Secţiuni » Arii de practică » Protective » Dreptul muncii
Dreptul muncii
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti

Excepție de neconstituționalitate respinsă ref. salariații din instituțiile și autoritățile publice
21.08.2014 | Andreea BANU

Secţiuni: CCR, Drept constitutional, Dreptul muncii, RNSJ
JURIDICE - In Law We Trust

În Monitorul Oficial nr. 606 din data de 14 august 2014 a fost publicată Decizia Curții Constituționale nr. 345 din 17 iunie 2014 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 74 alin. (5) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii.

Excepția a fost ridicată de Sindicatul Finanțelor „Samfisc” Satu Mare, în reprezentarea mai multor membri de sindicat, într-un dosar aflat pe rolul Tribunalului Satu Mare – Secția a II-a contencios administrativ și fiscal.

Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 74 alin. (5) din Codul muncii, potrivit cărora „Prevederile art. 68-73 nu se aplică salariaţilor din instituţiile publice şi autorităţile publice”.

În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate sunt contrare art. 16 alin.(1) din Constituţie, întrucât disting între cetăţeni în funcţie de sectorul de activitate în care sunt angajaţi. Astfel, dacă pentru cetăţenii angajaţi în sistem privat se recunosc beneficiile prevederilor art. 68-73 din Codul muncii, aceste beneficii sunt excluse pentru cetăţenii angajaţi în instituţii şi autorităţi publice. De asemenea, această din urmă categorie de cetăţeni este lipsită de măsurile de protecţie socială vizând atenuarea consecinţelor concedierii, care constau în acordarea sprijinului pentru recalificarea sau reconversia profesională a salariaţilor concediaţi şi compensaţii băneşti. În acest mod sunt încălcate prevederile art. 41 alin. (2) şi art. 53 din Constituţie.

Curtea, examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul – raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine, în primul rând, că a fost legal sesizată și este competentă să soluționeze excepția de neconstituționalitate.

Curtea constată că s-a mai pronunțat asupra neconstituționalității acestor dispoziții legale și a apreciat că soluţia legislativă criticată „creează, într-adevăr, un tratament juridic diferit pentru salariaţii din instituţiile publice şi autorităţile publice în raport cu ceilalţi salariaţi, în sensul în care acestora nu le sunt aplicabile dispoziţiile codului referitoare la concedierea colectivă şi garanţiile care însoţesc o asemenea măsură.” Analizând, însă, dacă cele două categorii de salariaţi se află în situaţii identice ori comparabile prin prisma normei legale avute în vedere, Curtea a constatat că angajaţii din sectorul public nu se află în aceeaşi situaţie cu cei din sfera privată pentru a se pretinde egalitatea în drepturi între aceştia.

S-a arătat, în acest sens, făcându-se referire şi la jurisprudenţa anterioară a Curţii în materie, că elementul ce diferenţiază în mod obiectiv cele două categorii de salariaţi constă în sursa de alimentare a cheltuielilor de personal, care, în cazul angajaţilor publici, se identifică cu bugetul naţional, astfel că este nevoie de o atentă administrare a acestora pentru a nu crea dezechilibre la nivelul bugetului public naţional. Cele reţinute mai sus nu au semnificaţia faptului că nu se vor putea lua măsuri de concediere colectivă la nivelul instituţiilor şi autorităţilor publice şi nici că eventualele măsuri de concediere colectivă pot fi dispuse de către angajatorul public numai în virtutea propriei voinţe şi a propriului act de decizie. Din contră, măsurile de concediere colectivă în privinţa personalului din instituţiile şi autorităţile publice al cărui raport de muncă izvorăşte în temeiul unui contract individual de muncă se vor putea face doar în baza unor reglementări primare speciale, care vor cuprinde măsuri de acompaniere corespunzătoare, de natură să nu discrimineze această categorie de salariaţi faţă de salariaţii din mediul privat.

Curtea constată că cele reţinute în jurisprudența sa anterioară, cu privire la pretinsa nerespectare a principiului egalităţii în drepturi şi a principiului nediscriminării, îşi păstrează valabilitatea şi în această cauză.

Astfel, Curtea decide:

Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 74 alin. (5) și constată că acestea sunt constituționale în raport cu criticile formulate.

Andreea BANU

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti