Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Drept penal
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti

DNA-Cluj. Luare de mită, fals în înscrisuri, spălare de bani. Reținere
29.05.2014 | Adrian CONDRAȘOV, Paula VÂRBAN, Adrian CONDRAȘOV

Secţiuni: Comunicate parchete, Drept penal
JURIDICE - In Law We Trust

DNA-Cluj. Luare de mită, fals în înscrisuri, spălare de bani. Reținere.

În completarea comunicatelor nr. 668 şi 680 din 28 mai 2014, Biroul de Informare şi Relaţii Publice este abilitat să transmită următoarele:
Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie au dispus punerea în mişcare a acţiunii penale şi reţinerea pentru 24 de ore a inculpatului U.H.D., preşedinte al Consiliului Judeţean Cluj (începând de la data de 28 mai 2014, ora 21:11, până la data de 29 mai 2014, ora 21:11) şi a inculpatului B.I., membru AGA în cadrul SC Construcţii Napoca SA ( începând de la data de 28 mai 2014, ora 21:52, până la data de 29 mai 2014, ora 21:52).
În sarcina celor doi inculpaţi s-au reţinut:
U.H.D.
– două infracţiuni de luare de mită în formă continuată (10 acte materiale, respectiv șapte acte materiale)
fals în înscrisuri sub semnătură privată în forma participaţiei improprii ca instigator (două acte materiale)
complicitate la spălare de bani.
B.I.
dare de mită în formă continuată (șapte acte materiale);
fals în înscrisuri sub semnătură privată sub forma participaţiei improprii ca instigator potrivit (două acte materiale pentru)
spălare de bani.

Din ordonanța de reținere întocmită de procurori a rezultat că există probe şi date care conduc la suspiciunea rezonabilă, potrivit căreia :
1. În perioada aprilie 2013 – mai 2014, inculpatul U.H.D. a pretins de la inculpatul P.V., remiterea cu titlu de mită a unei sume totale de 693.224 lei, constând într-un procent de 15% din sumele alocate bugetar de Consiliul Judeţean Cluj pentru contractele aflate în derulare de către firma Sinai Comimpex SRL aparţinând omului de afaceri, suma fiind pretinsă tocmai pentru ca, în calitatea sa de conducător la instituţiei judeţene să aloce sumele vizate de omul de afaceri.
După primirea în avans a unei prime tranşe în cuantum de 40.000 lei, în luna aprilie 2013, inculpatul U.H.D., în luna mai 2013, sub semnătura sa, în calitate de preşedinte al Consiliului judeţean Cluj, a trimis Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice Propunerea de alocare bugetară pentru finanţarea în continuare a unor lucrări prin OUG  nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului naţional de dezvoltare rurală, în lista ataşată regăsindu-se şi lucrările contractate de SC Sinai Comimpex SRL. Aşadar, preşedintele Consiliul Judeţean Cluj a inclus, pe lista beneficiarilor, primăriile Fizeşul Gherlii şi Câţcău, respectiv contractele pe care aceste primării le aveau în derulare cu SC Sinai Comimpex SRL pentru care a solicitat alocarea de 1.175.000 lei, respectiv 200.000 lei, în detrimentul proiectelor derulate de alte comunităţi locale de la sate. În baza acestor propuneri, sumele au fost alocate, potrivit OG nr.  28/2013, de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.
A doua alocare bugetară din anul 2013, tot în temeiul OUG nr.  28/2013, a avut loc în octombrie, când societăţii Sinai Comimpex SRL i-au fost destinate prin alocări, sume de 846.000 lei la comuna Câţcău, 535.000 lei la comuna Iclod şi 418.000 lei la comuna Fizeşul Gherlii.
Aşadar, pentru anul 2013, urmare a demersurilor efectuate de preşedintele C.J. Cluj, prin mecanismul de alocare bugetară reglementat prin OUG nr.  28/2013, SC Sinai Comimpex a beneficiat de suma totală de 3.174.000 lei.
Pentru anul 2014, potrivit celor convenite între preşedintele C.J. Cluj U.H.D. şi inculpatul P.V., pentru lucrări realizate de SC Sinai Comimpex SRL au mai fost alocate fonduri de 902.497 lei repartizată comunei Bonţida, pentru finalizarea contractului derulat între Sinai Comimpex SRL şi Primăria Bonţida, având ca obiectiv „Finalizare corp nou Liceul Tehnologic Răscruci”, precum şi suma de 545.000 lei repartizată comunei Fizeşul Gherlii, destinată plăţii arieratelor pentru contractul de „Asfaltare drumuri şi străzi comunale-arierate” derulat tot de SC Sinai Comimpex SRL.
Se reţine că, aferent tuturor acestor alocări bugetare, în perioada aprilie 2013-mai 2014, omul de afaceri P.V. a remis cu titlu de mită preşedintelui C.J. Cluj U.H.D. suma totală de 174.500 lei, după cum urmează: în aprilie 2013 suma de 40.000 lei; la data de 23 mai 2013 suma de 5.000 lei, la data de 24 mai 2013 suma de 5.000 lei, în 3 iunie 2013 suma de 9500 lei, în 6 iunie suma de 4.500 lei, în 5 septembrie 2013 suma de 5.000 lei, în 9 ianuarie 2014 suma de 30.000 lei, în 20 ianuarie 2014 suma de 10.000 lei, în 24 februarie 2014 suma de 2.200 euro (echivalent a 10.000 lei) şi în data de 9 mai 2014 suma de 20.000 lei.
2. În cursul anului 2011, a fost încheiat contractul de lucrări între Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca RA, în calitate de achizitor şi asocierea SCC NAPOCA SA – SC ICCO SYSTEMS SRL- SC GEO ARC SRL, în calitate de executant, având ca obiect prima etapă de executare, finalizare şi întreţinerea lucrării „Pistă de decolare aterizare de 3.500 m şi suprafeţe de mişcare aferente” la un preţ de 32.436.982,99 euro, durata contractului fiind stabilită la trei ani, respectiv până la 5 septembrie 2014. Finanţarea investiţiei urma a fi asigurată din bugetul judeţului.
Pe parcursul executării contractului acesta a fost adiţionat cu un număr de 24 acte adiţionale care au crescut valoarea contractului până la suma totală de peste 42.000.000 euro.
Probaţiunea administrată în prezenta cauză a stabilit că, pe fondul cointeresării materiale a preşedintelui C.J. Cluj, inculpatul U.H.D., omul de afaceri B.I. deţinătorul societăţii de construcţii SC Napoca SA, a convenit cu acesta să realizeze în continuare lucrări din etapa a doua a proiectului, în sensul de a construi platforma de parcare aeronave Apron 4, în lipsa oricăror forme legale şi transparente de evaluare şi acordare a unei astfel de lucrări finanţate din bani publici, prin ignorarea principiilor concurenţei şi transparenţei stabilite de legiuitor prin OUG nr. 34/2006 (în lipsa oricărei documentaţii, licitaţii, contractări).
Urmare a celor convenite, inculpatul B.I. a dispus angajaţilor săi construirea platformei Apron 4, lucrare ce a fost demarată la finele lunii octombrie 2013 şi finalizată în luna martie 2014.
De asemenea, pentru a dispune alocări de resurse de la bugetul C.J. Cluj pentru plăţile efectuate la lucrările de la contractul menţionat, precum şi pentru alte proiecte aflate în derulare, tot cu finanţare de la bugetul judeţean, se reţine că, în perioada octombrie 2012- martie 2014, omul de afaceri B.I. a remis preşedintelui CJ Cluj U.H.D. suma totală de 278.000 lei, după cum urmează: în luna octombrie 2012 suma de 100.000 lei, în martie 2013 suma de 40.000 lei, în aprilie 2013 suma de 20.00 euro (echivalent a cca. 86.000 lei), la data de 8 septembrie 2013 suma de 5.000 euro (echivalent a cca. 22.000 lei), la data de 5 octombrie 2013 suma de 20.000 lei, la data de 6 martie 2014 suma de 10.000 lei.
De asemenea, în cursul lunii mai 2014, omul de afaceri B.I. a mai remis preşedintelui C.J. Cluj suma de 22.320 lei (echivalent a 5.000 de euro), sumă ce a reprezentat achitarea unui contract având ca obiect un sondaj de opinie comandat de edilul judeţului în contextul campaniei electorale privind alegerile europarlamentare din 25 mai 2014.
Probaţiunea dosarului a stabilit că, pentru a disimula mita primită, inculpatul U.H.D., la înţelegere cu B.I., a solicitat reprezentantului societăţii ce a efectuat sondajul de opinie, încheierea fictivă a unui contract cu SC Napocamin SRL deţinută de omul de afaceri B.I., sens în care au fost întocmite în fals, contractul nr. 1.8/12 mai 2014 precum şi factura fiscală nr. 034/23.05.2014 ce purta asupra sumei de 22.320 lei. Practic, prin încheierea actelor false s-a încercat disimularea adevăratei convenţii între părţi, acte menit să ascundă adevărata natură a provenienţei a banilor, cunoscând că acesta constituie obiect al infracţiunilor corelative de dare şi luare de mită.

În cauză procurorii au beneficiat de sprijin de specialitate din partea S.R.I. Cluj.
Inculpaţilor li s-a adus la cunoştinţă calitatea procesuală în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală, urmând a fi prezentaţi la Curtea de Apel Cluj cu propunere de arestare preventivă pentru 30 de zile.

Facem precizarea că punerea în mișcare a acțiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situaţie, să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.

:: sursa: www.pna.ro

Avocat Paula VÂRBAN
Adrian CONDRAȘOV

Cuvinte cheie: , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti