« Flux noutăţi
Selected Top LegalVideo
JurisprudenţăCEDOCJUECCRÎCCJJurisprudenţa curentă ÎCCJDezlegarea unor chestiuni de dreptRILCurţi de apelTribunaleJudecătorii
Noutăţi legislativeProiecte legislativeMOF - Monitorul Oficial al RomânieiJOUE - Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Opinii
5 comentarii

Demonstratia ilegalitatii taxei de prima inmatriculare
20.12.2007 | JURIDICE.ro, Daniel Salcudean

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

Potrivit art. 148 alin. 2 din Constitutia Romaniei "Ca urmare a aderarii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare."

Astfel, potrivit normelor comunitare, Articolul 25 CE prevede: "Intre statele membre sunt interzise taxele vamale la import si la export sau taxele cu efect echivalent. Aceasta interdictie se aplica de asemenea taxelor vamale cu caracter fiscal."

Articolul 28 CE prevede: "Intre statele membre sunt interzise restrictiile cantitative la import, precum si orice masuri cu efect echivalent."

Articolul 90 CE este redactat dupa cum urmeaza:"Niciun stat membru nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare. De asemenea, niciun stat membru nu aplica produselor altor state membre impozite interne de natura sa protejeze indirect alte sectoare de productie."

De altfel din prevederile art. 148 alin. 2 din Constitutia Romaniei se constata inaplicabilitatea art. 2141, cap. 21 din Codul Fiscal – Legea nr. 343/2006 care stipuleaza "Taxe speciale pentru autoturisme si autovehicule" si aplicarea prevederilor art. 25, 28 coroborat cu articolul 3 alineatul (3) din [Directiva 92/12] si 90 ale C.E., asa cum rezulta si din jurisprudenta Curti Europene prin deciziile: Hotararea Curtii Europene impotriva Poloniei din data de 18 ianuarie 2007 din cauza C 313/05 si Hotararile Curtii Europene impotriva Ungariei din data de 13 iulie 2006 din cauza C-333/05 si data de 5 octombrie 2006 din cauza C 290/05.

Din articolul 90 al doilea paragraf [CE], reiese ca nici un stat membru nu aplica produselor altor state membre impozite interne de natura sa protejeze indirect alte sectoare de productie.

Astfel, se opune ca un stat membru sa adopte dispozitiile figurand in art. 2141, cap. 21 din Codul Fiscal – Legea nr. 343/2006, conform caruia persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de autoturisme neinmatriculate pe teritoriul national, sa achite o taxa speciala "de prima inmatriculare" pentru inmatricularea in Romania, aceasta taxa fiind o taxa cu efect echivalent in intelesul articolului 25 CE.

Notiunea de taxa cu efect echivalent, rezulta dintr-o jurisprudenta si se constata ca orice taxa pecuniara impusa unilateral asupra marfurilor in temeiul faptului ca trec frontiera, oricare ar fi denumirea si modul de aplicare ale acesteia, si care reprezinta o taxa speciala de inmatriculare propriu-zisa constituie o taxa cu efect echivalent in sensul articolelor 23 CE si 25 CE (a se vedea, in special, hotararile din 17 iulie 1997, Haahr Petroleum, C-90/94, Rec. p. I-4085, punctul 20, din 2 aprilie 1998, Outokumpu, C-213/96, Rec. p. I-1777, punctul 20, precum si cea din 5 octombrie 2006, Nadasdi si Nameth, C-290/05 si C-333/05, inca nepublicata in Recueil, punctul 39).

Taxa speciala de prima inmatriculare este instituita asupra tuturor autoturismelor inainte de prima lor inmatriculare in Romania si se aplica fie la vanzarea autovehiculului, fie, in cazul unei achizitii intracomunitare, astfel cum este definita in in art. 2141, cap. 21 din Codul Fiscal – Legea nr. 343/2006, la obtinerea dreptului de a dispune de un autoturism in calitate de proprietar si, cel mai tarziu, de la inmatricularea sa pe teritoriul national.

Dupa cum a statuat deja Curtea, articolul 90 CE reprezinta in cadrul Tratatului CE o completare a dispozitiilor privind suprimarea taxelor vamale si a taxelor cu efect echivalent. Aceasta dispozitie are drept obiectiv asigurarea liberei circulatii a marfurilor intre statele membre in conditii normale de concurenta, prin eliminarea oricarei forme de protectie care poate decurge din aplicarea de impozite interne discriminatorii fata de produsele provenind din alte state membre (hotararile din 15 iunie 2006 Air Liquide Industries Belgium, C-393/04 si C-41/05, inca nepublicata in Recueil, punctul 55 si jurisprudenta citata, precum si Nadasdi et Nemeth, citata anterior, punctul 45).

De asemenea, in materie de impozitare a autovehiculelor de ocazie importate, Curtea a considerat ca articolul 90 CE vizeaza garantarea neutralitatii depline a impozitelor interne cu privire la concurenta dintre produsele care se afla deja pe piata interna si produsele din import (a se vedea hotararile din 29 aprilie 2004, Weigel, C-387/01, Rec. p. I-4981, punctul 66 si jurisprudenta citata, precum si Nádasdi si Nemeth, citata anterior, punctul 46).

In vederea garantarii neutralitatii impozitelor interne din perspectiva concurentei dintre autovehiculele de ocazie care se afla deja pe piata nationala si autovehiculele similare importate dintr-un alt stat membru decat Romania, trebuie comparate efectele accizelor instituite asupra acestei ultime categorii cu cele ale accizelor reziduale care se aplica primei categorii de autovehicule, deja supuse acestei taxe la prima lor inmatriculare.

Aplicarea formulei de calcul prevazuta in art. 2141, cap. 21 din Codul Fiscal – Legea nr. 343/2006 conduce la cresterea nivelului taxei in functie de vechimea autovehiculului.

Intr-adevar, din jurisprudenta Curtii rezulta ca un sistem de taxare nu poate fi considerat compatibil cu articolul 90 CE decat daca este organizat astfel incat sa excluda orice posibilitate ca produsele importate sa fie supuse unor taxe mai mari decat produsele similare nationale si, prin urmare, sa nu produca, in nici un caz, efecte discriminatorii (hotararile Haahr Petroleum, citata anterior, punctul 34 si din 23 octombrie 1997, Comisie/Grecia, C-375/95, Rec. p. I-5981, punctul 29).

Ca practica judiciara interna, avem doua spete diferite in urmatorul sens:
– in primul caz, petentul a refuzat plata taxei si a solicitat inmatricularea fara plata acesteia; prin solutia pronuntata de Instanta de Contencios Administrativ si Fiscal a Tribunalului Mures s-a admis cererea si s-a dispus inmatricularea pana la solutionarea definitiva si irevocabila (sentinta 525/14.12.2007) – in al doilea caz, petentul a solicitat restituirea acestei taxe Administratiei Financiare; solutia pronuntata de catre Instanta de Contencios Administrativ si Fiscal a Tribunalului Arad a fost de declarare nelegala si descriminatorie a acestei taxe si a obligat parata la restituirea acesteia.

Fata de aspectele juridice prezentate ale acestei taxe de prima inmatriculare, concluzia este ca aceasta este ilegala si discriminatorie si se impune o indreptare legislativa interna, care sa coincida cu legislatia comunitara.

Cuvinte cheie:
Secţiuni/categorii: Opinii

Pentru toate secţiunile JURIDICE.ro click aici
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Au fost scrise până acum 5 de comentarii cu privire la articolul “Demonstratia ilegalitatii taxei de prima inmatriculare”

  1. mihaela spune:

    tot cautand nouati despre taxa auto am gasit acest articol si un altul in care se spunea ca puteti da cateva sfaturi in legatura cu inmatricularea fara plata taxei de prima inmatriculare.
    sunt in aceasta situatie si as avea nevoie de cateva sfaturi.mai exact care sunt pasii premergatori.
    multumesc.

  2. Ovi Dogar spune:

    Gasiti un calculator simplu pentru a determina cat veti avea de platit taxa dupa 1 iulie 2008 aici: http://www.vipcar.ro

  3. COVACIU IOAN spune:

    as dori si eu sa imi inmatriculez un autoturism fara plata taxei de prim? înmatriculare si nu stiu, dup? primirea
    refuzului de la serviciul de inmatricul?ri auto, împotriva cui s? formulez cererea de chemare în judecat??
    împotriva serviciului de inmatricul?ri, impotriva administra?iei financiare sau împotriva ambelor institu?ii ale statului? în speran?a primirii unui r?spuns, v? multumesc!

  4. voda georgeta spune:

    va rog sa ma indrumati in privinta pasilor pe care trebuie sa ii urmez in vederea inmatricularii unui autoturism fara plata taxei de prima inmatriculare ( am pregatit dosarul spre a ma prezenta la serviciul de inmatriculari, mai putin chitanta de la finante cu taxa de prima inmatriculare)va multumesc , astept cu nerabdare un raspuns

  5. dan remus spune:

    doresc sa inmatriculez un autoturism fara plata taxei de prima inmatriculare si nu stiu cum sa procedez, va rog sa ma indrumati in privinta pasilor premergatori,si in legatura cu dosarul ce trebuie sa contina?.astept raspuns.multumesc!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD