Secţiuni » Arii de practică » Protective » Drept constituţional
Drept constituţional
DezbateriCărţiProfesionişti
 1 comentariu

Curtea Constituțională. Ședința din 8 iulie 2014. Soluțiile. UPDATE: Reacția SRI


7 octombrie 2014 | JURIDICE.ro

UNBR Caut avocat
Servicii JURIDICE.ro

6 octombrie 2014: Serviciul Român de Informații a dat publicității un comunicat cu privire la deciziile Curţii Constituţionale nr. 440/08.07.2014 şi nr. 461/16.09.2014, prin care au fost declarate neconstituţionale, în integralitate, Legea nr. 82/2012 privind retenţia datelor, respectiv Legea pentru modificarea şi completarea OUG nr. 111/2014 privind comunicaţiile electronice şi regimul cartelelor preplătite.

Comunicatul integral:

”Referitor la deciziile Curţii Constituţionale a României nr. 440/08.07.2014 şi nr. 461/16.09.2014, prin care au fost declarate neconstituţionale, în integralitate, Legea nr. 82/2012 privind retenţia datelor, respectiv Legea pentru modificarea şi completarea OUG nr. 111/2014 privind comunicaţiile electronice şi regimul cartelelor preplătite, biroul de presă al Serviciului Român de Informaţii este împuternicit să facă următoarele precizări:

În vederea îndeplinirii obiectivelor asumate, Serviciul Român de Informaţii îşi desfăşoară activitatea cu deplin respect pentru lege, în conformitate cu principiile respectării drepturilor omului, cu standardele internaţionale şi cu angajamentele ce derivă din calitatea României de membru al comunităţii euroatlantice.

Rezultatele activităţii desfăşurate până în prezent, care plasează instituţia în elita comunităţii de intelligence, buna reputaţie profesională a SRI, precum şi încrederea populaţiei în capacitatea instituţiei de a proteja drepturi şi valori consacrate constituţional au fost posibile şi datorită existenţei unui cadru normativ corelat cu evoluţia tehnologică.

Serviciul Român de Informaţii nu formulează aprecieri cu privire la deciziile CCR, dar atrage atenţia cu privire la implicaţiile pe care le generează aceste decizii, consecinţele fiind deja resimţite în reducerea drastică a capabilităţilor operaţionale, în imposibilitatea instituţiilor statului de a gestiona riscuri şi ameninţări iminente la adresa securităţii naţionale, precum şi în crearea unor vulnerabilităţi fără precedent, de natură a afecta siguranţa cetăţenilor.

Serviciul Român de Informaţii reiterează faptul că, în mod curent, grupări cu activitate în domeniul crimei organizate transfrontaliere, spionaj cibernetic, terorism, criminalitate informatică şi alte preocupări de natură criminală utilizează anonimitatea în comunicaţii, permisă acum de legea română, pentru acţiuni care afectează grav securitatea naţională şi ordinea publică, atât pe teritoriul ţării noastre, cât şi în spaţiul euroatlantic sau al altor state.

Invalidarea instrumentelor legislative, care până în prezent au contribuit semnificativ la prevenirea şi înlăturarea ameninţărilor manifestate la adresa României, nu poate fi, în situaţia actuală, compensată prin nici un alt mijloc sau modalitate alternativă. Prezervarea intereselor de securitate naţională, cu precădere în contextul regional actual, marcat de crize, instabilitate şi revirimentul unor ameninţări asimetrice, este extrem de dificil de realizat în absenţa unor instrumente juridice care să asigure atât Serviciului Român de Informaţii, cât şi celorlalte instituţii ale statului cu atribuţii privind apărarea, ordinea publică şi securitatea naţională, cadrul adecvat îndeplinirii responsabilităţilor specifice în acest domeniu.

Menţionăm că raportarea statelor europene la Decizia CJUE, care a anulat Directiva 2006/24/CE privind retenţia datelor, este diferenţiată, respectiv corelată cu specificul şi natura riscurilor şi ameninţărilor cu care se confruntă fiecare dintre ţări şi are drept scop evitarea prejudicierii capacităţilor naţionale de răspuns la riscuri şi ameninţări.

Serviciul Român de Informaţii reiterează faptul că efectul deciziilor CCR a produs un vid legislativ, cu consecinţe grave, greu de anticipat, asupra securităţii naţionale. Activităţi riguros reglementate în ţările cu tradiţie democratică sunt acum suspendate în România, care, astfel, este lipsită de o bază legislativă adecvată, corelată cu evoluţiile tehnologice şi dinamica alertă a riscurilor şi ameninţărilor locale şi regionale.

În consecinţă, în raport cu misiunile încredinţate şi angajamentele internaţionale asumate, ne exprimăm în mod onest şi transparent îngrijorarea cu privire la situaţia creată şi considerăm necesară adoptarea urgentă a unor soluţii normative prin care să se asigure echilibrul între nevoia de a proteja drepturile omului şi responsabilitatea de a apăra securitatea naţională, astfel încât instituţiile statului care au acest rol să îşi poată îndeplini obiectivele profesionale, în interesul cetăţenilor României.”

***

9 iulie 2014: Plenul Curții Constituționale s-a întrunit marți, 8 iulie 2014, pentru a soluționa următoarele sesizări:

I. Excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 82/2012 privind reţinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice şi de furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, precum şi a dispoziţiilor art. 152 din Codul de procedură penală.

Soluția: cu unanimitate de voturi, a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile Legii nr. 82/2012 privind reţinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice şi de furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice sunt neconstituţionale.

II. Excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 52 alin. (3) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor.

Soluția: cu majoritate de voturi, a admis excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 52 alin. (3) din Legea nr. 303/2004 şi a constatat că sintagma „nu au fost niciodată sancţionaţi disciplinar” este constituţională în măsura în care dispune numai cu privire la abaterile disciplinare săvârşite după intrarea în vigoare a Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor.

:: sursa: Curtea Constituțională a României

Vă invităm să publicaţi şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Ne bucurăm să aducem gândurile dumneavoastră la cunoştinţa comunităţii juridice şi publicului larg. Apreciem generozitatea dumneavoastră de a împărtăşi idei valoroase. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord, publicarea pe JURIDICE.ro nu semnifică asumarea de către noi a mesajului transmis de autor. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteţi citi aici. Pentru a publica pe JURIDICE.ro vă rugăm să luaţi în considerare Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!
JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice.
Puteţi prelua gratuit în website-ul dumneavoastră fluxul de noutăţi JURIDICE.ro:
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro

Newsletter JURIDICE.ro


Social Media JURIDICE.ro



Subscribe
Notify of
1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Secţiuni          Noutăţi     Interviuri     Comunicate profesionişti        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie         Arii de practică          Note de studiu     Studii