« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Restricții impuse operatorilor motoarelor de căutare pe internet cu privire la activitatea de prelucrare a datelor cu caracter personal
10.06.2014 | Adina ROTARU, Sergiu GÎDEI, Adina ROTARU

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

Decizia recentă emisă în cauza C-131/12 – Google Spain SL, Google Inc. vs. Agencia Española de Protección de Datos („AEPD”) și Mario Costeja González (“Decizia CEJ”) de către Curtea Europeană de Justiție (“Curtea”) în data de 13 mai 2013 a confirmat dreptul persoanelor fizice de a solicita operatorilor motoarelor de căutare pe internet să șteargă anumite informații cu caracter personal, atunci când acestea sunt inadecvate, irelevante sau excesive în raport cu scopul pentru care acestea au fost inițial procesate, ținând cont și de vechimea lor. Acest drept nu a fost recunoscut însă și persoanelor care joacă un rol important în viața publică, ingerința în drepturile lor fundamentale fiind justificată de interesul preponderent al publicului de a avea acces la informațiile în cauză.

Decizia aduce încă o dată în prim plan disputa între susținătorii libertății de exprimare și cei ai dreptului la viață privată, conform cărora oamenii ar trebui sa aibă „dreptul de a fi uitați”. Curtea nu a ținut cont de opinia Avocatului General din 25 iunie 2013, conform căreia ștergerea informațiilor sensibile de pe motoarele de căutare pe internet contravine libertății de exprimare și dreptului la informare.

Aspecte procedurale

Cetățeanul spaniol Mario Costeja González a formulat o reclamație la AEPD împotriva La Vanguardia Ediciones SL („La Vanguardia”), precum și împotriva Google Spain și a Google Inc., deoarece motorul de căutare al grupului Google („Google Search”) afișa linkuri către două pagini ale cotidianului La Vanguardia, din 19 ianuarie 1998 și, respectiv, din 9 martie 1998, pe care figura un anunț în care se menționa numele lui Costeja González cu privire la o vânzare la licitație a unor imobile asociată unei proceduri de executare silită desfășurate în vederea plății unor datorii la asigurările sociale, atunci când un utilizator de internet insera numele acestuia în Google Search.

Prin decizia sa, AEPD a respins reclamația în ceea ce privește La Vanguardia, apreciind că publicarea de către aceasta a informațiilor în cauză era justificată din punct de vedere legal, deoarece licitația a fost organizată la ordinul Ministerului Muncii și Afacerilor Sociale, în scopul de a conferi vânzării la licitație publică o publicitate maximă și de a reuni un număr cât mai mare de licitanți. În schimb, reclamația a fost admisă în măsura în care era îndreptată împotriva Google Spain și a Google Inc., AEPD considerând că operatorii de motoare de căutare sunt supuși legislației în materie de protecție a datelor, dat fiind că realizează o prelucrare a datelor pentru care sunt răspunzători și că acționează în calitate de intermediari ai societății informaționale. Aceștia ar trebui să retragă și să interzică accesul la anumite date, în cazul în care găsirea și difuzarea lor pot aduce atingere dreptului fundamental la protecția datelor și demnității persoanelor în sens larg, incluzând simpla voință a persoanei interesate ca datele respective să nu fie cunoscute de terți. AEPD a considerat că această obligație poate incumba direct operatorilor de motoare de căutare, fără a fi necesară ștergerea datelor sau a informațiilor de pe site‑ul web pe care figurează, în special în cazul în care menținerea acestor informații pe site‑ul respectiv este justificată printr‑o dispoziție legală.

Decizia emisă de către AEPD a fost atacată de către Google Spain și Google Inc. la Audiencia Nacional, aceasta din urmă hotărând să suspende judecarea cauzei și să adreseze Curții mai multe întrebări preliminare cu privire la modul de interpretare a Directivei 95/46/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind protecția datelor persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date (“Directiva 95/46”).

Concluziile Curții

1. Motoarele de căutare pe internet trebuie calificate drept „operatori” în sensul Directivei 95/46 iar activitatea acestora o „prelucrare a datelor cu caracter personal”, atunci când informațiile respective conțin date cu caracter personal.
2. Prelucrarea datelor cu caracter personal este efectuată în cadrul unui stat membru, în cazul în care operatorul unui motor de căutare înființează într‑un stat membru o sucursală sau o filială destinată promovării și vânzării spațiului publicitar de pe pagina acestui motor, a cărei activitate este orientată către locuitorii respectivului stat.
3. Operatorul unui motor de căutare este obligat să elimine de pe lista de rezultate, afișată în urma unei căutări efectuate plecând de la numele unei persoane, link-urile către paginile web publicate de terți și care conțin informații referitoare la această persoană și în ipoteza în care acest nume sau aceste informații nu sunt șterse în prealabil sau simultan de pe paginile web respective, chiar dacă publicarea lor în sine pe paginile menționate este licită. Trebuie însă îndeplinite condițiile prevăzute de art. 12 lit. (b) și art. 14 par. (1) lit. (a) din Directiva 95/46.
4. Art. 7 și 8 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene instituie drepturi fundamentale pentru persoanele fizice, inclusiv acela de a solicita ca anumite informații să nu mai fie puse la dispoziția marelui public prin intermediul includerii lor într‑o listă de rezultate pe motoarele de căutare pe internet, drepturi ce prevalează în principiu nu numai asupra interesului economic al operatorului motorului de căutare, ci și asupra interesului acestui public de a avea acces la informația respectivă cu ocazia unei căutări referitoare la numele acestei persoane.
CEJ a ținut cont de caracterul sensibil al informațiilor cuprinse în aceste anunțuri în raport cu viața privată a persoanei în cauză și faptul că publicarea lor inițială s‑a efectuat în urmă cu 16 ani, iar în speță nu au fost identificate motive speciale care să justifice un interes preponderent al publicului de a avea acces, în cadrul unei asemenea căutări, la aceste informații.

Totuși, Curtea a statuat ca sunt permise anumite ingerințe în drepturile fundamentale ale anumitor persoane, prin prisma rolului jucat de către acestea în viața publica, justificate de interesul preponderent al publicului de a avea acces la informații care le privesc.

Impactul Deciziei CEJ

Decizia CEJ are impact minor asupra companiilor în general, ea se referă cu precădere la motoarele de căutare pe internet și la drepturile persoanelor fizice. Însă, în măsura în care s-ar confrunta cu solicitări din partea anumitor persoane fizice de a șterge anumite informații cu caracter personal de pe paginile lor de internet, atât timp cât publicarea acelor informații este permisă sau chiar impusă de către legislația în vigoare, companiile respective vor avea dreptul sa mențină acele informații, urmând ca persoanele fizice vizate să se adreseze operatorilor motoarelor de căutare pe internet pentru ștergerea link-urilor către web-site-urile amintite mai sus.

De altfel, Curtea însăși a evidențiat faptul că prelucrarea datelor cu caracter personal de către motoarele de căutare pe internet poate avea un impact semnificativ asupra vieții private și a drepturilor fundamentale ale persoanelor vizate, deoarece o simpla căutare a numelui acestora poate permite oricărui utilizator de internet să își formeze o idee de ansamblu (inclusiv asupra vieții lor private), prin intermediul listei de rezultate. Fără aceste motoare de căutare, ar fi aproape imposibil ca cineva să acceseze toate paginile de internet care conțin informații cu privire la persoanele vizate.

În ceea ce privește operatorii motoarelor de căutare pe internet, aceștia vor avea parte de dificultăți tehnice și costuri suplimentare, fiind nevoiți să furnizeze mijloacele tehnice necesare pentru a permite ștergerea link-urilor către datele cu caracter personal ale persoanelor fizice precum și pentru a face distincția între persoane private și persoane publice.

Av. Partener Sergiu GÎDEI
Av. Senior Adina ROTARU
Boantă, Gîdei și Asociații S.C.A.

 
Secţiuni: Cyberlaw, Data protection, Dreptul Uniunii Europene, Media & Publicitate, RNSJ | Toate secţiunile
Cuvinte cheie: , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD