Secţiuni » Arii de practică » Business » Proprietate intelectuală
Proprietate intelectuală
DezbateriCărţiProfesionişti

A fi sau a nu fi marcă înregistrată?
24.07.2014 | Alexandru VLASTON

Secţiuni: Dreptul proprietatii intelectuale, Opinii
JURIDICE - In Law We Trust

Hotia marcilor a inceput sa fie un business si la noi de ceva vreme. Am simtit nevoia sa scriu acest scurt articol dupa o intamplare reala, petrecuta in urma cu putin timp.

Mama unui prieten, o doamna la 50 de ani, patroana a doua patiserii, a creat un sandwich acum cateva luni cu o denumire originala, care a prins foarte repede la public si care a facut sa ii mearga vanzarile mai rapid.

Discutand cu amicul meu despre acest lucru, l-am intrebat daca si-a inregistrat marca, iar el mi-a spus ca nu, ca nimeni nu s-ar baga sa fure numele unui sandwich. I-am explicat cum sta treaba cu marcile, i-am spus ca sunt niste bani pe care ii face daca vinde 50 de sandwichuri, ca nu se stie niciodata unde va ajunge acest brand, dar tot a refuzat.

Fenomenul a luat amploare si multe alte patiserii au inceput sa produca acest sandwich sub aceeasi denumire, iar cand amicul meu s-a gandit ca ar fi cazul sa inregistreze acea marca la OSIM, era deja prea tarziu pentru ca o covrigarie de renume deja facuse toate demersurile necesare.

A-ti crea brand-ul si a nu merge cu marca la OSIM este ca si cum l-ai crea pentru toata lumea si oricine ar fi proprietarul lui. Ba mai mult, le-ai da sansa fiecaruia, prin legea “primul venit, primul servit” sa isi inregistreze marca ta pentru ca apoi sa iti ceara chirie, sa ti-o vanda la preturi enorme, sa iti interzica sa te mai desfasori sub acea denumire sau sa fii recunoscut astfel. Desigur ca te poti apara, poti merge in instanta si sa platesti bani frumosi avocatilor pentru a demonstra ca tu ai anterioritate, insa cu banii dati pe avocati iti faci o marca de care nu trece nimic. La noi, inca nu exista cultura vestica, cultura de protectie a proprietatii intelectuale. Romanii nostri se zgarcesc la a mai da un ban din buzunar cand vine vorba de acest aspect, vor zice ca nu are cum sa li se intample tocmai lor.

In aproape un an de experienta in domeniul marcilor inregistrate, de fiecare data cand mergeam la intalniri cu diferiti antreprenori pentru a le vorbi despre acest aspect si a-i convinge sa isi inregistreze marca colaborand cu firma pe care o reprezint, dupa ce domnii intelegeau cum sta treaba, imi cereau consultanta pentru a se transforma in pradatori de marci. Rea-credinta, bineinteles.

Nu este nimic nou, furturile sunt in mare floare, informatia este subtire, iar oamenii de rea-credinta apeleaza la profesionisti pentru a profita de lipsa de cunoastere in domeniu a celor ce prefera sa ignore.

In concluzie, daca iti place sa fii original si sa creezi, fa demersurile legale necesare pentru a-ti proteja creatia, nu lasa hotii de proprietate intelectuala sa se bucure de imaginea afacerii tale.

Alexandru VLASTON

Cuvinte cheie: , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti