Noi reguli în materia achiziţiilor publice. OUG nr. 34/2006. Garanţia de bună conduită
2 iulie 2014 | Adelina VRÂNCIANUÎn Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 486/30.06.2014 s-a publicat Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/28.06.2014 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
În scopul fluidizării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii publice şi pentru protejarea autorităţilor contractante împotriva depunerii unor contestaţii abuzive care au modificat scopul pentru care au fost instituite căile de atac în domeniul achiziţiilor publice, s-a introdus obligativitatea constituirii garanţiei de bună conduită.
Astfel, potrivit art. 2711 din OUG nr. 34/2006, contestatorul are obligaţia de a constitui garanţia de bună conduită pentru întreaga perioadă cuprinsă între data depunerii contestaţiei/cererii/plângerii şi data rămânerii definitive a deciziei Consiliului/hotărârii instanţei de judecată de soluţionare a acesteia.
Contestaţia/Cererea/Plângerea va fi respinsă în cazul în care contestatorul nu prezintă dovada constituirii garanţiei de bună conduită.
Garanţia de bună conduită se constituie prin virament bancar sau printr-un instrument de garantare emis în condiţiile legii de o societate bancară ori de o societate de asigurări şi se depune în original la sediul autorităţii contractante şi în copie la Consiliu sau la instanţa de judecată, odată cu depunerea contestaţiei/cererii/plângerii.
Modalitatea de calcul a garanţiei de bună conduită este prevăzută de alin. (4) al art. 2711 , articol nou introdus prin OUG nr. 51/2014, şi se realizează prin aplicarea unui procent la valoarea estimată în funcţie de pragurile valorice prevăzute la art. 55 din OUG nr. 34/2006.
Garanţia de bună conduită trebuie să aibă o perioadă de valabilitate de cel puţin 90 de zile, să fie irevocabilă şi să prevadă plata necondiţionată la prima cerere a autorităţii contractante, în măsura în care contestaţia/cererea/plângerea va fi respinsă ca inadmisibilă.
Totodată, operatorii economici care depun contestatii vor fi obligaţi să justifice interesul legitim de efectuare a acestui demers, iar perioada în care contestatorii pot completa documentele depuse s-a micsorat de la cinci la trei zile.
Adelina VRÂNCIANU
doctorand, Facultatea de Drept, Universitatea din București