Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 
2 comentarii

Întrebare preliminară cu privire la acțiuni ale forțelor armate ce pot fi considerate acte de terorism
09.06.2014 | Mihaela MAZILU-BABEL

JURIDICE - In Law We Trust

Judecătorul suprem olandez se întreabă dacă acțiunile forțelor armate pot fi considerate acte de terorism, dar și cu privire la locus standi în cazul unei acțiuni în anulare care ar fi putut fi introdusă pe rolul Tribunalului UE. (C-158/14)

Situația de fapt:
1. TLET [Tigrii eliberării Eelam tamoul]
2. posibilitatea ca activitățile forțelor armate pe durata unui conflict armat, în sensul dreptului internațional umanitar, să constituiie infracțiuni teroriste în sensul deciziei-cadru sau acte de terorism în sensul Poziției comune 2001/931/PESC5 și al Regulamentului nr. 2580/2001
3. înscrierea TLET pe lista unui regulament
4. validitatea unui regulament de punere în aplicare
5. efectele în lanț a unei astfel de nevalidități.

Dispoziții incidente:
1. articolul 263 TFUE coroborat cu articolul 47 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene
2. Regulamentul de punere în aplicare nr. 610/2010
3. considerentul (11) al Deciziei-cadru 2002/475/JAI coroborat cu Poziția comună 2001/931/PESC
4. articolul 2 alineatul (3) din Regulamentul 2580/200.

Mihaela MAZILU-BABEL
Doctorand, Facultatea de Drept și Ştiințe Administrative, Universitatea din Craiova

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Au fost scrise până acum 2 de comentarii cu privire la articolul “Întrebare preliminară cu privire la acțiuni ale forțelor armate ce pot fi considerate acte de terorism”

  1. Avocatul general propune:

    „– Excepția stabilită în jurisprudența care rezultă din Hotărârea din 9 martie 1994, TWD Textilwerke Deggendorf, C‑188/92, EU:C:1994:90, se aplică în raport cu cea de a treia ipoteză a articolului 263 al patrulea paragraf TFUE.

    – Nu este incontestabil faptul că, în cazul în care A, B, C și D ar fi contestat în fața Tribunalului validitatea Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 610/2010 al Consiliului din 12 iulie 2010 de punere în aplicare a articolului 2 alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 2580/2001 privind măsuri restrictive specifice îndreptate împotriva anumitor persoane și entități în vederea combaterii terorismului și de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 1285/2009, în măsura în care acest regulament vizează LTTE, acțiunea lor ar fi fost admisibilă. Rezultă că A, B, C și D au avut motive întemeiate să invoce nevaliditatea acestui regulament în fața instanței naționale și să solicite formularea unei cereri de decizie preliminară în temeiul articolului 267 TFUE.

    – Acțiunile forțelor armate pe durata unui conflict armat fără caracter internațional, care sunt reglementate de dreptul internațional umanitar, pot constitui «acte de terorism» în sensul Poziției comune 2001/931/PESC a Consiliului din 27 decembrie 2001 privind aplicarea de măsuri specifice pentru combaterea terorismului și al Regulamentului nr. 2580/2001, interpretate în lumina normelor relevante ale dreptului internațional umanitar și ale dreptului internațional privind combaterea terorismului și luarea de ostatici.

    – Prezenta trimitere nu a evidențiat niciun element de natură să afecteze validitatea Regulamentului nr. 610/2010, în măsura în care acest regulament vizează Liberation Tigers of Tamil Eelam.ˮ

  2. Marea Cameră declară:

    1) Nu este evident, în sensul jurisprudenței întemeiate pe Hotărârea din 9 martie 1994, TWD Textilwerke Deggendorf (C‑188/92, EU:C:1994:90), și pe Hotărârea din 15 februarie 2001, Nachi Europe (C‑239/99, EU:C:2001:101), că ar fi fost admisibile acțiuni în anulare formulate, în fața Tribunalului Uniunii Europene, de persoane care se află într‑o situație precum cea a apelanților din litigiul principal, împotriva Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 610/2010 al Consiliului din 12 iulie 2010 de punere în aplicare a articolului 2 alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 2580/2001 și de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 1285/2009 sau împotriva actelor Uniunii anterioare acestui regulament de punere în aplicare, referitoare la înscrierea entității „Tigrii Eliberării din Tamil Eelam (LTTE)” pe lista prevăzută la articolul 2 alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 2580/2001 al Consiliului din 27 decembrie 2001 privind măsuri restrictive specifice îndreptate împotriva anumitor persoane și entități în vederea combaterii terorismului.

    2) Întrucât Poziția comună 2001/931/PESC a Consiliului din 27 decembrie 2001 privind aplicarea de măsuri specifice pentru combaterea terorismului și Regulamentul nr. 2580/2001 nu se opun ca activitățile forțelor armate pe durata unui conflict armat, în sensul dreptului internațional umanitar, să constituie „acte de terorism”, în sensul acestor acte ale Uniunii, faptul că activitățile entității „Tigrii Eliberării din Tamil Eelam (LTTE)” pot constitui astfel de activități nu afectează validitatea Regulamentului de punere în aplicare nr. 610/2010, precum și a actelor Uniunii anterioare acestui regulament de punere în aplicare, referitoare la înscrierea menționată la punctul 1 din prezentul dispozitiv.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.