BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul munciiCyberlaw
 
Drept comercial
CRAZNIC
 
2 comentarii | 
Print Friendly, PDF & Email

Medierea litigiilor comerciale
05.09.2014 | Laura VARTOLOMEI


CONFERINTA VALERIU STOICA 2019

Medierea litigiilor comerciale a aparut cu mai bine de 20 de ani in urma, in Statele Unite ale Americii, fiind mai apoi imbunatatita in urma succesului repurtat inca de la inceput. Medierea litigiilor comerciale tine, in primul rand, de detinerea unui simt al afacerilor.

Interesele sunt, in mod invariabil, inegale, asimetrice. Nu sunt una imaginea celeilalte. Este necesar ca mediatorul comercial sa discearna, in primul rand, care sunt interesele partilor si sa determine cat de importanta este fiecare problema ridicata pentru partea respectiva.

Acest lucru necesita o persoana cu adevarat interesata in a intelege afacerile clientilor, cum functioneaza acestea si filozofia de afaceri a fiecaruia. Este imposibil ca o mediere de afaceri sa fie eficienta fara intelegerea business-urilor clientilor.

Cunoasterea legii aplicabile este un element important pe care mediatorul trebuie sa il aduca in discutie. Este semnificativ sa se analizeze atent implicatiile legale ale disputelor comerciale si civile in general.

Dar, mai mult decat atat, intr-un litigiu comercial, pentru a ajuta partile sa ajunga la un acord, este nevoie ca mediatorul sa cunoasca pozitiile partilor (eventual in scris), cu privire la fondul cauzei. Iar, in mod ideal, in timpul medierii, acele pozitii vor fi intelese pe deplin de catre cealalta parte. Este surprinzator de aflat ca adeseori o parte nu a inteles punctul de vedere al celeilalte parti pana la momentul la care medierea a reusit sa scoata la iveala esenta problemei.

In multe dintre disputele comerciale, niciuna dintre parti nu vrea sa distruga relatiile avute pana la momentul respectiv. Medierea comerciala, pe langa aspectele legate de timpul de solutioare si de banii implicati (timp si bani care s-ar pierde in urma unui proces in instanta), detine acest atu de necontestat – prezervarea (pastrarea) relatiilor – esential in multe legaturi de afaceri, care prin creativitate poate fi mentinut si consolidat.

Disputele sunt, astfel, rezolvate rapid si mai creativ decat in litigiile formale si la costuri mai mici, pastrand relatii care se bazeaza pe valori umane, cum ar fi: respectul, increderea, si intelegerea reciproca, care sunt fundamentale in peisajul comercial.

In vremurile contemporane exista schimbari in modul de desfasurare a afacerilor, schimbari in domeniul tehnologiei informatiei, modificari in utilizarea resurselor noastre naturale si de energie, schimbari in modul in care ne desfasuram vietile personale pentru a ne pastra sanatatea si bunastarea.

In calitate de cetateni si indivizi sociali, haideti sa pledam pentru a promova schimbarea modului in care avem de a face cu un factor neschimbator al vietii – si anume conflictul.

Mediator Laura VARTOLOMEI

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Au fost scrise până acum 2 de comentarii cu privire la articolul “Medierea litigiilor comerciale”

  1. Mihai COSTACHE spune:

    Cred ca un om de afaceri isi cunoaste cel mai bine interesul, mult mai bine decit mediatorul.

    Spre deoasebire de un mediator, antreprenorul isi pune in joc afacera si deseori chiar averea personala.

    In consecinta, daca decide sa mearga in instanta o face doar pentru ca este constient ca nu exista cale de impacare. daca ar fi existat, ar fi ajuns la un rezultat.

    Nu am avut niciodata clienti care sa nu fi incercat zeci de cai de impacare ( de la esalonare pina la propuneri de noi afaceri care sa duca la acoperirea prejudiciului) inainte de a merge in instanta.

    Mai mult, daca avocatii celor 2 antreprenori ( avocati ce cunosc mult mai bine clientii si afacerea acestora) nu ajung la o intelegere atunci nici un mediator nu va putea schimba ceva.

  2. Un om de afaceri isi cunoaste interesul mai bine decat oricine, chiar si decat avocatul. Exemple in acest sens exista cu duiumul.

    Daca antreprenorul decide sa incerce procedura amiabila sau sa ia calea instantei, este desigur alegerea lui. Este bine ca acestuia sa ii fie cunoscuta si medierea ca modalitate a rezolvarii conflictului, care in anumite situatii se dovedeste benefica.

    Desigur ca exista situtii cand nici medierea si nici instanta nu pot recupera spre exemplu un prejudiciu. Pentru ca nu exista surse din care sa se recupereze.
    Iar avocatul va plasa procesul castigat unui executor care nu va avea ce sa execute.

    Generalizarile precum „avocatii cunosc mult mai bine clientii si afacerea acestora” presupun ca un antreprenor are un avocat de casa ceea ce nu se intampla decat in procent mic.

    In majoritatea situatiilor un antreprenor apeleaza la un avocat atunci cand apare o problema, acesta fiind probabil primul contact cu avocatul respectiv. La fel cum un prim contact cu un mediator poate fi stabilit tot atunci. Iar apanajul rezolvarii problemei ( amiabil sau instanta), depinde de multi factori, de la bonitate pana la interese comune.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate