Întrebare preliminară cu privire la TVA-ul aferent biletelor de avion neutilizate. UPDATE: decizia finală
8 august 2016 | Mihaela MAZILU-BABEL, Adina MIHALACHE
8 august 2016: După ce Curtea de Justiție a declarat:
1) Articolul 2 punctul 1 și articolul 10 alineatul (2) din A șasea directivă 77/388/CEE a Consiliului din 17 mai 1977 privind armonizarea legislațiilor statelor membre referitoare la impozitele pe cifra de afaceri – sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată: baza unitară de evaluare, astfel cum a fost modificată prin Directiva 1999/59/CE a Consiliului din 17 iunie 1999 și ulterior prin Directiva 2001/115/CE a Consiliului din 20 decembrie 2001, trebuie interpretate în sensul că emiterea de bilete de către o companie aeriană este supusă taxei pe valoarea adăugată atunci când biletele emise nu au fost utilizate de pasageri, iar aceștia nu pot obține rambursarea biletelor respective.
2) Articolul 2 punctul 1 și articolul 10 alineatul (2) primul și al doilea paragraf din A șasea directivă 77/388, astfel cum a fost modificată prin Directiva 1999/59 și ulterior prin Directiva 2001/115 trebuie interpretate în sensul că taxa pe valoarea adăugată achitată în momentul cumpărării biletului de avion de către pasagerul care nu și‑a utilizat biletul devine exigibilă în momentul încasării prețului biletului fie de către compania aeriană însăși, fie de către un terț care acționează în numele și pe seama sa, fie de către un terț care acționează în nume propriu, dar pe seama companiei aeriene.
3) Articolul 2 punctul 1 și articolul 10 alineatul (2) din A șasea directivă 77/388, astfel cum a fost modificată prin Directiva 1999/59 și ulterior prin Directiva 2001/115 trebuie interpretate în sensul că, în ipoteza în care un terț comercializează biletele unei companii aeriene pe seama acesteia, în cadrul unui contract de franciză, și îi plătește acesteia, pentru biletele emise și expirate, o sumă forfetară calculată ca procent din cifra de afaceri anuală realizată pe liniile aeriene corespunzătoare, această sumă constituie o sumă impozabilă cu titlu de contraprestație pentru biletele menționate.
Consiliul de Stat a respins recursul:
(…)
Par une décision du 21 mai 2014, le Conseil d’Etat, statuant au contentieux sur le pourvoi de la société Air France-KLM tendant à l’annulation de l’arrêt du 13 novembre 2012 de la cour administrative d’appel Versailles relatif à sa demande tendant à la décharge des rappels de taxe sur la valeur ajoutée mis à sa charge au titre de la période du 1er avril 2000 au 31 mars 2003, a sursis à statuer jusqu’à ce que la Cour de justice de l’Union européenne se soit prononcée sur les questions suivantes :
1°) les dispositions des articles 2§1 et 10§2 de la directive 77/388/CEE du Conseil du 17 mai 1977 doivent-elles être interprétées en ce sens que la délivrance du billet peut être assimilée à l’exécution effective de la prestation de transport et que les sommes conservées par une compagnie aérienne lorsque le titulaire du billet d’avion n’a pas utilisé son billet et que celui-ci est devenu périmé sont soumises à la taxe sur la valeur ajoutée ‘
2°) dans cette hypothèse, la taxe collectée doit-elle être reversée au Trésor dès l’encaissement du prix, alors même que le voyage peut ne pas avoir lieu du fait du client ‘
Par un arrêt n° C-250/14 du 23 décembre 2015, la Cour de justice de l’Union européenne s’est prononcée sur ces questions.
(…)
que dans l’arrêt C-250/14 du 23 décembre 2015, la Cour de justice de l’Union européenne a dit pour droit, d’une part, que s’agissant des prestations en litige, les conditions d’application du paragraphe 2 précité de l’article 10 de la directive étaient susceptibles d’être réunies pour autant que l’ensemble des éléments de la future prestation de transport sont déjà connus et identifiés avec précision au moment de l’achat du billet, d’autre part, que dès lors que dans l’hypothèse d’un passager défaillant, la compagnie aérienne qui vend un billet de transport remplit ses obligations contractuelles en mettant le passager en mesure de faire valoir ses droits aux prestations prévues par le contrat de transport, la taxe sur la valeur ajoutée acquittée au moment de l’achat du billet d’avion par le passager qui n’a pas utilisé son billet devient exigible au moment de l’encaissement du prix du billet, que ce soit par la compagnie aérienne elle-même, par un tiers agissant en son nom et pour son compte, ou par un tiers agissant en son nom propre, mais pour le compte de la compagnie aérienne ;
(…)
D E C I D E :
–––––
Article 1er : Le pourvoi de la société Air France-KLM est rejeté.
Article 2 : La présente décision sera notifiée à la société Air France-KLM et au ministre des finances et des comptes publics.
***
22 iulie 2014:Judecătorul suprem francez de contencios administrativ se întreabă cu privire la TVA-ul aferent biletelor de avion. (C-250/14)
Situația de fapt:
1. posibilitatea ca emiterea biletului să fie asimilată executării efective a prestației de transport și că sumele păstrate de o companie aeriană atunci când titularul biletului de avion nu și-a utilizat biletul și acesta a expirat să fie supuse taxei pe valoarea adăugată;
2. momentul în care trebuie plătit TVA-ul aferent;
3. situația în care călătoria nu este efectuată din cauza clientului.
Dispoziții incidente: articolul 2 alineatul (1) și articolul 10 alineatul (2) din Directiva 77/388/CEE a Consiliului din 17 mai 1977 (nu veți găsi o traducere oficială în limba română a acestei directive(!!).
dr. Mihaela Mazilu-Babel
Adina Mihalache (update decizie finală)
Masterand, Facultatea de Drept, Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro