui.
Facem precizarea că această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale şi trimiterea rechizitoriului la instanţă spre judecare, situaţie care nu poate să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.
:: sursa: www.pna.ro
Avocat Paula VÂRBAN
Andreea DOBRIN
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro