BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalIPTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Mediere
DezbateriCărţiProfesionişti
Print Friendly, PDF & Email

Medierea pentru persoanele juridice, pierdere sau câștig?

27.06.2014 | Ilie DORIN
Abonare newsletter

Ce incidențe poate avea medierea în profitul unei persoane juridice?

Medierea este procedura amiabilă de soluționare a unui diferend în care este implicată respectiva persoana juridică. Diferendul/conflictul poate fi unul comercial – ce ține de activitatea sa comercială, poate fi unul civil – ce ține de drepturile sale asupra bunurilor ori activelor sale, fie de raporturi de muncă – ce ține de un conflict cu un angajat ori cu mai mulți salariați, sau poate fi penal – ce ține de o faptă penală săvârșită de acea persoană juridică (persoana juridică este suspect) ori în detrimentul acelei persoane juridice (persoana juridică este persoană vătămată).

Deci, fie că acel conflict în care este parte o persoana juridică este un conflict comercial, civil ori penal, medierea este posibilă în toate cazurile, fiind un panaceu la situațiile conflictuale în care se află.

Fiind posibilă în majoritatea conflictelor în care se află societatea juridică, medierea poate trezi interesul unei persoane juridice doar dacă îi oferă avantaje concrete acelei persoane. Motivele trebuie să fie atât de solide astfel încât să determine conducerea societății la abordarea soluționării prin mediere a conflictelor. Unul dintre motivele solide pentru acceptarea medierii de către o persoana juridică este profitul pe care îl poate aduce  medierea conflictului în care este parte.

Cum poate medierea aduce profit unei persoane juridice de vreme ce această procedură implică anumite costuri cu onorariul mediatorului?

Dacă gândim strict prin prisma profitului, medierea ar apărea ca o investiție, și asta pentru că în capitalism orice profit vine în urma unei investiții. Așadar medierea ar fi o investiție în soluționarea amiabilă a diferendului, pentru a ieși pe profit din situația conflictuală, sau pentru a pierde cât mai puțin, dacă panta conflictului nu are cum să ducă decât la pierderi.

Pentru o persoană juridică orice conflict/litigiu implică anumite costuri de soluționare. Cele mai mari costuri cu soluționarea litigiilor persoanelor juridice sunt însumate de taxe de timbru judiciar si expertize judiciare sau extrajudiciare. Evitarea acestor costuri ar însemna evitarea procedurilor judiciare. Astfel, persoanele juridice au posibilitatea evitării unui proces judiciar dacă se afla în conflicte civile, comerciale, de muncă ori penale, doar dacă au alternative efective și eficiente, profitabile.

Medierea este o alternativă profitabilă instanței de judecată din mai multe puncte de vedere. Informalitatea procedurii, confidențialitatea procesului, celeritatea discutării soluțiilor posibile la conflict împreună cu mediatorul și cu partea adversă din conflict sunt doar câteva din avantajele mari pe care le oferă medierea persoanelor juridice.

Deși la nivel teoretic medierea pentru persoanele juridice sună binișor ar spune unii, cum ar sta lucrurile în practică? În mod efectiv cât câștiga o persoană juridică din medierea unui conflict? Pentru a răspunde cât câștigă, sau mai bine zis cât ar putea câștiga o persoană juridică dacă ar apela la mediere ne trebuie datele conflictului, elementele conflictului, date despre persoanele implicate în conflict, evoluția conflictului și disponibilitatea persoanelor din conflict pentru soluționarea lui.

Voi  relata pe scurt doua cazuri soluționate în biroul nostru de mediere, pentru a ne face o imagine a profitului adus de mediere persoanelor juridice care au parcurs procedura medierii cu succes.

1. Medierea unei situații conflictuale dintre două companii care aveau în desfășurare un contract de asociere pentru implementarea unui proiect de modernizare urbană. Una dintre companii, la un moment dat al proiectului,  nu și-a mai respectat angajamentele contractuale, drept pentru care cealaltă companie nu putea desfășura partea ei din proiect. Mai mult, partea care nu și-a mai respectat angajamentele contractuale a fost și cea care primea încasările de la beneficiarul proiectului, dar nu a transmis mai departe partea din încasări cuvenită societății din asociere care achiziționase deja materialele și începuse lucrările până la un anumit punct. Practic una din societăți a luat banii și nu a mai mișcat nimic pe șantierul de lucru. Trecuseră șase luni de când departamentul juridic al societății care nu își primise banii cuveniți în urma cotelor stabilite în contractul de asociere și care nu putea să își desfășoare partea sa din proiect, trimisese somații și notificări societății în culpă. Toate fără nici un răspuns, ori cu răspunsuri evazive – vedem, vorbim, va sun, discutăm. Nimic in concreto. În acest moment al conflictului departamentul juridic a apelat la mine ca mediator, s-a expus situația și s-au demarat procedurile de mediere. S-a trimis invitația la mediere, s-au purtat câteva discuții privind medierea și cum ar putea fi soluționată situația. Societatea invitata a acceptat medierea. La întâlnirea pentru medierea de fond fiecare parte a avut câteva propuneri, s-au identificat cauzele care au dus la imposibilitatea continuării proiectului de către firma în culpă. S-a ajuns la un acord de mediere în sensul plății în 30 de zile a sumelor datorate conform contractului, și persoanele s-au înțeles în sensul preluării întregului proiect de către societatea care dorea sa ducă la sfârșit lucrarea și avea și capabilitate pentru acest lucru. Medierea s-a desfășurat pe parcursul a unei singure ședințe de trei ore. A fost medierea aceasta profitabilă? Eu spun că a fost, de vreme ce pentru sumele datorate s-a făcut un contract de plată în maxim 30 de zile, dar mai ales pentru faptul că proiectul nu a mai stagnat, și mai mult a fost preluat în integralitate de persoana juridică care dorea acest lucru, în mod contrar beneficiarul lucrărilor putând penaliza ambele societăți și rezilia contractul cu pierderi foarte mari pentru ambele societăți. Sumele în joc erau importante. Juristul societății care a solicitat și demarat medierea a fost foarte mulțumit de procesul mediere, de rezultatul medierii (care deși a depins și de diligențele mele ca mediator, în mare parte a fost și datorat părții adverse din conflict și viziunii sale asupra imposibilității de continuare a proiectului). Putem face fiecare un exercițiu de imaginație pentru a evalua cum ar fi fost acest conflict în instanța, cât timp, câte resurse financiare, câte pierderi pentru ambele societăți.

2. Medierea unei situații conflictuale penale. În speță este vorba despre un furt comis de un tânăr puțin peste 20 de ani, cu antecedente. Cazul este în curs de judecată, deci mai e puțin până la o sentință penală definitivă. Tânărul apelează la mediator, îmi expune situația și propune demararea medierii pentru a vedea dacă este loc de o înțelegere amiabilă cu persoana juridică de la care a furat. Obiectul furtului – un bun a cărui valoare este de 100 de lei, obiect ce a și fost înapoiat ulterior sustragerii, tânărul fiind prins de organele de pază ale magazinului. Se trimite invitația la mediere, și odată primita are loc întâlnirea informativă cu avocatul persoanei juridice. La întâlnire, avocatul iterează că politicile persoanei juridice sunt rezervate în  privința înțelegerii cu cei care comit astfel de fapte, dar nu exclude o mediere, deci se poate demara procesul de mediere, în vederea identificării unei soluții amiabile în anumite condiții. Are loc prima ședință de mediere. După doar două ore de discuții, ce au privit conflictul penal și consecințele lui în viața tânărului, dar și consecințele unor astfel de fapte pentru persoana juridică s-a propus de către persoana juridică o înțelegere amiabilă contra sumei de 4.000 de lei, avocatul ajungând la concluzia că “fiecare trebuie să plătim pentru faptele noastre, iar o plată de o câteva sute de lei nu este o pedeapsă suficientă ca tu să nu mai furi”. Cu alte cuvinte persoana juridică prin avocat, a ajuns la concluzia că decât să stea în detenție și ulterior să nu mai poată intra în câmpul muncii ci tot în câmpul infracțional – așa cum fac majoritatea celor care se eliberează din detenție, mai bine îi aplică persoana juridică o pedeapsă usturătoare, având în vedere că suma de 4.000 de lei pentru el era o sumă imensă. Persoana juridică a încasat în urma medierii conflictului suma de 4.000 de lei, sumă ce este un câștig, nu o pierdere.

În prima speță medierea a fost foarte profitabilă în primul rând prin soluția economica a plății restante în 30 de zile – angajament luat prin acordul de mediere, în al doilea rând prin re-negocierea contractului de asociere și preluarea contractului în integralitate de societatea care voia și putea să ducă proiectul la bun sfârșit, iar în al treilea rând și poate cel mai important dacă conflictul/situația este privit(ă) per ansamblu – evitarea penalităților care puteau fi impuse de beneficiar, ori rezilierea contractului de către beneficiar pentru neexecutarea planului de lucrări la termen, ceea ce ar fi dus la pierderi/penalități mari pentru ambele societăți.
În a doua speță medierea a adus un profit de 3.500 de lei persoanei juridice care a considerat să aplice ea o pedeapsă făptuitorului și să se apere prin acea pedeapsă de făptuitor. Soluția persoanei juridice și înțelegerea din acordul de mediere a fost dată și în baza principiului reintegrării sociale a făptuitorului, dar și în baza asumării faptei sale și consecințelor faptei. Consecințe ce s-au transformat în profit pentru firmă.

Așadar, este medierea pentru persoanele juridice o pierdere sau un câștig?

Din punctul nostru de vedere medierea este singura procedură de soluționare amiabilă ce poate fi considerată un veritabil câștig pentru o persoana juridică. Este singura procedură de soluționare a litigiilor persoanelor juridice care aduce considerabile economii la bugetele acelor persoane față de procesul judiciar foarte costisitor și consumator de resurse. Spețele mediate în biroul nostru, rezumate și relatate mai sus, sunt un exemplu elocvent în ceea ce privește nu doar avantajele medierii pentru persoanele juridice, ci mai ales în ceea ce privește câștigul efectiv avut de societățile în dispută.

În conflict, decidenții persoanei juridice, administrator/consiliul de administrație/consiliul director/board-ul companiei împreună cu avocatul ori departamentul juridic, vor decide ce metodă de soluționare a situațiilor conflictuale ori litigioase adoptă pentru a valorifica pe cât posibil oportunitățile oferite de raportul conflictual. Ei sunt cei care vor concluziona în definitiv dacă medierea pentru o persoană juridică este o pierdere sau un câștig.

Dorin ILIE
Mediator

Abonare newsletter

Aflaţi mai mult despre , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereCărţiEvenimenteProfesioniştiRomanian Lawyers Week