Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Recuperare creanţe
Recuperare creanţe
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
Masterclass US Litigators
Recuperare creanțe RNSJ Studii
3 comentarii

Executarea silită împotriva instituțiilor publice și a autorităților publice

19 iunie 2014 | Doru BĂJAN

În România, Statul, prin cheltuielile ce le efectuează prin intermediul instituțiilor publice din cadrul administrației centrale și locale, este cel mai mare partener economic.

În executarea contractelor comerciale încheiate în calitate de beneficiari de instituțiile publice cu agenții economici ce au calitatea de furnizori de produse sau servicii, principalele incidente ce apar constau în întârzierea la plată, plata parțială sau neplata debitelor eferente obligațiilor asumate.

Remediul constă în obținerea unei hotărâri judecătorești și punerea ei în executare prin intermediul executorilor judecătorești.

Ordonanța Guvernului nr. 22/2002 a instituit o protecție a instituțiilor și autorităților publice privind achitarea creanțelor stabilite prin titluri executorii în sarcina lor.

Ordonanța instituie un termen de grație de 6 luni în interiorul căruia instituția debitoare trebuie să-și bugeteze sumele necesare achitării debitului. Termenul de 6 luni curge din momentul comunicării de către creditor a somației de plată.

În cazul în care în cadrul termenului de 6 luni debitul nu este achitat, creditorul va putea solicita efectuarea executării silite potrivit Codului de procedură civilă.

Reglementând executarea silită, Noul Cod de procedură civilă prevede procedura de încuviințare a executării silite de către instanța de executare – judecătoria în circumscripția căreia se află biroul executorului judecătoresc care face executarea, după încuviințare executorul judecătoresc având obligația de amânare a executării doar în anumite cazuri prevăzute de lege, amânare ce se dispune de executor prin încheiere.

Arbitraj comercial

Interviuri JURIDICE.ro

Servicii JURIDICE.ro

Evenimente juridice

Când prin titlul executoriu s-a stabilit un termen de plată, executarea nu se poate face mai înainte de îndeplinirea acelui termen.

Sunt excluse executării silite prin poprire:
– sumele care sunt destinate unei afectațiuni speciale prevăzute de lege și asupra cărora debitorul este lipsit de dreptul de dispoziție;
– sumele reprezentând credite nerambursabile ori finanțări primite de la instituții sau organizații naționale și internaționale pentru derularea unor programe ori proiecte;
– sumele aferente plății drepturilor salariale viitoare, pe o perioadă de 3 luni de la data înființării popririi; atunci când asupra aceluiași cont sunt înființate mai multe popriri, termenul de 3 luni în care se pot efectua plăți aferente drepturilor salariale viitoare se calculează o singură dată, de la momentul înființării primei popriri.

Codul de procedură civilă a fost aprobat prin Legea nr. 134/2010.

Punerea în aplicare a Codului de procedură civilă s-a efectuat prin Legea nr. 76/2012, modificată prin OUG nr. 4/2013 – aprobată prin Legea nr. 214/2013.

Art. 83 lit. k) din Legea nr. 76/2012 prevede că la data intrării în vigoare a Codului de procedură civilă se abrogă orice alte dispoziții contrare, chiar dacă sunt cuprinse în legi speciale.

Din coroborarea prevederilor art. 780 alin. 5 (sumele nesupuse executării silite prin poprire), art. 622 (îndeplinirea obligațiilor prevăzute în titlul executoriu) și art. 662 alin. 4 (executarea creanțelor certe, lichide și exigibile) din Legea nr. 134/2010 cu acelea ale art. 83 lit. k) din Legea nr. 76/2012, prevederile OG nr. 22/2002 devin inaplicabile, operând o abrogare implicită.

Obligațiile stabilite prin titlurile executorii nu devin cunoscute instituțiilor și autorităților publice la momentul solicitării executării prin intermediul executorului judecătoresc, după încuviințarea de către instanța de executare, ci le sunt cunoscute din momentul pronunțării hotărârilor de către instanțele judecătorești în dosarele în care instituțiile și autoritățile publice au fost părți.

Or, termenul de 6 luni prevăzut de OG nr. 22/2002, în interiorul căruia debitorul ar avea posibilitatea să-și bugeteze fondurile necesare achitării debitului și pentru a nu-i fi afectată activitatea curentă, ar trebui să curgă din momentul pronunțării hotărârii executorie.

Excluzând de la executare imediată sume ce nu se încadrează în categoria celor exceptate de la poprire (prevăzute la art. 780 alin. 5 din Codul de procedură civilă) și lăsând în mod arbitrar la dispoziția instituțiilor și autorităților publice punerea în executare a titlurilor executorii, OG nr. 22/2002 contravine principiului îndeplinirii de bunăvoie a obligațiilor prevăzute în titlul executoriu prevăzut la art. 622 alin. 1 din Codul de procedură civilă.

În plus, amânarea executării pe care o dispune prin încheiere executorul judecătoresc în anumite cazuri prevăzute de lege poate avea loc doar în situații ce pot apărea după ce executarea silită a fost încuviințată de instanța de executare.

OG nr. 22/2002 vizează situații existente înaintea începerii executării silite, contravenind astfel și prevederilor art. 699 din Codul de procedură civilă, astfel că nu poate bloca executarea silită și nu se poate refuza plata debitului în baza acestui act normativ.

Executarea silită nu se poate face decât dacă, conform art. 662 Cod procedură civilă, creanța este certă, lichidă și exigibilă.

Creanțele deținute împotriva instituțiilor ori autorităților publice, stabilite prin hotărâri judecătorești ce constituie titluri executorii, întrunesc toate cele 3 condiții pentru a fi executate silit.

Potrivit art. 662 alin. 4 creanța este exigibilă dacă obligația debitorului este ajunsă la scadență sau acesta este decăzut din beneficiul termenului de plată, dar la momentul pronunțării hotărârii judecătorești executorii creanța în mod prezumat a devenit exigibilă.

Stabilind un termen de 6 luni de la care se poate solicita executarea silită a creanței, de natură a afecta exigibilitatea acesteia, OG nr. 22/2002 contravine dispozițiilor Codului de procedură civilă.

Ceea ce formează obiectul executării silite nu este hotărârea judecătorească ci creanța stabilită prin acest titlu executoriu, creanță certă, lichidă și exigibilă ce a trecut testul dublei exigibilități, prima dată când a devenit scadentă în conformitate cu prevederile contractului și ale legislației în vigoare și a doua oară la pronunțarea hotărârii judecătorești executorii.

Ori, nu poți să vii și să spui tu, guvern (la adoptarea OG nr. 22/2002) și tu, parlament (la aprobarea ordonanței) că respectiva creanță este certă, lichidă și exigibilă fiind stabilită prin titluri executorii dar ea devine exigibilă peste 6 luni când se poate începe executarea silită dacă debitul nu este achitat de bunăvoie.

Doru BĂJAN
Avocat, Baroul București

Citeşte mai mult despre , , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

Arii de practică
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Business
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Litigation
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protective
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică  Specialişti


JURIDICE.ro
Main page
Cariere
Evenimente ⁞ 
Dezbateri
Profesionişti
Lawyers Week
WinLaw.ro
VIDEO
Servicii
Flux noutăţi
Selected ⁞ 
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi / JURIDICE NEXT
RSS  Publicare comunicate profesionale
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note, studii şi opinii juridice
ISSN 2066-0944
       Studii şi note de studiu
Revista revistelor
Autori  Condiţii de publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
       Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
       Dezlegarea unor chestiuni de drept
       Recurs în interesul legii
Curţi de apel ⁞ 
Tribunale ⁞ 
Judecătorii

Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Proiecte speciale
Cărţi
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Mesaje de condoleanţe
Povestim cărţi
Războiul din Ucraina
Wisdom stories

Servicii J   Cont profesional [membership]   Catalog   Documentare   Comunicare   Revealing   Vizual   Website   Logo   Foto   Video   Talent Search   Recrutare   Evenimente   Directoare internaţionale