Secţiuni » Articole » Opinii
Opinii
Condiţii de publicare
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
AUDI Q3
AUDI Q3
Opinii

Despre proiectul de modificare a Legii CCM

20 decembrie 2007 | JURIDICE.ro, Costel Gilca

Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse a publicat proiectul de lege privind modificarea Legii 130/1996 privind contractul colectiv de munca.

Proiectul vizeaza modificarea art. 12 din Legea 130/1996 in sensul ca prin contractele colective de munca din cadrul institutiilor bugetare nu se mai pot negocia clauze referitoare la drepturile ale caror acordare si cuantun sunt stabilite prin dispozitii legale referitoare la : salarii de baza, sporuri, indemnizatii, premii si alte drepturi de personal.

In expunerea de motive care insoteste proiectul de modificare a Legii nr. 130/1996 se arata ca in prezent, negocierea contractelor colective de munca se realizeaza potrivit Legii nr. 130/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. In conformitate cu prevederile art. 12 din Legea 130/1996, contractele colective de munca se pot incheia si pentru salariatii institutiilor bugetare.

Astfel, reglementarea legala actuala prevede ca prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile ale caror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispozitii legale.

Din aplicarea practica a prevederilor legale mentionate a rezultat caracterul de generalitate al acestor dispozitii, acest fapt generand dificultati de interpretare. Pentru acest considerent se impune clarificarea reglementarii mentionate prin precizarea de catre legiuitor a drepturilor care nu pot face obiectul negocierii colective concretizate in contracte colective de munca, tinand seama ca aceste drepturi sunt stabilite prin dispozitii legale.

Apreciez masura ca fiind justa din cel putin trei puncte de verere:

– ca tehnica legislativa din moment ce salariile pentru bugetari [Pentru celelalte categorii de bugetari a se vedea urmatoarele acte normative: pentru functionarii publici: OG 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, precum si resterile salariale care se acorda functionarilor publici in anul 2007; pentru personalul contractual: OG 10/2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, iar prin HG 281/1993 si L 40/1991 sunt acordate personalului contractual o serie de drepturi; functionarii publici cu statut special: OG 38/2003 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor (politisti), OG 27/2006 privind salarizarea si alte drepturi ale judecatorilor, procurorilor si altor categorii de personal din sistemul justitiei (magistrati), OG 64/2006 privind salarizarea si alte drepturi ale functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare (penitenciare); militari: Legea 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii; personal medical, OG 115/2004 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului contractual din unitatile sanitare publice din sectorul sanitar] sunt stabilite prin norma speciala, prin celebra HG 281/1993, nu exista nici un motiv ca salariile si sporurile aferente sa poate sa mai fie (re)negociate prin contract colectiv de munca indiferent ca este la nivel de ramura sau la nivel de unitate, pentru ca,

Servicii JURIDICE.ro

Evenimente juridice

Arbitraj comercial

– posibilitatea stabilirii lor prin negocierea contractului colectiv de munca, asadar in mod direct, poate afecta in mod grav stabilitatea bugetului de stat pe anul in curs, avand in vedere ca

– in sistemul bugerar, exista un mare paradox: negocierea se face practic intre salariati. In realitate orice negociere in sistemul bugetar la nivel de intreprindere are efecte atat asupra "patronatului" cat si a salariatilor. Practic partenerii de negociere patronali beneficiaza si ei de pe urma eventualelor cresteri salariale; uneori, avand in vedere faptul ca au salarii mai mari, beneficiul negociatorilor patronali este mai mare, in cifre absolute, char daca in procente este acelasi, decat al negociatorului sindical.

Mai mult, ca regula generala unitatile bugetare sunt ordonatori secundari sau tertiari de credite. In aceste conditii ei primesc un buget aprobat la nivel de minister. Bugetul cuprinde alaturi de alte capitole de cheltuieli si capitolul de cheltuieli cu personalul (salarii, diurne, etc). Prin negocieri colective se prevad anumite sporuri salariale. Asadar, acestea devin norme obligatorii. In situata in care in instanta se solicita acordarea acestor sporuri, institutia bugetara va invoca faptul ca nu au fost alocate fonduri bugetare pentru aceste cheltuieli si in consecinta aceste drepturi obtinute de salariati prin CCM nu pot fi acordate. In toate cazurile deduse judecatii, judecatorii s-au exprimat clar: sunt drepturi salariale si trebuie platite.

Si am ajuns la primus movens care probabil a declansat acest proiect de lege: celebrele drepturi salariale din invatamant, care afecteaza in mod real bugetul de stat.
Sindicatele nu cred ca vor fi de acord cu acest proiect de lege, din motive care tin de lupta sindicala. Practic, acest proiect de lege, in mod (in)direct, "ia painea de la gura" organizatiilor sindicale la nivel de unitate/ramura ceea ce va putea, in timp sa duca la reducerea numarului de membrii de sindicat si asa in scadere.

Astfel, intr-o unitate singurul lucru palpabil pe care il poate face un sindicat (alaturi de asistarea salariatului la cercetarea disciplinara – daca salariatul doreste acest lucru – si de introducerea actiunii in justitie in numele salariatului) este acela de a lupta pentru cresterile salariale. In masura in care lupta pentru crestri salariale nu se va mai purta la nivel de unitate, sindicatele isi vor putea pierde din aderenti.

Este interesanta miscarea Ministerului Muncii dupa cazul salariilor profesorilor. Spun ca este interesanta aceasta miscare, pentru ca nu stiu daca este si suficienta (de inteligenta sau de completa), pentru ca art. 48 din Legea 128/1997 prevede ca "Salariul personalului didactic se compune din salariul de baza, stabilit conform legii, si o parte variabila, constand in adaosuri, sporuri si alte drepturi salariale suplimentare. Drepturile salariale suplimentare, drepturile cu un caracter social, alte drepturi si facilitati ale personalului didactic auxiliar si nedidactic, al caror cuantum este stabilit de lege intre limite minime si maxime, se negociaza, in limitele legii, prin contracte colective de munca incheiate intre angajatori si organizatiile sindicale reprezentative din invatamant, potrivit legii".

Asadar, vom avea doua dispozitii cu putere de lege si va trebui sa interpretam care este generalia specialibus non derogant sau invers. Probabil ca toti avem o idee. Raman de urmarit aceste miscari.

Citeşte mai mult despre ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership