Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilCyberlaw
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 
Print Friendly, PDF & Email

CJUE confirmă retragerea a peste 250 de milioane de euro Greciei ca urmare a unor carențe recurente în domeniul ajutoarelor pentru uleiul de măsline și pentru culturile arabile
11.07.2014 | JURIDICE.ro


Curtea de Justiție a Uniunii Europene a dat publicității joi, 10 iulie 2014, hotărârea pronunțată în cauza C-391/13 P.

Curtea confirmă retragerea a peste 250 de milioane de euro Greciei ca urmare a unor carențe recurente în domeniul ajutoarelor pentru uleiul de măsline și pentru culturile arabile. Grecia nu a finalizat sistemul de informare geografică pentru culturile de măslini și sistemul de identificare pentru parcelele agricole.

În temeiul normelor de finanțare din cadrul politicii agricole comune (PAC)[1], Comisia poate exclude de la finanțarea Uniunii orice cheltuieli care nu au fost efectuate în conformitate cu normele în vigoare. Într-un asemenea caz, acesteia îi revine sarcina de a evalua sumele care trebuie excluse în funcție de natura și de gravitatea încălcării, precum și de prejudiciul financiar cauzat Uniunii.

În 2007, inspectori ai Comisiei au efectuat în Grecia două anchete care au relevat carențe în controalele operate de autoritățile naționale.

În ceea ce privește, în primul rând, ajutoarele pentru uleiul de măsline, Comisia a constatat că sistemul de informare geografică pentru culturile de măslini („GIS pentru culturile de măslini”), utilizat în Grecia pentru controlul ajutoarelor pentru producția de ulei de măsline prezenta carențe atât de importante[2]încât trebuia să se considere că acesta nu a fost finalizat la timp pentru anul de comercializare 2003/2004 (perioadă începând de la care declarațiile de cultivare trebuiau controlate prin intermediul GIS-ului pentru culturile de măslini). În plus, Comisia a arătat că obligația de actualizare a GIS-ului pentru culturile de măslini nu fusese respectată nici pentru anul de comercializare 2004/2005.

În continuare, în ceea ce privește ajutoarele directe pentru culturile arabile, Comisia a relevat deficiențe ale controalelor la fața locului și ale funcționării sistemului de informare geografică și a sistemului de identificare pentru parcelele agricole (LPIS/GIS), aceste deficiențe privind controalele principale.

Prin Decizia din 15 aprilie 2011[3], Comisia a aplicat cheltuielilor declarate de Grecia corecții în cuantum de peste 250 de milioane de euro, respectiv:
– 133.315.230,85 euro în domeniul producției de ulei de măsline (anii de comercializare 2003/2004 și 2004/2005);
– 3.701.088,51 euro pentru cheltuieli peste termen în cadrul constituirii GIS-ului pentru culturile de măslini;
– 122.425.959,66 euro pentru ajutoarele directe pentru culturile arabile (declarații din 2007).

Prin Hotărârea din 17 mai 2013[4], Tribunalul a respins motivele invocate de Grecia împotriva deciziei Comisiei. Astfel, acesta a considerat că regulamentul din 1999 și orientările Comisiei[5] conțineau un temei juridic adecvat care permitea luarea în considerare a caracterului recurent al deficiențelor GIS-ului din Grecia pentru culturile de măslini și stabilirea sumei care trebuiarecuperată. Tribunalul a confirmat că sistemul de control aplicat în Grecia prezenta deficiențe repetate și că acest stat, care săvârșise încălcări similare, se afla în situație de încălcări repetate.

Tribunalul a constatat, de asemenea, că Comisia nu a încălcat principiul proporționalității. Astfel, Comisia a exclus în mod întemeiat de la finanțare lucrările finalizate peste termen, Grecia nefăcând dovada că aceste lucrări fuseseră efectiv finalizate în timp util.

În aceste condiții, Grecia a formulat recurs în fața Curții de Justiție. Ea reproșează Tribunalului că a confirmat corecțiile forfetare de 15 % aplicate, pentru încălcări repetate, cheltuielilor efectuate în sectorul uleiului de măsline pentru anul 2004/2005, precum și cheltuielilor efectuate în cadrul regimului ajutoarelor directe pentru culturile arabile cu privire la declarațiile din 2007.

Prin hotărârea de azi, Curtea constată că Grecia urmărește, în realitate, să repună în discuție aprecierile de fapt efectuate de Tribunal pentru a stabili dacă sistemul de control al producției de ulei de măsline din Grecia prezintă deficiențe repetate și dacă sunt îndeplinite condițiile majorării pentru încălcări repetate.

Curtea consideră că acest gen de evaluare a faptelor nu este permis în cadrul unui recurs. Pe de altă parte, aceasta arată că Tribunalul a ținut în mod corespunzător seama de considerațiile și de elementele de probă pe care i le-a prezentat Grecia pentru a dovedi că sistemele de control se amelioraseră și că GIS-ul pentru culturile de măslini funcționa într-un mod mai eficient.

Curtea confirmă așadar că, în exercitarea competenței sale exclusive de a constata și de a aprecia faptele, Tribunalul a concluzionat în mod corect că Comisia nu a săvârșit o eroare vădită în evaluarea caracterului recurent al deficiențelor și a majorat în mod întemeiat rata de corecție financiară de la 10 la 15%. Pe de altă parte, Tribunalul a considerat în mod corespunzător că întinderea corecțiilor era consecința majorării semnificative a cheltuielilor pentru ajutoarele legate de suprafață și că această întindere a corecțiilor rezulta pur și simplu din aplicarea aceleiași rate de corecție ca în trecut la sumele mai importante pe care Grecia le primise cu titlu de ajutoare directe.

În schimb, Grecia nu a dovedit că Tribunalul a încălcat principiul proporționalității prin aplicarea ratei de corecție cuprinse în orientările[6] cu privire la noua PAC.

În consecință, Curtea respinge recursul Greciei și confirmă hotărârea Tribunalului, precum și decizia Comisiei.


[1] Regulamentul (CEE) nr. 729/70 al Consiliului din 21 aprilie 1970 privind finanțarea politicii agricole comune (JO L 94, p. 13), astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (CE) nr. 1287/95 al Consiliului din 22 mai 1995 (JO L 125, p. 1) și prin regulamentul nr. 1258/1999 al Consiliului din 17 mai 1999 privind finanțarea politicii agricole comune (JO L 160, p. 103) (care se aplică în cazul cheltuielilor efectuate începând de la 1 ianuarie 2000).
[2] Pentru a constitui GIS-ul pentru culturile de măslini, Grecia a combinat ortofotografiile din anul de comercializare 1997/1998 cu declarațiile de cultivare completate în mod expres pentru constituirea GIS-ului pentru culturile de măslini cu prilejul anului de comercializare 2002/2003. Aceste declarații nu au făcut însă obiectul unor verificări încrucișate cu declarațiile din vechiul sistem, depuse pentru anul de comercializare 2002/2003, deși au fost relevate diferențe importante între cele două surse de date.
[3] Decizia de punere în aplicare a Comisiei din 15 aprilie 2011 de excludere de la finanțarea din fondurile Uniunii Europene a anumitor cheltuieli efectuate de statele membre în cadrul secțiunii Garantare a Fondului european de orientare și garantare agricolă (FEOGA), în cadrul Fondului european de garantare agricolă (FEGA) și în cadrul Fondului european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) (JO L 102, p. 33).
[4] Hotărârea Tribunalului din 17 mai 2013, Grecia/Comisia (cauza T-294/11).
[5] Documentul nr. VI/5330/97 și comunicarea AGRI/61495/2002.
[6] Aceste orientări sunt cuprinse în documentul nr. VI/5330/97.


Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate