« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 

CE aprobă achiziția WhatsApp de către Facebook
15.10.2014 | Ana-Maria UDRIȘTE

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

Rezumat

În data de 3 octombrie 2014, Comisia Europeană a autorizat preluarea WhatsApp de către Facebook, una din cele mai mari tranzacții de pe piața aplicațiilor pentru telefoanele de tip smartphone până în prezent. Comisia, analizând tranzacția, a considerat că aceasta nu ridică probleme de natură anticoncurențială, consumatorii având posibilitatea de a alege dintr-o gamă diversificată de aplicații pentru comunicare și ulterior implementării tranzacției.

Scurt istoric

Facebook furnizează platforme online de socializare, oferind o gamă largă de servicii sociale, incluzând printre altele și comunicarea între consumatori/funcționalități de transmitere video către consumatori și agenții de publicitate. În special, Facebook oferă platforma de rețea socială ”Facebook”, aplicația de comunicare pentru consumatori ”Facebook Messenger” și platforma de distribuire a conținutul video și foto ”Instagram”. Aceste servicii pot fi accesate cu ajutorul internetului prin intermediul PC-urilor sau al aplicațiilor specifice instalate pe telefoanele de tip smartphone și tablete. De asemenea, Facebook oferă spațiu online de publicitate. În acest scop, Facebook colectează date ce privesc utilizatorii acestor platforme sociale și le analizează pentru a transmite reclamele în numele agențiilor de publicitate, reclame ce sunt ”țintite” către fiecare utilizator al platformelor de socializare. Platforma aparținând rețelei sociale Facebook are 1.3 miliarde de utilizatori la nivel global, dintre care 300 milioane sunt și utilizatori ai Facebook Messenger.

WhatsApp este furnizorul unei aplicații de mesagerie care permite utilizatorilor să transfere și să facă schimb instant de mesaje multimedia. Spre deosebire de Facebook, WhatsApp nu este disponibil momentan pentru PC-uri și tablete, nu stochează mesajele pe serverele lor și nu vinde spațiu publicitar. WhatsApp are momentan 600 milioane utilizatori la nivel mondial.

Decizia

În data de 3 octombrie 2014, Comisia Europeană a autorizat[1], în temeiul Regulamentului privind concentrările, achiziția WhatsApp Inc. de către Facebook Inc., ambele din Statele Unite ale Americii. Atât Facebook (prin intermediul Facebook Messenger), cât și WhatsApp oferă aplicații pentru telefoanele de tip ”smartphone” (așa-numitele ”apps”) care permit consumatorului să comunice prin transmiterea de text, poze, mesaje vocale și video. Comisia a reținut că Facebook Messenger și WhatsApp nu sunt concurenți apropiați și că consumatorul va continua să aibă o gamă largă și diversificată de aplicații pentru comunicare din care să aleagă după ce tranzacția va fi implementată.

Într-o decizie anterioară[2], Comisia Europeană a definit piața aparatelor de telefonie mobilă ca fiind compusă din (i) telefoane basic, (ii) telefoane de tip ”feature” și (iii) telefoane de tip ”smartphone”. Telefoanele basic sunt folosite în principal pentru transmiterea de mesaje și apeluri voce. Telefoanele de tip ”feature” sunt telefoanele cu wireless incorporat, cu acces limitat la navighare pe internet și la aplicații. Telefoanele de tip ”smartphone” sunt telefoanele cu wireless incorporat, cu acces avansat la navighare pe internet și la aplicații. Ulterior acestei decizii, Comisia Europeană a revenit asupra pieței relevante a produselor, considerând că telefoanele basic și feature, pe de o parte, și telefoanele de tip smartphone, pe de altă parte, aparțin unor piețe diferite[3].

Vicepreședintele Comisiei responsabil de politica concurenței, Joaquin Almunia, a afirmat: ”Aplicațiile de comunicare destinate consumatorului mențin cetățenii europeni conectați și devin din ce în ce mai populare. În vreme ce Facebook Messenger și WhatsApp sunt două dintre cele mai populare aplicații, majoritatea oamenilor folosește mai mult de o aplicație pentru a comunica. Am analizat cu atenție tranzacția propusă și am ajuns la concluzia că aceasta nu ar afecta concurența pe această piață dinamică și în continuă creștere. Consumatorii vor continua să aibă o gamă largă de aplicații de comunicare din care să aleagă.”

Investigația Comisiei a pus accent pe trei zone: (i) serviciile de comunicare pentru consumator, (ii) serviciile oferite de rețelele sociale și (iii) serviciile de publicitate online.

În ceea ce privește serviciile de comunicare pentru consumator, Comisia s-a concentrat pe evaluarea aplicațiilor pentru telefoanele de tip smartphone, întrucât WhatsApp nu este disponibilă pentru alte dispozitive. Comisia a reținut astfel că Facebook și WhatsApp nu sunt concurenți apropiați. Într-adevăr, în ciuda faptului că Facebook Messenger este o aplicație de sine stătătoare, experiența utilizatorului este dată în mod special de integrarea aplicației cu rețeaua socială Facebook. În ceea ce privește WhatsApp, accesul la serviciu este oferit prin intermediul numărului cartelei de telefonie mobilă, în vreme ce pentru Facebook Messenger este necesar un profil de Facebook. Utilizatorii par să folosească cele două aplicații în moduri diferite, iar mulți dintre ei folosesc aplicațiile simultan de pe același dispozitiv mobil. Mai mult, vorbim despre o piață foarte dinamică cu multe aplicații concurente pe piață, precum Line, Viber, iMessage, Telegram, WeChat și Google Hangouts.

Piața aplicațiilor de comunicare pentru consumatori este caracterizată de efectele de rețea, adică valoarea serviciilor pentru utilizatori crește odată cu numărul altor utilizatori. Altfel spus, o aplicație de comunicare devine din ce în ce mai interesantă și mai indispensabilă pentru un utilizator pe măsură ce alți utilizatori aderă la respectiva platformă de comunicare. Efectele de rețea pot permite unei entități care se bucură de o rețea mare să își țină concurenții departe de respectiva piață. De exemplu, un utilizator constant al WhatsApp va trece cu greu la un concurent al acesteia, chiar dacă oferă servicii similare sau chiar mai bune, pentru că în rețeaua WhatsApp are deja un număr semnificativ de persoane cu care poate comunica. Or, a intra pe o asemenea piață înseamnă practic a face utilizatorii respectivi să ”migreze” pe o altă platformă de comunicare sau să utilizeze ambele aplicații. Dată fiind popularitatea lor, atât Facebook, cât și WhatsApp au un portofoliu mare de clienți. Cu toate acestea, un număr de factori diminuează efectele de rețea în acest caz particular. Într-adevăr, Comisia a reținut că piața serviciilor de comunicare destinate consumatorilor crește într-un ritm alert și este caracterizată de cicluri scurte de inovație în care pozițiile pe piață se schimbă rapid. În plus, lansarea unei noi aplicații este destul de ușor și nu necesită cerințe semnificative de timp și bani. În cele din urmă, clienții pot și chiar utilizează mai multe aplicații în același timp și pot trece cu ușurință de la o aplicație la alta.

În ceea ce privește serviciile oferite de rețelele sociale, investigația din piață a arătat că limitele acestora sunt într-o continuă evoluție. Anumiți terți au sugerat că WhatsApp este deja o rețea socială care concurează cu Facebook. Cu toate acestea, Comisia a reținut că părțile pot fi, la o adică, concurenți depărtați în acest segment, dată fiind în special experiența substanțial mai mare deținută de Facebook. Mai mult, există un număr mare de furnizori alternativi de servicii, incluzând aici și alte aplicații de comunicare destinate consumatorilor, precum Line și WeChat. În plus, chiar și în cazul unei integrări a Facebook și WhatsApp astfel încât poziția Facebook pe piața serviciilor oferite de rețelele sociale să se consolideze, câștigul net cu privire la numărul de noi membri ai rețelei sociale va fi limitat deoarece utilizatorul de WhatsApp se suprapune într-o foarte mare măsură cu cel al Facebook. Prin urmare, indiferent care sunt exact limitele pieței serviciilor rețelelor sociale și indiferent dacă WhatsApp este sau nu considerată o rețea socială, concurența este puțin probabil să fie afectată de fuziunea unor asemenea servicii.

Deși WhatsApp nu este activă pe piața publicității online, Comisia a examinat dacă tranzacția are potențialul de a întări poziția Facebook pe această piață și să denatureze concurența. În special, Comisia a examinat posibilitatea ca Facebook să (i) introducă reclame pe WhatsApp și/sau (ii) să folosească WhatsApp ca o sursă potențială de date ale utilizatorilor pentru a îmbunătăți direcționarea reclamelor Facebook. Comisia a ajuns la concluzia că, indiferent dacă Facebook decide sau nu să introducă reclame prin WhatsApp și/sau dacă vor colecta datele utilizatorilor WhatsApp, tranzacția nu va ridica probleme de natură concurențială. Aceasta deoarece, în urma tranzacției, va exista un număr suficient de mare de furnizori alternativi la Facebook care să ofere publicitate direcționată și o cantitate mare de informații ale utilizatorilor de internet, care este importantă pentru scopuri comerciale, nu se află sub controlul exclusiv al Facebook.

În contextul acestei investigații, Comisia a analizat posibile probleme de concentrare ale datelor doar în măsura în care ar putea denatura concurența pe piața publicității online. Orice probleme legate de confidențialitate decurgând din creșterea concentrației datelor aflate sub controlul Facebook ca rezultat al tranzacției nu intră în sfera de aplicare a legislației UE în domeniul concurenței.


[1] Mergers: Commission approves acquisition of WhatsApp by Facebook.
[2] Cazul No COMP/M.6381 – GOOGLE/ MOTOROLA MOBILITY.
[3]Cazul No COMP/M.7047 – MICROSOFT/ NOKIA.


Ana-Maria UDRIȘTE

 
Secţiuni: Concurență, Cyberlaw, Dreptul Uniunii Europene, Media & Publicitate, Studii | Toate secţiunile
Cuvinte cheie: , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD